Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
Yttervik
Posts: 6
Joined: 12 May 2013, 22:25
Location: Bodø

Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by Yttervik »

Hei, første innlegg på dette forumet :)

Kjøpte meg en rimelig 1997 Mazda 323 sedan her for noen uker siden, da BMW'en ble for dyr å reparere på hele tiden. Mye rust begynte det også å bli.. :roll: Bilen er gått bare 155' km, og er i god teknisk stand. Litt stygg utvendig med noen bulker og riper, men det er ikke så viktig.

Fant ut at jeg har en sprek og turtallsvillig BP-ZE-motor som er ganske uvanlig i dette karosseriet (de fleste sedan ble vel levert med 1.3 og 1.5?).
Denne leverer jo 114hk, og er noe forsterket ift. andre motorer med bl.a. underspyling av stempler, forsterket veiv osv (wikipedia).

Forstår det slik at disse er populære blant tunere, både i NA- og turbo-bygg. Hadde jo vært morsomt å bygge en skikkelig VW/Audi-killer med 200hk kanskje? :D Men hvor mye arbeid er dette? Hva må gjøres hvis jeg vil ha turbo på den, med tanke på ECU, ny sprut og programvare, eksos og katalysator, grenrør osv. Og hvis jeg skulle klare å få 200hk fra den, går den gjennom neste EU-kontroll med tanke på utslipp osv.?

Har Googlet i timesvis, og søk her inne er vanskelig da man må ha 3 tegn eller mer.. :?
1997 Mazda 323 BA Sedan 1.8 16v DOCH
[1997 BMW 523iA]
[1997 Citroën Xantia 1.8 16v]
[1994 Mazda 323 BG 1.6 16v]
[1986 Saab 9000 2.0 Turbo Speedparts stage 2]
[1988 VW Passat 1.8]
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by GTX-Lars »

Er dette mykje same motoren som kom i 94 mod MX5? Den får du veldig mykje trimdeler til. Feks trimdeler til MX5/miata, 323 GTX/R og Ford Protégé passer vel? Med turbo/kompressor så er ikkje 200hk noko problem.
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Yttervik
Posts: 6
Joined: 12 May 2013, 22:25
Location: Bodø

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by Yttervik »

Det vet jeg ikke. Men den skal være fin å trimme. Spørsmålet er hvordan jeg gjør det med styring av turbotrykk etc.? Kan jeg ha det helt mekanisk så jeg slipper datasprut og slikt? Og hva med EU-godkjenning?
1997 Mazda 323 BA Sedan 1.8 16v DOCH
[1997 BMW 523iA]
[1997 Citroën Xantia 1.8 16v]
[1994 Mazda 323 BG 1.6 16v]
[1986 Saab 9000 2.0 Turbo Speedparts stage 2]
[1988 VW Passat 1.8]
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by GTX-Lars »

Viss du bruker kompressor så holder det kanskje berre med å skru opp bensintrykket evt større dyser. Med turbo så må du ha datasprut eller tilleggssprut. Til bilen din så får du sikkert plug'n play sprut. Dvs koble frå org ecu og koble til datasprut. Finner litt info her:

http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.p ... =plug+play

Ang arrangement for turbo så passer sikkert det meste frå andre 323 FWD med BP
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
JanEinar
Posts: 34
Joined: 16 Jul 2011, 22:56

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by JanEinar »

Her hadde det jo vært lettest om det finnes en annen motor med ønsket antall hk som passer oppi.
Yttervik
Posts: 6
Joined: 12 May 2013, 22:25
Location: Bodø

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by Yttervik »

Takk for fint svar GTX-Lars. Så jo ikke så vanskelig ut å montere datasprut som jeg trodde.

Ja motorbytte er enklere, og kanskje billigere? Vil en motor fra GTR/GTX passe? Vil jo ha turbobil :D Hva med girkasse og clutch?
1997 Mazda 323 BA Sedan 1.8 16v DOCH
[1997 BMW 523iA]
[1997 Citroën Xantia 1.8 16v]
[1994 Mazda 323 BG 1.6 16v]
[1986 Saab 9000 2.0 Turbo Speedparts stage 2]
[1988 VW Passat 1.8]
Yttervik
Posts: 6
Joined: 12 May 2013, 22:25
Location: Bodø

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by Yttervik »

