[LØST] 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
323medrust
Posts: 13
Joined: 06 Sep 2010, 21:36

[LØST] 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon

Post by 323medrust »

Hei!

Da jeg skulle hjem igen fra en kamereat igårkveld vil ikke motoren gå skikkelig under akselerasjon. Det virker som om en sylinder faller ut ved gasspådrag over 30%. På tomgang går den jevnt og alle sylindrene tenner.

Noen som kjenner igjen problemet? (og løsningen?) Eller strategier for å feilsøke?


Andre symtomer:
Så over motoren i mørket, og la merke til at det oppstår små gnister mellom tennplugg kablene, samtidig med at man gasser og motoren hoster. Gnistene forsvant ved å midlertidig øke avstanden mellom tennplugg kablene. Men det løste fortsatt ikke problemet med at motoren hoster.
Last edited by 323medrust on 02 Apr 2011, 18:56, edited 1 time in total.
323medrust
Posts: 13
Joined: 06 Sep 2010, 21:36

Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon

Post by 323medrust »

Ingen forslag?

Noen som vet om jeg får ut feilkoder med denne diagnosescanneren fra biltema?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... kodeleser/

kr 799, litt dyr, men mazda skal vel ha ca det samme for å hente ut feilkodene?
User avatar
Turbohansen
Gear Head wanabe
Posts: 866
Joined: 19 Mar 2006, 17:12
Location: the seventh heaven

Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon

Post by Turbohansen »

hvis det gnistrer i pluggkablene ville jeg vel begynt og bytte de
Turbohansen ™ - making YOU look normal since 1974

The best engine in the world is the vagina, it takes any size piston, its self lubricating, starts with 1 finger, and every 4 weeks does its own oil change. It's just a pity the management system is so fucking temperamental.
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon

Post by Elanzer »

først pluggkabler, også ville eg sett om slangen mellom innsug og lmm er sprukket, ikke unormalt det... letteste og billigste er da og teipe den... gjorde det på søstera mi sin 323 i fjor... ble ny bil da sa hun :P hehe
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
323medrust
Posts: 13
Joined: 06 Sep 2010, 21:36

Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon

Post by 323medrust »

Innsugslangen har jeg allerede teipet, og har sjekket at denne er tett. Begynner med å skifte tennpluggene, vet ikke når de ble skifta sist.
Har en sedan med samme type motor, og skal prøve å flytte deler fra tenninga mellom bilene for å isolere problemet.

Virker som et tenningsproblem, og symptomene stemmer 100% med det som står på denne sida om tennplugger:
http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html

This spark plug shown below has served its useful life and should be replaced. Voltage required to fire the plug has approximately doubled and will continue to increase the longer the engine operates.
Even higher voltage requirements (as much as 100%) above normal may occur when the engine is accelerated quickly. Poor engine performance and a loss of fuel economy are traits of worn spark plugs.


Motoren går fint på tomgang, men hoster under belastning. Så jeg tipper enten dårlige plugger, eller for lav spenning i pluggkablene. Håper å poste løsningen i helgen:)
323medrust
Posts: 13
Joined: 06 Sep 2010, 21:36

[LØST]Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon

Post by 323medrust »

Da har jeg byttet tennplugger og motoren går som ei klokke:)

Her kan du se hvordan avstanden mellom elektrodene har økt pga slitasje og erosjon. Ganske enorm forskjell mellom ny og gammel plugg.
Image

Jeg tror de små gnistene mellom tennpluggledningene skyldes økt motstand i pluggene og at strømmen følger minste motstands vei, som nå blir til naboledningen eller gods, istedenfor gjennom pluggen.

På sedan'en var ikke pluggene så dårlige, men man kan merke at den tenner dårligere i på våte dager, sånn som idag,

4 plugger på biltema + verktøy = kr 149,50

God Helg:)
Post Reply