Bilen fusker - orange "dråper" i bensinen

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
Post Reply
PrebenO
Posts: 42
Joined: 11 Feb 2013, 22:46

Bilen fusker - orange "dråper" i bensinen

Post by PrebenO »

Jeg har en Mazda 626 1.8 1997/1998 som fusker. Har stått siden i vinter da jeg ikke har funnet feilen. Har prøvd nytt bensinfilter, ny coil, nye NGK plugger, nye plugg kabler - og testet med LMM fra en annen bil som fungerer.

Bilen starter som normalt. Men den har aldri drag. Kommer opp i 60 på en god dag og med nok strekke.

Ved å gi gass kjapt, så øker turtallet opp til ca 4000. Ved å "pumpe litt" kan jeg få den høyere i turtall.

Ved å holde gassen inne, så "kveles" motoren. Går da til turtall under tomgang. Ved å slippe gassen henter den seg som regel opp til tomgang igjen.

Tok i dag vekk det metall bensinfilteret og koplet på et slikt billig gjennomsiktig plastfilter, bare for å kunne se på bensinen.

Det første som slo meg er at det ikke kommer så veldig mye bensin. Det "fosser ikke". Mer drypper/ renner svakt. Filteret blir aldri fullt, for luften blir ikke borte - uansett hvilken vei jeg vender det.

Fra før mener jeg å huske at slike gjennomsiktige filter normalt sett blir helt fylt opp av bensin ganske raskt?

Jeg ser også at det kommer fremmedlegemer ut i filteret. Orange "dråper". Kanskje rustvann? Men noe av det ser nesten ut som "sand". Så smått er det.

Kanskje det er dette som forårsaker problemet i min bil?

Hvordan får jeg best testet om det er bensinen/ bensintanken/ pumpen det er noe feil med?

Kan jeg sette en bensinkanne i motorrommet, og kople en slange direkte i den - og motoren suger bensin derfra selv? Eller er det pumpen i tanken som er den eneste bensinpumpen på bilen?
PrebenO
Posts: 42
Joined: 11 Feb 2013, 22:46

Re: Bilen fusker - orange "dråper" i bensinen

Post by PrebenO »

Kom på at jeg kunne kople fra filteret og teste. Så koplet fra filteret og la det ned i en bøtte (koplet på slangen som går til tanken). Kinnet så bilen, og det kom mye bensin der. Så bensinpumpen er friskmeldt tenker jeg.

Da sitter feilen et annet sted.
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Bilen fusker - orange "dråper" i bensinen

Post by FIS-X »

PrebenO wrote:Ved å gi gass kjapt, så øker turtallet opp til ca 4000. Ved å "pumpe litt" kan jeg få den høyere i turtall.

Ved å holde gassen inne, så "kveles" motoren. Går da til turtall under tomgang. Ved å slippe gassen henter den seg som regel opp til tomgang igjen.
Denne var de symptomene jeg hadde på min v6 da den var hele 3 tenner feil på registret, anbefaler deg å sjekke dette først.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
PrebenO
Posts: 42
Joined: 11 Feb 2013, 22:46

Re: Bilen fusker - orange "dråper" i bensinen

Post by PrebenO »

Ok, interessant. Kan jeg sjekke det selv, eller må bilen inn på verksted (spesialutstyr)? Har forstått at det ofte er noen merker å se etter, men usikker på hvordan og hva...
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Bilen fusker - orange "dråper" i bensinen

Post by FIS-X »

Det er noe du kan klare selv, merkene skal være likens som på tidligere modeller, er det en GE eller GF du har?
Image
Hær ser du hvor merkene er, mitt tips er å sette mærket på veiva først.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Post Reply