Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Bilen er en 1990 323 GTX 1.8 T, svart :)
Har blitt anbefalt å bli medlem i denne klubben.
Er fersk mazda eier, men har en peugeot 205 gti som jeg holder på å restaurerer, dog ingen erfaring med 323.

Så da lurer jeg selfølgelig på noen saker.
Bilen svetter litt for mye olje rundt toppdekselet, hvor får en tak i pakning til en grei penge?
Har søkt litt på E-bay, men ingen som passer motoren min. 1.8l
Så er det jo denne girkassen som alle og jeg er så redd for.
Min bil lager en ulelyd når kald, usikker på om dette er fra bakaksling (er jo 20minus ute nå). Slutter etter 3-4min i drift.
Girkassa lager en jevn ulelyd i drift, ikke høyt.
Ingen problemer med å få den i alle gir.
normalt? eller noe en bør passe på.¨

Takk for svar!
Erland
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by GTX-Lars »

Hei og velkommen!

Ulelyd kan være mykje rart, men kanskje berre ein simmerring eller eit lager? Er svettinga rundt heile toppdekselet eller berre ved fordelar? Uansett så syns eg ikkje prisane hjå mazda er så galne. Så hør med dei

Ellers er det veldig mykje anna kjekt feks; stempel, råder, strokerkit og kammar å få til desse motorane pga MX5/miata som kom med 1.8 frå 94 :)

Ang å vera redd for girkassen; eg er meir redd for rust... "Ny" girkasse koster 10 000,- mens sveising og lakkering koster vel kanskje 15-40 000,-...?
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

E nok rundt hele, men mest siden mot eksosmanifoilen.
Skal ta den av i dag og bruke pakningspasta til jeg får tak i en pakning fra mazda.
Er ikke mye rust på bilen til å være 90modell, er litt på ene bakskjermen, litt på bakluka og et lite hull i rommet bak ene baklyset.
Sveiser rust selv i garasjen, skal ta det når det blir varmt nok til å holde på der ute.
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Joachim »

Grattis m kanon bil da. Legg ut bilde av den, kanskje vi kjenner til bilen :)
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Image
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Image
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Da er sommerfelger, motorpakningssett og regreim i hus. Kostbart!
Image
Last edited by Erland82 on 18 Mar 2013, 15:47, edited 2 times in total.
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Image
Det på gående prosjekt.
Ferdig med rust sveisinga, overhalt bakaksling, motor, "nye" overhalte stoler og nå mangler den bare å bli rød igjen.
Morro bil, men må innrømme at Mazdaen er et helt annet dyr i forhold :)
Last edited by Erland82 on 19 Apr 2013, 00:30, edited 2 times in total.
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Trenger ny turbo.
Noen som har?
Og noen som veit om gtr turbo med manifoil er bolt on?

E
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Image
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by GTX-Lars »

Kjekt å sjå ein svart fin gtx igjen :)
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
zharkey
Gear Head
Posts: 5125
Joined: 15 Jan 2006, 22:21
Location: Sortland

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by zharkey »

GTX-Lars wrote:Kjekt å sjå ein svart fin gtx igjen :)
Tenkte straks på din da jeg så denne :)
323 Gtx/R
626
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Da har jeg byttet turboen, den gamle var ferdig og vel så det...
Kjøpte en Gtr turbo av elling på forumet.
Så nå lurer jeg selfølgelig på hvor mye trykk jeg kan/bør kjøre på? (org råder trur jeg)
kjennes ikke like kvikk som med gtx turboen.
Pr nå har jeg 0,7bar, gtr lmm og hjerne.
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by GTX-Lars »

Du burde vel hatt 460cc dyser også... Ang trykk så ville eg vert forsiktig. Kanskje motoren tåler 1 bar..? Med gtx-turboen så kan du vel ikkje gå over 1.3 bar... Viss du søker litt på "escort" eller "protege" og "gtr turbo" så får du kanskje eit svar til slutt.
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Erland82
Posts: 23
Joined: 25 Jan 2013, 10:55
Location: Gjøvik

Re: Da har jeg blitt den stolte eier av en 323 GTX

Post by Erland82 »

Holder meg under 1 bar :)
denne er på veig, https://www.corksport.com/corksport-pow ... npipe.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så skal jeg bygge fmic. Blir det nok mer en nok futt.
Post Reply