Hva bør man se etter på en GTX?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Mazdasnurr
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2012, 00:42

Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Mazdasnurr »

Som topic sier, hva bør man se etter på en GTX? Vurderer litt på å handle en.
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Trauma »

Rust.......

I hjulbuer og demper tårn.
Men også under, pleier å bli rust i gulvet på dem, da disse bilene har en tedens til å lekke litt.

Ellers sjekk for slitasje, olje lekkasje, og andre ting som du pleier å se på på en gammel bil.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by WireD »

Rust i overnevnte steder, samt i rammevangene under. Rammevangene er den "innsveisede rammen" , i mangel på et bedre ord, som fungerer som rammen på en bil med selvbærende karosseri. Spes. bak må dette sjekkes, den rammen bak hvor hele bakhjulsoppheng og bakdiff henger i. Selve rammen er som oftest veldig god, men rammevangene den er boltet i, kan være dårlig.

ellers, spør eier om oljeskift, vedlikehold, vedlikeholdsintervaller på olje på kassa osv... Kjenn på drivverk etter slitasjer, kjør bilen varm og hør etter ulyder i kassa. gå igjennom alle gir og hør etter kvining på aksellerasjon og desellerasjon på alle gir.
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
Mazdasnurr
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2012, 00:42

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Mazdasnurr »

Takker for svar! Kjekt å ha dette i bakhodet den dagen jeg reiser avsted og titter på en GTX!
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by mazdafun »

Hei.

En annen ting er å legge ut link til annonse her. De fleste biler har hatt endedel eiere, og det er ofte noen her inne som har hatt bilen tidligere. Husker min egen gtx dukke opp etter noen år med 200 k mindre kilometerstand enn før. Greit å vite om slikt når man handler.. :wink:
Mazdasnurr
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2012, 00:42

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Mazdasnurr »

Saken er jo det at jeg ikke har noen direkte spesielle i tankene, men det er en som vakte litt mer oppmerksomhet når jeg tittet på autodb nå nettopp.
http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2? ... mId1403039" onclick="window.open(this.href);return false;
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Joachim »

Jepp smart tips fra Mazdafun. Vil tro de fleste gtr/gtx har vært innom dette forumet. Den du ser på der er vel han devil på forumet som kjøpte nylig, og fikset opp..


Men tipset mitt når du ser etter 323gtx gtr, er rust. Samme med slark i drivverk. Begynner å bli gamle biler dette, og kjøpere er det mye mindre av. Også vil jeg si deletilgangen er helt ok, men dyrt!
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
Mazdasnurr
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2012, 00:42

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Mazdasnurr »

Takker for svar :)

En annen ting jeg satte meg i tankene nå mot slutten av arbeidsdagen var forskikringen.
Noen som vet hvordan disse ligger i pris?
23 år og 60%(tror jeg) i bonus
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by GTX-Lars »

Eg har vel 70% eller noko slikt. Meiner eg betaler 2700 i forsikring på gtx'n hjå Gjensidige
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Joachim »

Bare å sjekke selv på en av internettsidene til forsikringsselskapene.

Men skal sies at jeg betalte kun 1800kr, for en 323GTR ansvar 70%, 6000km i året. Var da 24år. Hos Sparebank1 SR-Bank

Gtx er billigere å forsikre (ofte mye)
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by GTX-Lars »

Eg tenkte eg skulle sjekke opp sia Joachim fekk så mykje billigare... Bonus: 70 % 2. år Årlig kjørelengde inntil 5.000 km. Egenandel på 4000,-. Pris 2255,-
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Mazdasnurr
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2012, 00:42

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Mazdasnurr »

Må nesten bare takke for all hjelpa til nå :)
Mazdasnurr
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2012, 00:42

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Mazdasnurr »

Det viser seg det at en bekjent av meg har mer eller mindre sikret seg den bilen jeg lenket til. men når han hadde ringt forsikringselskapet (terra mener jeg han sa) så fikk han beskjed om at dette var en forhjulstrekk med 120 hestekrefter.
Noen her som tilfeldigvis vet om det er forsikringa som klusser eller om bilen er ombygget?
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by mazdafun »

Mazdasnurr wrote:Det viser seg det at en bekjent av meg har mer eller mindre sikret seg den bilen jeg lenket til. men når han hadde ringt forsikringselskapet (terra mener jeg han sa) så fikk han beskjed om at dette var en forhjulstrekk med 120 hestekrefter.
Noen her som tilfeldigvis vet om det er forsikringa som klusser eller om bilen er ombygget?
Hei.

Den er bruktimportert i 2002 og da har det gått litt fort i svingene.

Står som en 2wd i vognkortet men med korrekte 120 Kw på motor. (du kan si til forsikringen at det er forskjell på Kw og HK :lol: )

Bilen er en BG83H, og det er en 323 4wd turbo normal power (GTX) på godt norsk.
Mazdasnurr
Posts: 8
Joined: 23 Jan 2012, 00:42

Re: Hva bør man se etter på en GTX?

Post by Mazdasnurr »

Dette forklarer jo litt. Skal nevne det til han med hestekrefter og kilowatt, vist han ikke alt har ringt og spurt dem om dette.
Men da skal han si til forsikringa at det har gått litt fort i svingene ved import eller si at han tok feil på det punktet med at det var en 4x4?

Og kjenner jeg han rett så ordner vel han det som trengs for at han for vognkort der det står at det er en 4x4
Post Reply