MazdaLaVistas Tunings Tips GTR / GTX / BF Turbo
- MazdaLaVista
- Gear Head
- Posts: 1244
- Joined: 24 Aug 2005, 12:05
- Location: On The Roads in Bergen
MazdaLaVistas Tunings Tips GTR / GTX / BF Turbo
Her er hva eg mener må gjøres med bilen når en skal opp i litt ladetrykk:
Med mindre det er nytt fra før:
KN kon filter
plassert på 90graders bend, så den går nedi lyktebrønnen på passasjersiden, ligg så opp med ventilasjonsrør fra fronten på bilen og oppi lyktebrønn, en kan og skjære vekk litt av listen under hovedlykten, for å få ennå mer frisk luft. ; Å ta vekk lokket i hullet nærmest filteret i panseret hjelper og på. 76mm kn filter går akkurat.
På BF er det en stor fordel om en tar vekk "pluggen" i bunn av lykte brønn, da får en masse kald god luft til filter/ motor. Huske rikke helt hvor stor som går på bf, men kan måle, da eg snart skal gjøre dette selv Men blir seende noenlunde slik ut:
GTR:
BF:
GTX:
ja vet det filteret var litt skvist
Nytt fuelfilter, oljefilter og oljeskifte Annbefaler Mobil1.
Plugger: synes selv det er greiest å kjøpe noen oppgraderte når en først gjør det. Har selv bare prøvd NGK originale og NGK Platiniumn på gtr, skal du tune litt, like greit å kjøpe noe skikkelig.
Er og greit å gå over rotor, fordeler lokk, pluggledninger osv, å se at det er bra. Mekonomen skaffer visst NGK pluggledninger, de skal være goodshit. Resten vet eg ikke, mulig en må kjøpe nytt originalt, aldri byttet det selv. GTR / GTX pluggledningene passer og BF.
Eksos: Her har eg og kun brukt /erfaring med en type. og det er rustfritt 2.5" fra Mazdafun/ferrita. bolt on, fin passform. gode ting. Send han en pm om pris osv. Kan være noe leveringstid på de. Mulig det finnes andre bra og, men det er min erfaring.
I tilegg laget eg ett 3" frontrør på min mener eg å huske. for ennå mindrer restriksojon.
Til BF er eksos ett problem, da ingen, som eg vet om hvertfall leverer effekt anlegg til denne bilen. Så her må det lages selv. Har nettopp laget selv, gikk for 2.5". Mulig 2" er nok og.
En annen ting, som faktisk er litt viktig, er å bytte ut den originale resirkulerende dumpventilen, med enten en større tilsvarende, eller en som slepper det ut i friluft (som igjen lager den pssjjj " lyden. Når en komme ropp i ladetrykk, så slipper ikke originalventlien gjennom nok luft, og turboen vil dermed få en hard oppbremsing vær gang en slipper gassen ved høyt ladetrykk. dette er ikke bra for hverken motor eller turbo.
Enkleste er en som slipper ut i friluft. Selv monterte eg min på røret som går opp til innsuget, rett attmed batteriet. Selv hadde eg en Turbo XS RFL (Real Fuckin Loud), likte lyden iden, men finnes utallige på markedet, er ofte greit å ikke kjøpe billigste merkene, er ofte treige, og lite slitesterke ventiler. Bra merker: HKS, BLITZ, Bailey, Forge, Turbo XS, +++
På BF er det enkleste igrunn å montere dumpventilen rett på intercooler. Slik:
En ting til som eg ser på som en nødvendighet,: Ny clutch, mange meninger her, men selv er er godt førnøyd med sinterclutch, det er billigste alternativ. Kjøper en riktig merke får en en som ikke er så av og på som folk skal ha det til. Selv har eg kjøpt fra http://www.Dalhems.se De har og mye annet gøy.
Dette bør gjøres før en runder 1 bar på alle modellene, da nærmer en seg grensen etter min erfaring.
Da er det bare til å få på galskapen. Ikke så mye jobb med det egentlig.
Skal en bare lade 1 bar, så hadde ikke eg gjort noe mer.
Hadde nok levert den inn til enn tuningssjappe, for å se at den ikke går for magert. Gjør den det, så ville eg kjøpt ny pangsinpumpe: Walbro sin feks: http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopi ... ght=walbro
Skal en over 1 bar ladetrykk, så er det vel greit med større intercooler, der finnes det haugevis av ute på marked, med priser fra 1900 og oppover, finnes diverse løsninger på dette, se litt her på forumet, så finner dere.
