Hei!
Da jeg skulle hjem igen fra en kamereat igårkveld vil ikke motoren gå skikkelig under akselerasjon. Det virker som om en sylinder faller ut ved gasspådrag over 30%. På tomgang går den jevnt og alle sylindrene tenner.
Noen som kjenner igjen problemet? (og løsningen?) Eller strategier for å feilsøke?
Andre symtomer:
Så over motoren i mørket, og la merke til at det oppstår små gnister mellom tennplugg kablene, samtidig med at man gasser og motoren hoster. Gnistene forsvant ved å midlertidig øke avstanden mellom tennplugg kablene. Men det løste fortsatt ikke problemet med at motoren hoster.
[LØST] 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon
-
- Posts: 13
- Joined: 06 Sep 2010, 21:36
[LØST] 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon
Last edited by 323medrust on 02 Apr 2011, 18:56, edited 1 time in total.
-
- Posts: 13
- Joined: 06 Sep 2010, 21:36
Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon
Ingen forslag?
Noen som vet om jeg får ut feilkoder med denne diagnosescanneren fra biltema?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... kodeleser/
kr 799, litt dyr, men mazda skal vel ha ca det samme for å hente ut feilkodene?
Noen som vet om jeg får ut feilkoder med denne diagnosescanneren fra biltema?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... kodeleser/
kr 799, litt dyr, men mazda skal vel ha ca det samme for å hente ut feilkodene?
- Turbohansen
- Gear Head wanabe
- Posts: 866
- Joined: 19 Mar 2006, 17:12
- Location: the seventh heaven
Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon
hvis det gnistrer i pluggkablene ville jeg vel begynt og bytte de
Turbohansen ™ - making YOU look normal since 1974
The best engine in the world is the vagina, it takes any size piston, its self lubricating, starts with 1 finger, and every 4 weeks does its own oil change. It's just a pity the management system is so fucking temperamental.
The best engine in the world is the vagina, it takes any size piston, its self lubricating, starts with 1 finger, and every 4 weeks does its own oil change. It's just a pity the management system is so fucking temperamental.
Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon
først pluggkabler, også ville eg sett om slangen mellom innsug og lmm er sprukket, ikke unormalt det... letteste og billigste er da og teipe den... gjorde det på søstera mi sin 323 i fjor... ble ny bil da sa hun hehe
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
-
- Posts: 13
- Joined: 06 Sep 2010, 21:36
Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon
Innsugslangen har jeg allerede teipet, og har sjekket at denne er tett. Begynner med å skifte tennpluggene, vet ikke når de ble skifta sist.
Har en sedan med samme type motor, og skal prøve å flytte deler fra tenninga mellom bilene for å isolere problemet.
Virker som et tenningsproblem, og symptomene stemmer 100% med det som står på denne sida om tennplugger:
http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html
This spark plug shown below has served its useful life and should be replaced. Voltage required to fire the plug has approximately doubled and will continue to increase the longer the engine operates.
Even higher voltage requirements (as much as 100%) above normal may occur when the engine is accelerated quickly. Poor engine performance and a loss of fuel economy are traits of worn spark plugs.
Motoren går fint på tomgang, men hoster under belastning. Så jeg tipper enten dårlige plugger, eller for lav spenning i pluggkablene. Håper å poste løsningen i helgen:)
Har en sedan med samme type motor, og skal prøve å flytte deler fra tenninga mellom bilene for å isolere problemet.
Virker som et tenningsproblem, og symptomene stemmer 100% med det som står på denne sida om tennplugger:
http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html
This spark plug shown below has served its useful life and should be replaced. Voltage required to fire the plug has approximately doubled and will continue to increase the longer the engine operates.
Even higher voltage requirements (as much as 100%) above normal may occur when the engine is accelerated quickly. Poor engine performance and a loss of fuel economy are traits of worn spark plugs.
Motoren går fint på tomgang, men hoster under belastning. Så jeg tipper enten dårlige plugger, eller for lav spenning i pluggkablene. Håper å poste løsningen i helgen:)
-
- Posts: 13
- Joined: 06 Sep 2010, 21:36
[LØST]Re: 323F 1,5 Z5 97 hoster under akselerasjon
Da har jeg byttet tennplugger og motoren går som ei klokke:)
Her kan du se hvordan avstanden mellom elektrodene har økt pga slitasje og erosjon. Ganske enorm forskjell mellom ny og gammel plugg.
Jeg tror de små gnistene mellom tennpluggledningene skyldes økt motstand i pluggene og at strømmen følger minste motstands vei, som nå blir til naboledningen eller gods, istedenfor gjennom pluggen.
På sedan'en var ikke pluggene så dårlige, men man kan merke at den tenner dårligere i på våte dager, sånn som idag,
4 plugger på biltema + verktøy = kr 149,50
God Helg:)
Her kan du se hvordan avstanden mellom elektrodene har økt pga slitasje og erosjon. Ganske enorm forskjell mellom ny og gammel plugg.
Jeg tror de små gnistene mellom tennpluggledningene skyldes økt motstand i pluggene og at strømmen følger minste motstands vei, som nå blir til naboledningen eller gods, istedenfor gjennom pluggen.
På sedan'en var ikke pluggene så dårlige, men man kan merke at den tenner dårligere i på våte dager, sånn som idag,
4 plugger på biltema + verktøy = kr 149,50
God Helg:)