problem ved bytte av fordeler - Mazda 323 1994 mod.

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
janlian
Posts: 1
Joined: 24 Jun 2013, 22:14

problem ved bytte av fordeler - Mazda 323 1994 mod.

Post by janlian »

Hei! Jeg har akkurat byttet fordeler på min mazda (323 1,3 liter 1994 model). Bilen stoppet langs veien, ingen gnist på pluggene. Jeg fant en komplet fordeler hos hoggern til en 323 1,3 liter 1993/94 model som var testet og iorden. Da jeg demonterte den "gamle" fordeleren, merket jeg av hvordan den sto, og kjørte starterens slik at rotoren pekte opp mot pluggledningen til sylender nr. 1. La også merke til at rotoren og "festepunktet" nederst inn til kamaksel sto i sammen vinkel (vannrett rotor = vannrett festepunkt inn til kamaksel).

På den nye fordeleren så jeg at rotoren og "festepunktet" ikke sto i samme vinkel. Da jeg monterte den nye fordeleren kom rotoren følgelig i feil vinkel og pekte mot pluggledningen til sylender 2. Prøvde å starte bilen, den hostet litt men startet ikke, det var gnist inn til pluggene. Tenningen må åpenbart være helt feil. :roll:

Jeg står litt fast her.... Hvis jeg setter inn den nye fordeleren med rotor i samme stilling.. skulle ikke det normalt passe av seg selv? Jeg ser at fordeleren er av et annen merke, men fordelerlokk og størrelse er helt lik... Er det noe gæernt med den fordeleren jeg har kjøpt hos hoggeren.... eller har registerreimen hoppet over et par hakk? Har noen vært borti dette eller har noen tips på veien videre :D
Post Reply