FInt å ha:
Ladetrykksmåler:
Finnes i utallige versjoner den og. Gir deg en avlesning av ladetrykker, og her kan en jo se om den hoilder trykket jevnt, og ikke minst ,hopper slangen nedpå wastegaten av, så kan en se det her ved at ladetrykket blir HØYT! Skal den være rask, og pålitelig ville eg gått for en med elektronisk giver, bla Greddy sine er det. selges av Powerzone.
A/F måler:
Air / Fuel måler luft/bensin forhold. Denne måler om motoren får nok pangsin i forhold til luft. Greit å vite. Finnes mange typer og merker, Autometer har, greddy, osv.
Oljetrykksmåler:
Greit å ha en avlesning av det, så en vet det står bra til fremmi der.
TurboTimer:
Gir motoren tid til å kjøle seg ned, selv om du har det ravelt, motoren står å går en satt tid etter tenningen er tatt av. Apexi har en fin der som har A/F måler og (bensin/luftblanding), den ser om motoren går for magert. http://www.apexi-usa.com/product_electr ... &pageNum=1 den koster 1400 kr ca hos dalhems. De er vanligvis ikke så meget nøyaktig disse, men gir deg en pekepinn, og tror at her kan en jo se når den går nedover, dvs fulefiltre , plugger osv begynner å bli dårlig.
boost controoler:
er også en fin ting å ha. Så har en litt mer kontroll på kjerra. Og kan feks kjøre lavere ladetrykk på 1 gir (tror eg), og det skåner jo drivverk litt. Her har eg ingen erfaring, men er jo en del som kjører med Apexi sin her på forumet, tror det finnes en egen HOW TO på den
Hadde eg montert det i en GTR no, og hatt pengene så ville eg montert en boostcontroller (der har en jo avlesning av trykket og). Oljetrykksmåler. og en apexi turbotimer, den har jo a/f måler og. Usikker på om denne gir alam når verdien blir for lav.
Bremser: Ville kjørt originalt, men med Ferodo bremseklosser, har ikke nr. men vet Autodeler i Bergen skaffer de. Ville ikke gått for EBC, har hørt veldig mye rart om de.
Understell: Ville egentlig gått for Eibach senkesett, og resten originalt, men de er visstnok gått ut av produskjon. Whiteline er nok veien å gå. BRA produkter.
I tillegg til det, så ville eg nok laget meg til med en olje kjøer på girkassen. for å holde tempen, og oljesirkulasjeonen best mulig, så kassen lever ett lettere liv.
GTR er bare en kjempebil, med stort potensiale, og mye billigere, og letttrimmet en de fleste andre biler. Angrer veldig på at eg solgte min.
Good Luck. Og have fun.
Med mindre det er nytt fra før:
KN kon filter
plassert på 90graders bend, så den går nedi lyktebrønnen på passasjersiden, ligg så opp med ventilasjonsrør fra fronten på bilen og oppi lyktebrønn, en kan og skjære vekk litt av listen under hovedlykten, for å få ennå mer frisk luft. ; Å ta vekk lokket i hullet nærmest filteret i panseret hjelper og på. 76mm kn filter går akkurat.
På BF er det en stor fordel om en tar vekk "pluggen" i bunn av lykte brønn, da får en masse kald god luft til filter/ motor. Huske rikke helt hvor stor som går på bf, men kan måle, da eg snart skal gjøre dette selv Men blir seende noenlunde slik ut:
GTR:
BF:
GTX:
ja vet det filteret var litt skvist
Nytt fuelfilter, oljefilter og oljeskifte Annbefaler Mobil1.
Plugger: synes selv det er greiest å kjøpe noen oppgraderte når en først gjør det. Har selv bare prøvd NGK originale og NGK Platiniumn på gtr, skal du tune litt, like greit å kjøpe noe skikkelig.
Er og greit å gå over rotor, fordeler lokk, pluggledninger osv, å se at det er bra. Mekonomen skaffer visst NGK pluggledninger, de skal være goodshit. Resten vet eg ikke, mulig en må kjøpe nytt originalt, aldri byttet det selv. GTR / GTX pluggledningene passer og BF.
