I dag var det fint vær i trøndelag så nå tar jeg fram vann og svamp.
Tenkte at jeg skulle ta en motorvask, men er ikke sikker på hvordan man gjør det..
Først må jeg vel koble av batteriet?
Har hørt at noen bruker stålull, funker det?
Noen tips?
Flyttet og redigert av mod. "How to" skal bare inneholde "ferdige how-to poster"
Spørsmål om Vask av motor
Spørsmål om Vask av motor
Brom Brom
Mazda 626 92 mod v6
Mazda 626 92 mod v6
Ha klar motorvask, 5-56 eller WD40 og noe plastfolie fra kjøkkenet. Og gjerne en radiatorpensel(lang pensel) eller en myk kost.
Ta plastfolie rundt fordeleren. Og eventuelt en pose hvis du har åpent luftfilter. Er ikke noe problem å få vann over batteriet, men om du vil kan du tre en pose over og vaske batteriet for seg selv etterpå.
Spray motorvask på hele motoren og la det sitte et par minutter, men det må ikke få tørke.
Bruk radiatorpenselen/børsten rundt på alle flater og inn i alle kroker. Ta gjerne litt ekstra motorvask på ekstra møkkete områder mens du holder på. Du ser fort hvor effektiv pensel eller børste er.
Så spyler du av med en myk stråle. Nedenfra og opp.
Har det ikke blitt skinnende rent da begynner du fra toppen igjen
Som alltid er noen produkter bedre enn andre. Simpel motorvask fra bensinstajonen funker. Men det finnes bedre saker.
Selv bruker jeg Autoglym Engine & Machine Cleaner og etter jeg har spylt av har jeg på Autoglym Vinyl & Rubber Care og lar det tørke litt før jeg tørker av.
Vinyl & Rubber Care er gull å bruke på slanger og plast etter du har tørket også. Bare følg anvisningen på flaska.
Som Silver nevner, vann i plugghullene og på plugghettene er skikkelig standard. Da fusker det ganske bra når du starter opp(men det er ingen fare), sørg for å få det tørt igjen.
Skikkelig møkkete motorrom er alltid morro å gi en god vask.
Ta plastfolie rundt fordeleren. Og eventuelt en pose hvis du har åpent luftfilter. Er ikke noe problem å få vann over batteriet, men om du vil kan du tre en pose over og vaske batteriet for seg selv etterpå.
Spray motorvask på hele motoren og la det sitte et par minutter, men det må ikke få tørke.
Bruk radiatorpenselen/børsten rundt på alle flater og inn i alle kroker. Ta gjerne litt ekstra motorvask på ekstra møkkete områder mens du holder på. Du ser fort hvor effektiv pensel eller børste er.
Så spyler du av med en myk stråle. Nedenfra og opp.
Har det ikke blitt skinnende rent da begynner du fra toppen igjen
Som alltid er noen produkter bedre enn andre. Simpel motorvask fra bensinstajonen funker. Men det finnes bedre saker.
Selv bruker jeg Autoglym Engine & Machine Cleaner og etter jeg har spylt av har jeg på Autoglym Vinyl & Rubber Care og lar det tørke litt før jeg tørker av.
Vinyl & Rubber Care er gull å bruke på slanger og plast etter du har tørket også. Bare følg anvisningen på flaska.
Som Silver nevner, vann i plugghullene og på plugghettene er skikkelig standard. Da fusker det ganske bra når du starter opp(men det er ingen fare), sørg for å få det tørt igjen.
Skikkelig møkkete motorrom er alltid morro å gi en god vask.
-'91 323 GTX aka Banehora aka Støvsamler'n
Dere må da ikke stå og gnikke med stålul, tar jo sju fjortendager og bli ferdig. Kjøpt Hagmanns kaldavfetting på Bilextra og ha den ned på en tom Jiff flaske. Spray ned hele motorrommet mens den er lunken og gå løs med oppvaskbørste. Spray på mere avfetting vist det er noe som ikke løsner.
Spyl av med spylerslangen, høytrykk er slettes ikke nødvendig
Spyl av med spylerslangen, høytrykk er slettes ikke nødvendig
Mercedes 300CE 88mod
X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe
X-Mazda 626 88mod 2.0 16V 2 dørs Coupe