Gode sider med trim til denne motoren?
1997 Mazda 323 BA Sedan 1.8 16v DOCH
[1997 BMW 523iA]
[1997 Citroën Xantia 1.8 16v]
[1994 Mazda 323 BG 1.6 16v]
[1986 Saab 9000 2.0 Turbo Speedparts stage 2]
[1988 VW Passat 1.8]
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by GTX-Lars »

Viss du skal ha turbo eller kompressor så må du nok lage til mykje sjølv. Viss du seier kva du vil ha av trimdeler (n/a, turbo eller kompressor) så kan eg finne linken :)
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Yttervik
Posts: 6
Joined: 12 May 2013, 22:25
Location: Bodø

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by Yttervik »

Turbo er tingen, N/A blir for dyrt. Men hadde jo vært morsomt å se hva et sett med trimkammer koster :)
1997 Mazda 323 BA Sedan 1.8 16v DOCH
[1997 BMW 523iA]
[1997 Citroën Xantia 1.8 16v]
[1994 Mazda 323 BG 1.6 16v]
[1986 Saab 9000 2.0 Turbo Speedparts stage 2]
[1988 VW Passat 1.8]
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by GTX-Lars »

Koster vel frå 2500,- og oppover for kammer inkludert frakt og moms. Det er for billige obx kammar (viss dei fins til bp...)

Her er nokre andre:
http://www.todaracingusa.com/catalog/pc ... tegory=175

Er ikkje direkte billig...

Eg trur kompressor er det enklaste, men du veit sjølv best kva du vil ha og kva du skal bruke pengane dine på... ;)
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by Zepticon »

Vil ikke si de kammene var så dyre om det er for nye kammer billets. Betaler vell noe av det samme for å få slipt 4stk kammer til KL motoren.
Men det baller jo på seg da du må ha nye shims og sånnt da :)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by GTX-Lars »

For 5-6000kr, som kammane kommer på totalt (uten skims osv), så nermer du deg fort komplett motor med meir hk... Du bør vel også ha ny eksos og ecu og gevinsten med trimkam er ikkje allverdens
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Yttervik
Posts: 6
Joined: 12 May 2013, 22:25
Location: Bodø

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by Yttervik »

Hmm. spørs om det koster mer enn det smaker da.. Synd, for det hadde jo vært sinnsykt kult å dra i fra BMW, Audi, VW etc. i lyskryssene med en gammel småshabby 323 :D Her i Bodø er det en del 3-feltsvei, men 4 felt i kryssene. Veien går så over i 3 felt, og da er det alltid noen som med motorsterke biler som skal snike i køen og komme først før veien går over til 3 igjen. Elsker å ødelegge for disse slik at de i verste fall må vente til alle i høyre fil har kjørt, for så å legge seg inn bakerst :twisted: :mrgreen:

Hadde håpet at en turbokonvertering ikke hadde blitt så omfattende og dyrt :/ Motorbytte er altså enkleste løsning (som det pleier å være), men hvilken turbomotor passer i min 323 da? GTR og GTX er jo 4wd? Hva med ECU og slikt, det er jo ikke samme motor.
1997 Mazda 323 BA Sedan 1.8 16v DOCH
[1997 BMW 523iA]
[1997 Citroën Xantia 1.8 16v]
[1994 Mazda 323 BG 1.6 16v]
[1986 Saab 9000 2.0 Turbo Speedparts stage 2]
[1988 VW Passat 1.8]
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Trimme 1.8 16v DOCH (BP-ZE) ?

Post by GTX-Lars »

Du kan jo kjøpe:
- gtx/r manifoil med turbo og dp 3000kr?
- pnp-sprutet 3000kr
- komplett ny eksos 2-6000kr(?)
- litt større dyser 1000kr
- intecooler med rør 2000kr
- ny clutch 1-2000kr
- + eit par tusen for alt eg har glømt

Med kompressor så kan det være du ikkje må bytte eksos og viss effekten er så lav så trenger du heller ikkje intercooler. Istede for ny ecu så setter du på bensintrykksregulator eller større dyser. Mulig clutchen også holder ei stund. Så vil du ha det billig så finner du ein brukt eaton M45 komperssor frå ein mx5/miata. Viss du ser på miataturbo.net eller clubroadster så finner du av og til eit sett tilsalgs. Eaton M45 gir vel 150-190hk alt etter kva reimhjul som er på
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Post Reply