Eksos: Her har eg og kun brukt /erfaring med en type. og det er rustfritt 2.5" fra Mazdafun/ferrita. bolt on, fin passform. gode ting. Send han en pm om pris osv. Kan være noe leveringstid på de. Mulig det finnes andre bra og, men det er min erfaring.
I tilegg laget eg ett 3" frontrør på min mener eg å huske. for ennå mindrer restriksojon.
Til BF er eksos ett problem, da ingen, som eg vet om hvertfall leverer effekt anlegg til denne bilen. Så her må det lages selv. Har nettopp laget selv, gikk for 2.5". Mulig 2" er nok og.
En annen ting, som faktisk er litt viktig, er å bytte ut den originale resirkulerende dumpventilen, med enten en større tilsvarende, eller en som slepper det ut i friluft (som igjen lager den pssjjj " lyden. Når en komme ropp i ladetrykk, så slipper ikke originalventlien gjennom nok luft, og turboen vil dermed få en hard oppbremsing vær gang en slipper gassen ved høyt ladetrykk. dette er ikke bra for hverken motor eller turbo.
Enkleste er en som slipper ut i friluft. Selv monterte eg min på røret som går opp til innsuget, rett attmed batteriet. Selv hadde eg en Turbo XS RFL (Real Fuckin Loud), likte lyden iden, men finnes utallige på markedet, er ofte greit å ikke kjøpe billigste merkene, er ofte treige, og lite slitesterke ventiler. Bra merker: HKS, BLITZ, Bailey, Forge, Turbo XS, +++
På BF er det enkleste igrunn å montere dumpventilen rett på intercooler. Slik:
En ting til som eg ser på som en nødvendighet,: Ny clutch, mange meninger her, men selv er er godt førnøyd med sinterclutch, det er billigste alternativ. Kjøper en riktig merke får en en som ikke er så av og på som folk skal ha det til. Selv har eg kjøpt fra http://www.Dalhems.se De har og mye annet gøy.
Dette bør gjøres før en runder 1 bar på alle modellene, da nærmer en seg grensen etter min erfaring.
Da er det bare til å få på galskapen. Ikke så mye jobb med det egentlig.
Skal en bare lade 1 bar, så hadde ikke eg gjort noe mer.
Hadde nok levert den inn til enn tuningssjappe, for å se at den ikke går for magert. Gjør den det, så ville eg kjøpt ny pangsinpumpe: Walbro sin feks: http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopi ... ght=walbro
Skal en over 1 bar ladetrykk, så er det vel greit med større intercooler, der finnes det haugevis av ute på marked, med priser fra 1900 og oppover, finnes diverse løsninger på dette, se litt her på forumet, så finner dere.
FInt å ha:
Ladetrykksmåler:
Finnes i utallige versjoner den og. Gir deg en avlesning av ladetrykker, og her kan en jo se om den hoilder trykket jevnt, og ikke minst ,hopper slangen nedpå wastegaten av, så kan en se det her ved at ladetrykket blir HØYT! Skal den være rask, og pålitelig ville eg gått for en med elektronisk giver, bla Greddy sine er det. selges av Powerzone.
A/F måler:
Air / Fuel måler luft/bensin forhold. Denne måler om motoren får nok pangsin i forhold til luft. Greit å vite. Finnes mange typer og merker, Autometer har, greddy, osv.
Oljetrykksmåler:
Greit å ha en avlesning av det, så en vet det står bra til fremmi der.
TurboTimer:
Gir motoren tid til å kjøle seg ned, selv om du har det ravelt, motoren står å går en satt tid etter tenningen er tatt av. Apexi har en fin der som har A/F måler og (bensin/luftblanding), den ser om motoren går for magert. http://www.apexi-usa.com/product_electr ... &pageNum=1 den koster 1400 kr ca hos dalhems. De er vanligvis ikke så meget nøyaktig disse, men gir deg en pekepinn, og tror at her kan en jo se når den går nedover, dvs fulefiltre , plugger osv begynner å bli dårlig.
boost controoler:
er også en fin ting å ha. Så har en litt mer kontroll på kjerra. Og kan feks kjøre lavere ladetrykk på 1 gir (tror eg), og det skåner jo drivverk litt. Her har eg ingen erfaring, men er jo en del som kjører med Apexi sin her på forumet, tror det finnes en egen HOW TO på den
Hadde eg montert det i en GTR no, og hatt pengene så ville eg montert en boostcontroller (der har en jo avlesning av trykket og). Oljetrykksmåler. og en apexi turbotimer, den har jo a/f måler og. Usikker på om denne gir alam når verdien blir for lav.
