Kjøp av 323 turbo

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
Salamimedsiruppå
Posts: 2
Joined: 05 Jul 2013, 04:18

Kjøp av 323 turbo

Post by Salamimedsiruppå »

Heihei,

Er ny her på forumet, og trenger litt hjelp fra forhåpentligvis hyggelige mazda folk :) Jeg har nå fått sansen på mazda 323 gtx og ønsker meg sterkt en sånn en. Er det noe jeg bør se etter som feks svake rustpunkter, trøbbel med elektronikk etc? Jeg ønsker en sånn bil som en fin A til B bil samt kan jeg ha det litt kjekt med de i helgene :) Hva er bensinforbruket på disse her foressten? Ikke at det har så stor betydning men kjekt å vite alikevell. Greie og skru på? Bra tilgang på deler? Beklager masse spørsmål men Første mazda jeg vurderer, så har ikke peiling på merket eller noe.
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by Wise »

Hei. Jeg vurderer å selge min tilnærmede originale 323 GTR. Nettopp EU-godkjent til oktober 2015.
Send PM hvis du er interessert.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
JanEinar
Posts: 34
Joined: 16 Jul 2011, 22:56

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by JanEinar »

Jeg hadde et problemfritt bilhold med min 90 modell 323 1,6 som jeg hadde før. Helt topp bil til hverdagsbruk! Eneste jeg måtte skifte var en slepearm.

Se opp for rust i bakre travers i understell, og slepearmer/casterarmer bak(går fra spindel til karosseri). Ellers som andre ruster dem i bakre hjulbuer og bakre del kanaler etter hva jeg har sett.
Min hadde kun slepearms-rusten. Super lettkjørte biler, god oversikt og du har alltid "kontroll" med hvor du har bilen når du er ute å kjører.

Vær obs på girkasser på turbo modellene. Hør etter ulyd osv når du kikker på en slik.
Salamimedsiruppå
Posts: 2
Joined: 05 Jul 2013, 04:18

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by Salamimedsiruppå »

Hei, takk for svar. Etter å ha lest litt skrekkhistorier rundt på nettet med at girkassen ryker ofte på disse, samt at deler er litt vanskelig å anskaffe. Tror jeg at jeg står over dette bilkjøpet dessverre :( synd for jeg liker virkelig disse bilene. Har og hørt de bruker like mye suppe som en v8,er.
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by legatia »

Salamimedsiruppå wrote:Hei, takk for svar. Etter å ha lest litt skrekkhistorier rundt på nettet med at girkassen ryker ofte på disse, samt at deler er litt vanskelig å anskaffe. Tror jeg at jeg står over dette bilkjøpet dessverre :( synd for jeg liker virkelig disse bilene. Har og hørt de bruker like mye suppe som en v8,er.
Skrekkhistorier finner du på alt av biler, så lenge du finner et velholdt eksemplar er nok ikke det noe dårligere bilkjøp enn hva som helst annet med tanke på holdbarhet. Turbomatet bensin bruker gjerne litt suppe, men at de bruker like mye som en v8 tviler jeg på. De er ihvertfall ikke i nærheten av forbruket til rx modellene.
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by Joachim »

Kjøper du rett gtx/gtr så er de som en Corolla - bare går og går! :)

Men ja - er veldig få igjen av den typen.

Forbruket kommer veldig på hvordan du kjører. Sluker litt når turboen jobber hele tiden - men ikke gale når man kjører pent
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by Wise »

Joachim wrote:Kjøper du rett gtx/gtr så er de som en Corolla - bare går og går! :)

Men ja - er veldig få igjen av den typen.

Forbruket kommer veldig på hvordan du kjører. Sluker litt når turboen jobber hele tiden - men ikke gale når man kjører pent
Ja, motorene i GTX/GTR er vel egentlig veldig driftsikre, spesielt hvis en holder de noenlunde originale. Og girkassene holder vel greit hvis bilen blir brukt fornuftig, i tillegg til godt vedlikehold.

Problemet er vel at de fleste blir ihjeltrimmet og kjørt deretter, og da ryker ting. Ikke rart det blir mange skrekkhistorier på nettet.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
zharkey
Gear Head
Posts: 5125
Joined: 15 Jan 2006, 22:21
Location: Sortland

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by zharkey »

Du skal se etter rust i hjulbuene bak. Dempertårnene forran og bak. Kanaler, gulv, takluka, under baklyktene......

Skal si du har det travelt hvis du greier å bruke like mye som en V8 med en stakkars 1.8 :wink:
Jeg syns ikke den bruker så mye. kjører du normalt så har du drivstoff på tanken lenge.
Motor er faktisk overaskende bra syns jeg, så lenge du ikke stiller opp trykket for mye osv....
Samme gjelder girkassen, hvis den behandles riktigt så holder det :)

Løp og kjøp ! Kanon bil !!
323 Gtx/R
626
User avatar
roymagne
Posts: 298
Joined: 03 Sep 2007, 20:01
Location: Kvernaland

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by roymagne »

Hadde impreza wrx. Den brukte dobbelt så mye som mazdaen jeg hadde.
Den er veldig billig i drift. Selv med hard kjøring.
Han tenker sikkert på denne v8n. http://youtu.be/S0KtL2hotCY" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:
zharkey wrote:Du skal se etter rust i hjulbuene bak. Dempertårnene forran og bak. Kanaler, gulv, takluka, under baklyktene......

Skal si du har det travelt hvis du greier å bruke like mye som en V8 med en stakkars 1.8 :wink:
Jeg syns ikke den bruker så mye. kjører du normalt så har du drivstoff på tanken lenge.
Motor er faktisk overaskende bra syns jeg, så lenge du ikke stiller opp trykket for mye osv....
Samme gjelder girkassen, hvis den behandles riktigt så holder det :)

Løp og kjøp ! Kanon bil !!
Nissan Navara D40(5seter)
Nissan Leaf
Mazda 323 GT-R

(X) Ford Mondeo 2,0TDCI STV
(X) Nissan Navara D22
(X) Subaru Impreza GT
(X) Mazda 626 V6 auto
(X) Subaru Impreza GT555 Rally edition
(X) Mazda 323 GT-X
(X) Opel vektra
(X) Audi A4 Quattro
(X) Nissan Primera
(X) Mazda 323 LX
User avatar
esp626
Posts: 287
Joined: 20 Apr 2006, 17:00
Location: vadsø

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by esp626 »

Har gtr selv å bruker den daglig.
Starter alltid og er nesten like driftsikker som en corolla.
Min er rulla 235tusen å bruker mindre olje enn et nytt VAG produkt.
93 Mazda rx7 fd jdm
92 Mazda 323 gtr
07 Yamaha phazer mtx
83 Suzuki lj 80
86 Nissan patrol 3,3td kort
04 BMW 530d
User avatar
ArildM
Posts: 235
Joined: 03 Nov 2011, 20:32
Location: Stjørdal

Re: Kjøp av 323 turbo

Post by ArildM »

Bruker min også daglig i vinterhalvåret, ikke noe å utsette på min. Bruker ikke så ille mye drivstoff heller til å være 4x4. Er jo en liten og lett bil. Utrolig vinterbil også, står aldri fast! Med mindre den henger. Greit å se etter en bil som er høvelig uskrudd :)
- 1991 GTX Sedan
- 1987 MR2 AW11
- 1975 Corolla KE30
Post Reply