Frontmontert Intercooler på GT-R

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Frontmontert Intercooler på GT-R

Post by Darkstar »

Har en IC med målene 635x300x75 mm inkl endetanker, med 2,5" utgang på hver side.

Noen som har tips å komme med for montering av større frontmontert IC på GT-R.

Hvilke rørtype brukes til dette?
Hvor tykke vegger bør det være på rørene?
Hvem selger rør en kan bruke til dette?

Håper noen her har gjort dette før, og kan dele sine erfaringer på hva som er lurt å gjøre og hva som ikke er lurt å gjøre.
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Eg driver på med å få dette til å stemme no, er vel omlag samme størelse den eg har. Eg har kjøpt forsterka gummislanger frå tess av typen spoonflex.

Ein annan ting du må huske på er at mellom turbo og ic er rørene orginalt 2", men mellom ic og gass-spjeld er det 2,5". Forstå det den som vil...

Får sjå om eg finner ut noko meir i morgon og oppdatere.
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

ochagenes wrote:Eg driver på med å få dette til å stemme no, er vel omlag samme størelse den eg har. Eg har kjøpt forsterka gummislanger frå tess av typen spoonflex.

Ein annan ting du må huske på er at mellom turbo og ic er rørene orginalt 2", men mellom ic og gass-spjeld er det 2,5". Forstå det den som vil...

Får sjå om eg finner ut noko meir i morgon og oppdatere.
Supert!
Ja, legg uten noe tips underveis da. Hva du har gjort hvor og hvordan, så har jeg noe å gå etter.

Hvilke type rør bruker du og hvor får du tak i disse?
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Då var man sånn halvegs i mål, orker ikkje å gå ut i garasjen igjen å ta bilder. Får ta det morgon.

Må ein tur på Tess og handle litt meir, var litt manko på slangeklemmer og 2" eksosrør passa ganske dårlig i 2" spoonflex slangen frå Tess, så eg må handle ferdig overgang der.
Og siden eg var litt i kjapp i avtrekkren med å kjøpe slange, så må eg har ein overgang frå 2" til 2 1/2", siden eg går med 2" frå IC og frem til det orginale røret opp til gass-spjeldet.

IC'en har eg festet med rustfrie vinkelbraketter frå biltema i bunn og ein aluminiumsbite frå golvet i toppen
Når det gjelder rørgang så sier vel eit bilde meir enn tusen ord, så det tar vi i morgon... :P
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

ochagenes wrote:Då var man sånn halvegs i mål, orker ikkje å gå ut i garasjen igjen å ta bilder. Får ta det morgon.

Må ein tur på Tess og handle litt meir, var litt manko på slangeklemmer og 2" eksosrør passa ganske dårlig i 2" spoonflex slangen frå Tess, så eg må handle ferdig overgang der.
Og siden eg var litt i kjapp i avtrekkren med å kjøpe slange, så må eg har ein overgang frå 2" til 2 1/2", siden eg går med 2" frå IC og frem til det orginale røret opp til gass-spjeldet.

IC'en har eg festet med rustfrie vinkelbraketter frå biltema i bunn og ein aluminiumsbite frå golvet i toppen
Når det gjelder rørgang så sier vel eit bilde meir enn tusen ord, så det tar vi i morgon... :P
Høres bra ut dette! Kjempe hvis du får ordnet noen bilder også :D
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

There you go, om det er noko du lurer på så er det berre å spørre. Silikon-bendene kjøpte eg på kollevold for ein fot og ein arm..

Image

Benden mellom turbo og IC mangler på bildet der da det røret er i veien for montering av girkassen igjen.

Image

Har fortsatt ein del sponflex slange igjen i 2". Tess skal ha 274,- kr meteren, men om nokon er intr. så kan man sikkert ordne ein grei pris
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

Hei, ser ut til at det blir et bra resultat, men hvorfor tar du ikke heller slangen/røret fra turbo til intercooler på den andre siden av radiatoren? Da sparer du jo noen meter med slange.
Er jo igrunn bare å tilpasse flensen litt, slik at røret går motsatt vei, hvis du skjønner. :)

http://home.no/abracing/store073.jpg
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Zwan wrote:Hei, ser ut til at det blir et bra resultat, men hvorfor tar du ikke heller slangen/røret fra turbo til intercooler på den andre siden av radiatoren? Da sparer du jo noen meter med slange.
Er jo igrunn bare å tilpasse flensen litt, slik at røret går motsatt vei, hvis du skjønner. :)

http://home.no/abracing/store073.jpg
Da må man få dreid ut ny flens og sveist på eit rør på flensen som står på luft ut av turbo'en. Er desverre ikkje ein garret som man berre kan slenge slange med klemmer på rett på. Og det gadd eg ikkje da bilen er i "få sammen fortest mulig så eg kan kjøre med den snart"-modus

Om du ser på bilde to så ser du det orginale røret som går ut av turbo'en. Om du berre snur det så slår det oppi eksoshuset på turboen.
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

ochagenes wrote:
Zwan wrote:Hei, ser ut til at det blir et bra resultat, men hvorfor tar du ikke heller slangen/røret fra turbo til intercooler på den andre siden av radiatoren? Da sparer du jo noen meter med slange.
Er jo igrunn bare å tilpasse flensen litt, slik at røret går motsatt vei, hvis du skjønner. :)

http://home.no/abracing/store073.jpg
Da må man få dreid ut ny flens og sveist på eit rør på flensen som står på luft ut av turbo'en. Er desverre ikkje ein garret som man berre kan slenge slange med klemmer på rett på. Og det gadd eg ikkje da bilen er i "få sammen fortest mulig så eg kan kjøre med den snart"-modus

Om du ser på bilde to så ser du det orginale røret som går ut av turbo'en. Om du berre snur det så slår det oppi eksoshuset på turboen.
Hei, skjønner selvfølgelig det. :wink:
Men det er jo kanskje mulig å bruke flensen som står der, uten å måtte lage ny flens? Må vel gå an å sveise på et nytt rør på originalflensen?
Jeg mener å huske at det var dette som ble gjort på eks-bilen til en kamerat av meg.
Dessuten ser det igrunn mye bedre ut, hvis man skal ta seg tid til å gjøre det "perfekt" da.

http://www.bilforumet.net/attachment.ph ... 1838&stc=1
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Eg har ikkje ustyr til å sveise rustfritt med. Så da måtte man fått andre til å gjere det. Eg har ikkje gjort det grunnet til og penger, men det på alle måter ein bedre løsning. Men kor mykkje hester det er å tjene på det er vel diskutabelt..
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

ochagenes wrote:Eg har ikkje ustyr til å sveise rustfritt med. Så da måtte man fått andre til å gjere det. Eg har ikkje gjort det grunnet til og penger, men det på alle måter ein bedre løsning. Men kor mykkje hester det er å tjene på det er vel diskutabelt..
Hei, jeg vet ikke hvorfor jeg i det hele tatt har hengt meg opp i at måten jeg beskriver skal være så mye "bedre", men du sparer jo noen meter med rør/slange, samtidig som du "korter ned" turbolagg'et, selv om det heller ikke utgjør noen merkbar forskjell.
Men nok om den saken. :mrgreen:
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

Så bra ut dette da, men tror eg går for rør det meste av veien når eg første bygger om.

Hvor mye trykk tåler forresten diss tess slangene da?
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Darkstar wrote:Så bra ut dette da, men tror eg går for rør det meste av veien når eg første bygger om.

Hvor mye trykk tåler forresten diss tess slangene da?
10 bar.
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD »

hmmm...det BURDTE vel egentlig holde.....? :lol:
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
Post Reply