Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
Post Reply
Helgesd
Posts: 6
Joined: 10 Jan 2015, 02:03

Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Helgesd »

Hei.

Jeg har kjøpt meg en Mazda 1500SS.
Og jeg skal ha wankel i den. Gjerne med turbo.
Jeg har skrudd og programert Saab sine turbo-motorer i mange år. Har en 2003 Saab 9-5 med 2,3l og 300 hk. Så jeg har erfaring med R4 og turbo.
Men på wankel er jeg ganske grønn. Og spesielt på wankel og turbo.
Men jeg har sett mye på YouTube i det siste. :D

Har lest i endel australske forum, og der nede går det noen 1500/1800 som er konvertert. Både med og uten turbo.

Så hvilken motor bør jeg gå for?
Hvor mye hk gir den uten turbo?
Hvor mye hk gir den med turbo?
Kanskje turbo er overkill?
Er det forskjell på wankel-motorene med og uten turbo?
Finnes det andre måter å trimme på?

Mottoet er "Keep it simple" :wink:
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Zepticon »

Spørs helt på egen smak?
Hvilken type bil er det du vil ha? Tidsriktig søndagsbil? Sleeper? Wankel hotrod?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Helgesd
Posts: 6
Joined: 10 Jan 2015, 02:03

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Helgesd »

BIlen skal være orginal innvendig.
Den blir lakkert i en kul farge, og blir beholdt orginal også utvendig.
Senket.
Større felger.
Skal brukes på sommeren og litt på banetreff.

Image

Image
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Zepticon »

Jeg ville kjørt på med en greit porta NA 12A eller 13B med gasser. Blir kul lyd, og det ser forholdsvis orginalt ut. Er usikker på hvor mye man klarer å presse ut av dem da.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Råtassen »

Hei

En kompis av meg skal selge en 12A komplett nå. Den er modifisert med gasser, innsug, eksos, tenningsforsterkere, bensinpumpe osv osv
Han selger alt komplett med girkasse, eksos, bensin, coiler osv osv. Sitter i bil nå så kan startes. Har vel omtrent 160hk. Motor er portet.
Selger pga overgang til 3 rotors motor. Motor og alt er seriøst bygget.
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by janp87 »

13b NA fra rx7 FC3S: ca 150hk orginalt, Trimming består i hovedsak av å øke størrelsen på portene(samme som større kam og porting på stempelmotor), sette på eksos med minst mulig motstand og evt ITB innsug. Med grei trim burde du havne en plass mellom 200-250hk.
Har 6 innsugsporter(2 som lukker på lave turtall) og høyere komp.

13b turbo fra RX7 FC3S: ca 180-200hk orginalt.
Har 4 innsugsporter.


13b REW twinturbo RX7 FD3S ca 250hk orginalt.
4 innsugsporter.

Jeg ville sterkt ha vurdert 13b rew, da den har mest i orginal form og bra potensiale til å hente ut mer senere.
Helgesd
Posts: 6
Joined: 10 Jan 2015, 02:03

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Helgesd »

Takker for svar og tilbud. Men jeg har planer om å prøve meg på å bygge motor selv. Hvor kjøper dere deler?
Slik det ser ut nå med tanke på infoen jeg har fått går jeg i første omgang for en trimmet NA. 200-250 hk høres greit ut i en bil som knapt veier 900kg. :D Det skal jo godkjennes også!
Turbo får evt komme senere.
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Råtassen »

http://www.wgtautodevelopments.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; kjøper jeg mye. Er i England og kan da sende til PR konto i Strømstad for å spare all momsen. Snakk med Pip Gardner og hils fra Roy. Bra priser og bra service.
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Zepticon »

Helgesd wrote:Takker for svar og tilbud. Men jeg har planer om å prøve meg på å bygge motor selv. Hvor kjøper dere deler?
Slik det ser ut nå med tanke på infoen jeg har fått går jeg i første omgang for en trimmet NA. 200-250 hk høres greit ut i en bil som knapt veier 900kg. :D Det skal jo godkjennes også!
Turbo får evt komme senere.
Håper di jobber på BT selv, eller er gift med dattra til kontorløremn :P Ellers tror jeg nok det blir vrient :P
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by janp87 »

Min 13B NA motor yter 200hk eller 175hk på hjulene ved ca 7000rpm, etter det dør den ut pga innsug ikke holder mål.

Er en Turbo motor som er konvertert til NA med 9.7komp rotorer.
Mild streetport(portet seld, så er vel neppe den beste porten)
Lettet svinghjul.
2.5" eksos som er veldig lite motstand i.
orginalt innsug.
Power FC datasprut.

Hvis du skal bygge motoren selv, bør du forberede deg på at det kansje ikke blir så mange km til neste overhaling, er tross alt lett å gjøre feil når man ikke vet helt hva man driver med. Men for min del syns jeg det er verdt risikoen.
Helgesd
Posts: 6
Joined: 10 Jan 2015, 02:03

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by Helgesd »

Zepticon wrote: Håper di jobber på BT selv, eller er gift med dattra til kontorløremn :P Ellers tror jeg nok det blir vrient :P
Alt går. Man må bare gjøre det skikkelig. :D
Begynn med å snakke med ombygningsmannen på BT. Så sender du en skikkelig søknad.
Og så tar du det derfra.
Min erfaring er at det meste går, så lenge du holder deg innenfor rimelighetens grenser.
Så godkjenning med 150-175 hk er min minste bekymring. :wink:
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Hvilken wankel-motor bør jeg gå for?

Post by RE-Tek »

image.jpg
image.jpg
image.jpg
Hei, hadde selv en 1500 stv som jeg bygget inn en 12a motor+gir fra første generasjon rx7 i, ok prosjekt å gjennomføre selv om girkassetunell måtte bygges om / utvides for å gi plass til rx7 kassa. Samme gjelder naturligvis travers og bunnpanne osv, samt bygge eget grenrør da originalt rx7 er for bredt og ikke passer mellom rammevanger på 1500.

Tok også mål underveis for å vite hva som måtte til for å sette inn andre mazda rotasjonsmotorer, ingen av med motorene turbo ( dvs rx7 FC og FD ) vil passe uten å bygge om eksosmanifold og relokere turbo en god del både opp og frem, men naturligvis mulig. Skal en bruke girkasse fra turbo også, så må tunnellen utvides desto mer enn med NA kasse.

Mvh alex
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Post Reply