323 GTR med fjusking! Video av diagnose! (LØST)

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

323 GTR med fjusking! Video av diagnose! (LØST)

Post by Wise »

Hei

Jeg har i det siste fått 2 veldig irriterende problemer med min 323 GTR. Problemene startet ca samtidig så det kan virke som de har en sammenheng:

1. Når den er kald så har den nesten ingen motorkraft. Når jeg akselererer så sliter den med å øke/opprettholde farten. Det virker på en måte som den blir kvalt. Den har aldri vært sånn tidligere.

2. Når motoren har oppnådd driftstemperatur så har den tilnærmet normal motorkraft igjen, men da sliter den med periodisk fjusking. Eksempelvis cruiser jeg i 80km/t uten problemer så plutselig får den en fjuskebye og den kan slite med å opprettholde farten i 10-15sek. Virker rett og slett som den kutter fullstendig på alle sylindre noen millisekunder om gangen. Så kan det gå 5min igjen uten at jeg merker noe, til den plutselig får tilsvarende fjusking. Jeg merker at den har også samme periodiske fjusking på tomgang, men slokner aldri.

Motoren starter lett både når den er kald og varm og har ingen spesielle ulyder. Den er minimalt trimmet. Kjører med 0.9 i ladetrykk. 2.5" eksos, større IC, 255l Walbro, K/N luftfilter.

Jeg har skiftet bensinfilter, luftfilter, tennplugger (NGK BKR6EVX-11), tennpluggkabler og luftmengdemåler i tillegg til å renske fordelerlokk. Skal bestille meg nytt fordelerlokk og rotor for å utelukke det fullstendig. Har også lett etter lekkasjer i rør/slanger og dårlige kontakter uten å finne noe spesielt.

Noen som har tips til hva dette kan være? Dette er en veldig frustrerende feil og jeg tror egentlig det bare er en bagatell. Jeg vet det er mange glupe hoder her inne og håper noen kan hjelpe meg :)

På forhånd takk!
Last edited by Wise on 28 Dec 2012, 13:31, edited 3 times in total.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Re: 323 GTR periodisk fjusking!

Post by jimmydanny »

Gasspjeldsensor, mapsensor om denne har det, eller dyser/dysekabler/plugger?
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
User avatar
ninja
Posts: 158
Joined: 25 Aug 2011, 23:39
Location: Sør-Trøndelag

Re: 323 GTR periodisk fjusking!

Post by ninja »

Ikke vanntempsensoren da? :)
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: 323 GTR periodisk fjusking!

Post by Wise »

jimmydanny wrote:Gasspjeldsensor, mapsensor om denne har det, eller dyser/dysekabler/plugger?
Takk for tips! :)

Jeg koblet fra kontakten på gasspjeldsensoren og tok meg en prøvetur på ca 20min isted. Merket at den gikk litt høyere og "røffere" på tomgang. Når motoren var kald så virket det som den hadde den samme svake motorkraften.

Når motoren oppnådde driftstemperatur så fjusket den ikke en eneste gang i løpet av de 20min! :) Jeg skal teste det ut litt mer, men det ser lovende ut så langt!
ninja wrote:Ikke vanntempsensoren da? :)
Utifra de symptomene som flere inne på forumet her har hatt når den har vært dårlig så tror jeg ikke det er den.
Men hvis ikke det løser seg når jeg har testet det andre så kan jeg sjekke ut den også :)
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: 323 GTR periodisk fjusking!

Post by Wise »

Jeg kan utelukke gasspjeldsensoren. Fjusket på samme måte i dag med gasspjeldsensoren frakoblet :(
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by Wise »

Jeg tok en diagnose av motoren i dag. Se video under:

http://www.youtube.com/watch?v=gFIBW2NSTLs&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan dere dobbeltsjekke at jeg har tolket riktige feilkoder? :)

3: G signal??
8: Airflow meter
10: Intake air thermosensor
12: Throttle sensor
15: Oxygen sensor
42: Soleinod Valve (Wastegate)

Jeg har lagt inn beskrivelsene på feilkodene tatt fra GTR-manualen.
Noen som kan forklare feilkode 3,10, 15 og 42 for meg? :)

Feilkode 8 og 12 var forventet da jeg har prøvd å starte bilen med luftmengdemåler frakoblet i tillegg til å ta prøvetur med Throttle sensor frakoblet.
Last edited by Wise on 06 Nov 2012, 22:01, edited 1 time in total.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by GTX-Lars »

Oxygensensor = Lambdasensor/O2-sensor
Soleinod Valve (Wastegate) = GTR har ein solenoid som eg trur står foran luftmengdemålaren (liten dubbeditt med vakum inn/ut og ein ledningskontakt) som justerer ladetrykket:

Image

Solenoid ventilen ved den nederste pilen:
Image

Kanskje kontakten til den ventilen vart kobla frå då du skifta lmm?

