Mulig bremsetrøbbel...

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
Post Reply
ladsar
Posts: 14
Joined: 25 Jan 2015, 19:17

Mulig bremsetrøbbel...

Post by ladsar »

Hei!

Har en 2006 Mazda 6, stv. Når jeg parkerer bilen for dagen, så opplever jeg noen ganger at bremsene henger neste dag når jeg bruker bilen første gangen. Det virker ikke som de slipper på bakhjulene, må liksom trykke inn gassen litt ekstra før de gir etter. Og da hører man fysisk at bremsene slipper, og så er alt normalt. Hvis bilen står i parkeringshuset over helga, da er det garantert at bremsene sitter skikkelig på når mandagen kommer. Det var bremsene bak, men har også noen spørsmål om bremsene fremme. Det virker som bremsene på høyre hjul fremme henger litt hele tiden. Det er ikke snakk om mye, men merker at bilen trekker litt mot høyre, og at jeg må holde rattet litt mot venstre for å kjøre rett frem på en strak strekning. Ikke noe problem å kjøre, bremseskivene virker heller ikke spesielt varme etter kjøreturer (også langkjøring). Litt varme er det jo, og det er mye bremsestøv på felgene fremme etter langturer, så har vanskelig for å tro at alt er som det skal være. Jeg er klar over at disse modellene er følsomme når det gjelder styringen, stod i alle fall det i en artikkel jeg leste. Så er åpen for at det kan være andre ting. Uansett, bremsene på venstre side fremme har hengt seg opp skikkelig en gang på langtur. Da var det bare å ringe etter hjelp. Frykter det samme skal skje på høyre side også. Noen som har erfaringer med noe av det samme? Eller noen som mistenker hva som forgår med bremsene?
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Mulig bremsetrøbbel...

Post by FIS-X »

Kort oppsummert hva som foregår med bremsene: Salt.
Problemet er nok det at det blir saltet så mye at bilen henger på bremsene, dette er nok noe som mange opplever, ofte kan dette løses med å demontere bremsene, pusse vekk salt, støv, rust slik at klossene og kaliprene beveger seg fint, bremsene vil da kunne bevege seg mye bedre og du slipper som regel at det henger seg for en stund. Dette er nok muligens og årsaken til at framhjulet ditt henger litt på.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Post Reply