323 gtx 1,6 4x4 turbo hjullager problemer.

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
knutaarskog
Posts: 1
Joined: 22 May 2013, 22:15

323 gtx 1,6 4x4 turbo hjullager problemer.

Post by knutaarskog »

Hjelp!!!

Hjullageret bak på venstre side ble dårlig så jeg skrudde av navet, kjøpte nytt hjullager og dro til ett verksted og fikk presset det om.
Etter kort tid røk lageret på nytt. Jeg dro tilbake til verkstedet og de sa jeg hadde strammet til mutteren med for mye moment.
Ok tenkte jeg, og gjentok prosessen en gang til. Denne gangen lånte jeg med meg en skikkelig momentnøkkel og strammet det med riktig moment.
Etter 3 mnd tid røk lageret igjen. dette er ca. 4 mnd siden, og jeg har ikke giddet å gjøre noe med det før nå.

Er det noen der ute som har noen tanker om hva som gjør at lageret ryker støtt og stadig?
Forslag til hva jeg kan gjøre annerledes denne gang?

Takk for svar.

Hilsen Knut.
zharkey
Gear Head
Posts: 5125
Joined: 15 Jan 2006, 22:21
Location: Sortland

Re: 323 gtx 1,6 4x4 turbo hjullager problemer.

Post by zharkey »

knutaarskog wrote:Hjelp!!!

Hjullageret bak på venstre side ble dårlig så jeg skrudde av navet, kjøpte nytt hjullager og dro til ett verksted og fikk presset det om.
Etter kort tid røk lageret på nytt. Jeg dro tilbake til verkstedet og de sa jeg hadde strammet til mutteren med for mye moment.
Ok tenkte jeg, og gjentok prosessen en gang til. Denne gangen lånte jeg med meg en skikkelig momentnøkkel og strammet det med riktig moment.
Etter 3 mnd tid røk lageret igjen. dette er ca. 4 mnd siden, og jeg har ikke giddet å gjøre noe med det før nå.

Er det noen der ute som har noen tanker om hva som gjør at lageret ryker støtt og stadig?
Forslag til hva jeg kan gjøre annerledes denne gang?

Takk for svar.

Hilsen Knut.
Hvilket lager er det du kjøper ? Hos Mazda ?
Ville prøvd å reklamert på lageret, og bestilt time for bytting hos dem. Ryker det igjen da så har du garanti ?
323 Gtx/R
626
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: 323 gtx 1,6 4x4 turbo hjullager problemer.

Post by FIS-X »

Feil med drivknuten? Vet at hjullager kan ryke dersom de ikke er montert..
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Post Reply