Har motoren oljefornruk? Det kan ta knekken på lambdasensoren. Ellers så kan du jo berre skru den ut og sjå korleis den ser ut. Er den kvit så er vel det eit tegn på at den er gåen...?

Intake air sensor er vel kanskje i lmm eller ved gasspjeldet. Er den i lmm så er det vel kanksje berre ein feilmelding frå tidlegare...?
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by jimmydanny »

Wastegate-solenoiden øker turbotrykket, men gjør ingenting annet enn å forsinke åpninga av wastegate, så den skal ikke forårsake slike symptomer. Kjører forsåvidt uten den på min RX7 nå.
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
User avatar
happygtrX2
Posts: 400
Joined: 18 Mar 2009, 21:47

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by happygtrX2 »

15 = LAMBDASONDE
1 GTR MODDET MAX
1 stk 323 gtr 334 hp
tidligere :
5 stk mazda bf turbo 4x4
1 stk mazda bf turbo gts
1 stk 929 hc 2.2 turbo
1 stk 929 hc na
rx7 2 gen na 200 hp nos
? stk div 323 bg
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by Wise »

Takk for svar! :)

Lette etter Soleinod-ventilen nå og den er tatt bort og hullet er plugget igjen akkurat slik som tegningen over beskriver. Ikke rart det blir feilkode av den da :P

Så lette jeg etter oxygen-sensoren og fant denne dingsen like ved turboen og eksosen. Er dette den? Isåfall er det ikke rart det ble feilkode her heller, for den var helt løs/knekt av :(

Image
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by GTX-Lars »

Der har du lambdasensoren. Eg glømte visst å sei at viss den er knekt så er det eit tegn på at den er gåen :wink:

Men var jo ikkje så gale dette då. Ein universal lambdasonde koster jo ikkje så mykje :)
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by Wise »

GTX-Lars wrote:Der har du lambdasensoren. Eg glømte visst å sei at viss den er knekt så er det eit tegn på at den er gåen :wink:

Men var jo ikkje så gale dette då. Ein universal lambdasonde koster jo ikkje så mykje :)
Hehe :D Skal på Biltema å se om jeg finner en i morgen :)

Men vet noen hva feilkode 3 (G-signal) egentlig betyr? Står "No G signal" og "Cancels two-group injection" i manualen:
Image
Hva bør jeg sjekke på den feilkoden?
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by Wise »

Da har jeg handlet inn en universal lambdasonde fra Biltema. Den har 2 hvite og 1 svart ledning, det samme som den gamle.
Hvordan vet jeg hvilke hvite jeg skal lodde sammen?
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by GTX-Lars »

Eg tenker at når det er to like så er det sikkert forvarming og pluss (som sikkert har samme spenning...?). Så om du bytter om på dei kvite så kan vel ikkje det gjera noko...? Svart er signal frå sensor
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: 323 GTR med fjusking! Video av diagnose!

Post by Wise »

GTX-Lars wrote:Eg tenker at når det er to like så er det sikkert forvarming og pluss (som sikkert har samme spenning...?). Så om du bytter om på dei kvite så kan vel ikkje det gjera noko...? Svart er signal frå sensor
Takk for svar. Har skiftet lambdaen nå. Blir spennende å se om fjuskingen har gitt seg!

Tok ny diagnose i dag etter montering av ny lambda, resetting av hjernen og en 20min prøvetur.
Alle feilkodene er borte, bortsett fra feilkode 3 (G-signal) og 42 (forventet feil da solenoiden er fjernet :P).

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med G-signal feilkoden :P Har søkt litt på nettet og mange mener Crank Angle Sensor (CAS) kan være defekt når en får den feilkoden på andre mazdaer. Har 323 GTR noe sånt da? Og evt hvor? Noen nevner også at fordeleren (distributor) kan være problemet. Noen som har tips? :)
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
Post Reply