Bremser: Ville kjørt originalt, men med Ferodo bremseklosser, har ikke nr. men vet Autodeler i Bergen skaffer de. Ville ikke gått for EBC, har hørt veldig mye rart om de.
Understell: Ville egentlig gått for Eibach senkesett, og resten originalt, men de er visstnok gått ut av produskjon. Whiteline er nok veien å gå. BRA produkter.
I tillegg til det, så ville eg nok laget meg til med en olje kjøer på girkassen. for å holde tempen, og oljesirkulasjeonen best mulig, så kassen lever ett lettere liv.
GTR er bare en kjempebil, med stort potensiale, og mye billigere, og letttrimmet en de fleste andre biler. Angrer veldig på at eg solgte min.
Good Luck. Og have fun.
Last edited by MazdaLaVista on 22 Sep 2007, 17:14, edited 1 time in total.
93mod Mazda RX7
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
- MazdaLaVista
- Gear Head
- Posts: 1244
- Joined: 24 Aug 2005, 12:05
- Location: On The Roads in Bergen
Takk, på GTX er vel mye det samme, men en kan ikke trimme noe spes mer, da fuel cuten visst kommer på litt over 1 bar. MEN: HER hasr eg lset somewhere at en kan få chipper, som øker fulecuten og noe greir , husker ikke hvor.
93mod Mazda RX7
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
Hmmm, jeg er egentlig fornøyd med effekten jeg... Er mange som "tar" meg, men samtidig har jeg nok effekt til å kunne kjøre forbi de fleste...
Hva fuelcutten angår, så tenker jeg som så at det må jo være en grunn til at den er der og da lar vi den heller være... Vil heller ha en driftsikker bil som ikke går fullt så bra enn en bil som går sinnsykt sånn av og til...
Satser også på at en eventuell kjøper av bilen min ved en senere anledning vil stille seg positiv til min prioritering...
Tommy
Hva fuelcutten angår, så tenker jeg som så at det må jo være en grunn til at den er der og da lar vi den heller være... Vil heller ha en driftsikker bil som ikke går fullt så bra enn en bil som går sinnsykt sånn av og til...
Satser også på at en eventuell kjøper av bilen min ved en senere anledning vil stille seg positiv til min prioritering...
Tommy
1991 Mazda 323 GTX
Man leker da ikke klubb!!!
Man leker da ikke klubb!!!
Tenkte du på denne tråden eller ? http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=713VCH wrote:Arrgh den tråd med walbro pumpen er slettet og nu har jeg lige i dag købt en som skulle i min 323´er
-Mazda 323 GTR
x Nissan 200sx s13 SOLGT
-VW Passat 1,8
x Nissan 200sx s13 SOLGT
-VW Passat 1,8
Nydelig tråd MazdaLaVista!!! Sånn skulle vi hatt for lenge siden
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/
- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
http://crap.aikios.name/
- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
oops.. Ja ja... første gang jeg så den... Ønska meg en sånn en når jeg hadde GTX'en... men den tiden er long gone nå
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/
- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
http://crap.aikios.name/
- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
Re: MazdaLaVistas Tunings Tips GTR / GTX / BF Turbo
Hvordan får jeg vekk trykkvakta på en BF-Turbo?? Ble for høyt trykk gitt..
- Turbohansen
- Gear Head wanabe
- Posts: 866
- Joined: 19 Mar 2006, 17:12
- Location: the seventh heaven
Re: MazdaLaVistas Tunings Tips GTR / GTX / BF Turbo
Kronos wrote:Hvordan får jeg vekk trykkvakta på en BF-Turbo?? Ble for høyt trykk gitt..
det sitter en hvit kontakt ved torpedo veggen ved insuget dra ut den og du kan ha så høyt trykk du vil
Turbohansen ™ - making YOU look normal since 1974
The best engine in the world is the vagina, it takes any size piston, its self lubricating, starts with 1 finger, and every 4 weeks does its own oil change. It's just a pity the management system is so fucking temperamental.
