Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
Post Reply
User avatar
olastuen
Posts: 35
Joined: 07 Aug 2011, 11:49
Location: Hamar
Contact:

Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by olastuen »

Trenger å få litt innspill og tanker rundt en sak som har dukket opp her..

Vi kjøpte en "2010" modell Mazda 6 i august 2011 hos merkeverksted, første gang registrert november 2009. Bilen ble forevist, det hadde vært én eier på den og den var pent brukt, bortsett fra noen riper på bakfangeren etter varer inn og ut av bagasjerommet.
Denne uken fikk jeg hjelp av en kamerat som driver en del med bilpleie og lakkering, og vi gikk over bilen med full shine, polering og voksing med maskin for å se om vi kunne få bort ripene. Ripene forsvant, men mindre hyggelige ting dukket opp. Vi kunne tydelig se strukturforskjeller i lakken, sig i lakken, lakkstøv og tørrsprøyting på sjåførsiden av bilen. Via andre kilder har jeg nå funnet ut at bilen mest sannsynlig har fått byttet ut mesteparten av karosseriplatene på sjåførsiden en gang i tiden, men pga taushetsplikt om tidligere kundeforhold får jeg ingenting ut av forsikringsselskapet om hverken tid, omfang eller kostnader. Jeg må derfor ned til merkeverkstedet der jeg kjøpte den og få klarhet i omfanget av dette.

Men dette burde vel selger opplyst om, om det viser seg at det er en såpass omfattende skade? Og ikke minst, hva bør jeg kreve av kompensasjon? Har en 3 måneder gammel datter, så det å plutselig måtte være uten bil en periode er vanskelig. Så lenge det "bare" er plater som er byttet, og det ikke er gjort rettinger av ramme osv, så ser jeg på det som en ren kompensasjonssak, men om rammen er rettet begynner vi å snakke om heving av kjøpet, jeg er ikke interessert i å frakte familien rundt i en bil som er rettet opp i rammeverket tidligere.

Hva mener dere jeg bør kreve?
User avatar
olastuen
Posts: 35
Joined: 07 Aug 2011, 11:49
Location: Hamar
Contact:

Re: Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by olastuen »

Er det evt noen her som jobber hos merkeforhandler, eller har tilgang til systemer hvor man kan finne informasjon om utbedringene som er gjort?
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by Zepticon »

Jeg ville kontaktet feks NAF og forhørt meg hos advokatene demmes. Fri advokathjelp og råd om du er medlem.
Ellers er dette en ting som du skulle vært opplyst om, så du kan også kontakte forbrukerrådet og forhøre deg der, og evt da kontakt med selger og gjøre dem oppmerksom på dette, og at du vil ha informasjon om bilens historie. Da burde du få de opplysningene du trenger.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by Råtassen »

Brukt bil og brukt hus finner man alltids noe med. Kan kanskje poleres bort denne strukturen og siget. Kan jo ikke være godt synlig siden du ikke har sett det. Du bør nok bruke NAF når du kjøper brukt bil og skal være helt sikker.
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
olastuen
Posts: 35
Joined: 07 Aug 2011, 11:49
Location: Hamar
Contact:

Re: Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by olastuen »

Var innom Mazdaforhandleren i går, og dette gikk veldig greit :)
Sa til de, at det er forsåvidt ikke kvaliteten på arbeidet jeg vil klage på i første omgang, men det at jeg ikke ble fortalt at det hadde vært skade på bilen. Fikk snakke med verksmesteren, fikk se alle verkstedrapporter og arbeidslogg, og skadeomfanget. Den har aldri vært rettet, det har blitt sparklet en ripe langs hele sjåførsiden på bilen, og en felg er byttet. Hele sjåførsiden samt halve frontfangeren er lakkert opp igjen. Jeg påpekte feilene i lakken, og de tar bilen inn over sommeren og lakkerer den opp igjen. Begge parter fornøyd :)
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by WireD »

godt å høre at det endte så lettvindt og greit :)
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
olastuen
Posts: 35
Joined: 07 Aug 2011, 11:49
Location: Hamar
Contact:

Re: Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by olastuen »

Det drøyde og det rakk, men nå er omsider tid for lansering avtalt. De skal samtidig ta noe sinkslipp i bakluka og slitasje på sideskjørtene, dette dekkes av Mazda på garanti. Så innen jul har jeg en bil som er i tilnærmet perfekt stand, og ingenting gleder meg mer :)
User avatar
olastuen
Posts: 35
Joined: 07 Aug 2011, 11:49
Location: Hamar
Contact:

Re: Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by olastuen »

Oppsummering av denne: har nylakkert sjåførside, frontfanger, bakpart samt kanalskjørt på begge sider. Kjøpe lakkstift nå og ta et par steinsprut på panseret, samt et hakk i kanten på passasjerdøra så er bilen som ny :)
SondreSkj
Posts: 611
Joined: 17 Feb 2007, 21:37
Location: Molde
Contact:

Re: Reklamasjon på kollisjonsskadet bil

Post by SondreSkj »

Kan ikke bli bedre 8)
HBCosmo.com
https://www.facebook.com/groups/39360486903/ The Mazda Cosmo, 929 HB and Luce Community on Facebook

http://500px.com/skjolsvik
'00 MB E220 CDI
Solgt!...VW Golf MkV
Mazda 929 HB 2.0i
Mazda 929 HB 2.0i Delebil
Solgt!...Mazda 626 2.0-16v GD 1988
Solgt!...Mazda 626 2.0lx / GC 1987
Post Reply