The best engine in the world is the vagina, it takes any size piston, its self lubricating, starts with 1 finger, and every 4 weeks does its own oil change. It's just a pity the management system is so fucking temperamental.
Re: MazdaLaVistas Tunings Tips GTR / GTX / BF Turbo
hvordan vil denne se ut? er så mangen kontakter der..Turbohansen wrote:Kronos wrote:Hvordan får jeg vekk trykkvakta på en BF-Turbo?? Ble for høyt trykk gitt..
det sitter en hvit kontakt ved torpedo veggen ved insuget dra ut den og du kan ha så høyt trykk du vil
73mod RX3 http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=20533
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
87mod 323 Turbo 4WD http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=13996
Re: MazdaLaVistas Tunings Tips GTR / GTX / BF Turbo
Flott tråd Bra folk gidder å skrive slikt for å hjelpe andre
Har selv hjemmelaget 3" eksosanlegg som funker veldig bra Har også Gate-Bane clutch som ikke er fullt så brå som Sinterclutchen Og har selvfølgelig RFL Dumpen
Har selv hjemmelaget 3" eksosanlegg som funker veldig bra Har også Gate-Bane clutch som ikke er fullt så brå som Sinterclutchen Og har selvfølgelig RFL Dumpen
-90 VW Golf2 1.3
-90 Mazda 323 GTX 1.8T
-92 Opel Vectra 2.0i
-87 WV Golf2 1.8 GL Type kjapp.. ca 760 000 km
-92 Mazda 323 GTX 1.8T
-00 BMW 523ia Touring
-90 Mazda 323 GTX 1.8T
-92 Opel Vectra 2.0i
-87 WV Golf2 1.8 GL Type kjapp.. ca 760 000 km
-92 Mazda 323 GTX 1.8T
-00 BMW 523ia Touring
Re: MazdaLaVistas Tunings Tips GTR / GTX / BF Turbo
Heisann, har en mazda 323 BF 1.6L 4x4 doch turbo 1986mod, knall bra bil.... Da den gikk:/
har fått feil med tenninga, hvor jeg får strøm helt til fordeler lokket men ikke ut derifra igjen...
fikk høre at "ignitern" brukte å ryke på de bilene,(en liten halvmåne som står innfor rotoren med to ledninger på seg)
men det ser ut til at deler er helt fette umulig å få tak i...
Har bytta pluggledninger, rotor, fordeler lokk, og en del som ligner på ignitern, bare denne ligger faktisk innfor ignitern.
Dette klarte jeg og finne på rockauto.com men finner ikke noen andre deler, vurderte å bytte hele fordeler huset hvis jeg fant tak i en som passer.
Det så liksom litt ut som at du visste litt om bilen, og kansje har peiling på hvor deler finnes?
takk på forhånd:)
har fått feil med tenninga, hvor jeg får strøm helt til fordeler lokket men ikke ut derifra igjen...
fikk høre at "ignitern" brukte å ryke på de bilene,(en liten halvmåne som står innfor rotoren med to ledninger på seg)
men det ser ut til at deler er helt fette umulig å få tak i...
Har bytta pluggledninger, rotor, fordeler lokk, og en del som ligner på ignitern, bare denne ligger faktisk innfor ignitern.
Dette klarte jeg og finne på rockauto.com men finner ikke noen andre deler, vurderte å bytte hele fordeler huset hvis jeg fant tak i en som passer.
Det så liksom litt ut som at du visste litt om bilen, og kansje har peiling på hvor deler finnes?
takk på forhånd:)
- happygtrX2
- Posts: 400
- Joined: 18 Mar 2009, 21:47
Re: MazdaLaVistas Tunings Tips GTR / GTX / BF Turbo
de er kendt for at brænde væk hele fordeleren og dysemodstanden ( fins ved luftfilter)
1 GTR MODDET MAX
1 stk 323 gtr 334 hp
tidligere :
5 stk mazda bf turbo 4x4
1 stk mazda bf turbo gts
1 stk 929 hc 2.2 turbo
1 stk 929 hc na
rx7 2 gen na 200 hp nos
? stk div 323 bg
1 stk 323 gtr 334 hp
tidligere :
5 stk mazda bf turbo 4x4
1 stk mazda bf turbo gts
1 stk 929 hc 2.2 turbo
1 stk 929 hc na
rx7 2 gen na 200 hp nos
? stk div 323 bg