Kjøp av 323 turbo
-
- Posts: 2
- Joined: 05 Jul 2013, 04:18
Kjøp av 323 turbo
Heihei,
Er ny her på forumet, og trenger litt hjelp fra forhåpentligvis hyggelige mazda folk Jeg har nå fått sansen på mazda 323 gtx og ønsker meg sterkt en sånn en. Er det noe jeg bør se etter som feks svake rustpunkter, trøbbel med elektronikk etc? Jeg ønsker en sånn bil som en fin A til B bil samt kan jeg ha det litt kjekt med de i helgene Hva er bensinforbruket på disse her foressten? Ikke at det har så stor betydning men kjekt å vite alikevell. Greie og skru på? Bra tilgang på deler? Beklager masse spørsmål men Første mazda jeg vurderer, så har ikke peiling på merket eller noe.
Er ny her på forumet, og trenger litt hjelp fra forhåpentligvis hyggelige mazda folk Jeg har nå fått sansen på mazda 323 gtx og ønsker meg sterkt en sånn en. Er det noe jeg bør se etter som feks svake rustpunkter, trøbbel med elektronikk etc? Jeg ønsker en sånn bil som en fin A til B bil samt kan jeg ha det litt kjekt med de i helgene Hva er bensinforbruket på disse her foressten? Ikke at det har så stor betydning men kjekt å vite alikevell. Greie og skru på? Bra tilgang på deler? Beklager masse spørsmål men Første mazda jeg vurderer, så har ikke peiling på merket eller noe.
Re: Kjøp av 323 turbo
Hei. Jeg vurderer å selge min tilnærmede originale 323 GTR. Nettopp EU-godkjent til oktober 2015.
Send PM hvis du er interessert.
Send PM hvis du er interessert.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
Re: Kjøp av 323 turbo
Jeg hadde et problemfritt bilhold med min 90 modell 323 1,6 som jeg hadde før. Helt topp bil til hverdagsbruk! Eneste jeg måtte skifte var en slepearm.
Se opp for rust i bakre travers i understell, og slepearmer/casterarmer bak(går fra spindel til karosseri). Ellers som andre ruster dem i bakre hjulbuer og bakre del kanaler etter hva jeg har sett.
Min hadde kun slepearms-rusten. Super lettkjørte biler, god oversikt og du har alltid "kontroll" med hvor du har bilen når du er ute å kjører.
Vær obs på girkasser på turbo modellene. Hør etter ulyd osv når du kikker på en slik.
Se opp for rust i bakre travers i understell, og slepearmer/casterarmer bak(går fra spindel til karosseri). Ellers som andre ruster dem i bakre hjulbuer og bakre del kanaler etter hva jeg har sett.
Min hadde kun slepearms-rusten. Super lettkjørte biler, god oversikt og du har alltid "kontroll" med hvor du har bilen når du er ute å kjører.
Vær obs på girkasser på turbo modellene. Hør etter ulyd osv når du kikker på en slik.
-
- Posts: 2
- Joined: 05 Jul 2013, 04:18
Re: Kjøp av 323 turbo
Hei, takk for svar. Etter å ha lest litt skrekkhistorier rundt på nettet med at girkassen ryker ofte på disse, samt at deler er litt vanskelig å anskaffe. Tror jeg at jeg står over dette bilkjøpet dessverre synd for jeg liker virkelig disse bilene. Har og hørt de bruker like mye suppe som en v8,er.
Re: Kjøp av 323 turbo
Skrekkhistorier finner du på alt av biler, så lenge du finner et velholdt eksemplar er nok ikke det noe dårligere bilkjøp enn hva som helst annet med tanke på holdbarhet. Turbomatet bensin bruker gjerne litt suppe, men at de bruker like mye som en v8 tviler jeg på. De er ihvertfall ikke i nærheten av forbruket til rx modellene.Salamimedsiruppå wrote:Hei, takk for svar. Etter å ha lest litt skrekkhistorier rundt på nettet med at girkassen ryker ofte på disse, samt at deler er litt vanskelig å anskaffe. Tror jeg at jeg står over dette bilkjøpet dessverre synd for jeg liker virkelig disse bilene. Har og hørt de bruker like mye suppe som en v8,er.
Re: Kjøp av 323 turbo
Kjøper du rett gtx/gtr så er de som en Corolla - bare går og går!
Men ja - er veldig få igjen av den typen.
Forbruket kommer veldig på hvordan du kjører. Sluker litt når turboen jobber hele tiden - men ikke gale når man kjører pent
Men ja - er veldig få igjen av den typen.
Forbruket kommer veldig på hvordan du kjører. Sluker litt når turboen jobber hele tiden - men ikke gale når man kjører pent
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
Re: Kjøp av 323 turbo
Ja, motorene i GTX/GTR er vel egentlig veldig driftsikre, spesielt hvis en holder de noenlunde originale. Og girkassene holder vel greit hvis bilen blir brukt fornuftig, i tillegg til godt vedlikehold.Joachim wrote:Kjøper du rett gtx/gtr så er de som en Corolla - bare går og går!
Men ja - er veldig få igjen av den typen.
Forbruket kommer veldig på hvordan du kjører. Sluker litt når turboen jobber hele tiden - men ikke gale når man kjører pent
Problemet er vel at de fleste blir ihjeltrimmet og kjørt deretter, og da ryker ting. Ikke rart det blir mange skrekkhistorier på nettet.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
Re: Kjøp av 323 turbo
Du skal se etter rust i hjulbuene bak. Dempertårnene forran og bak. Kanaler, gulv, takluka, under baklyktene......
Skal si du har det travelt hvis du greier å bruke like mye som en V8 med en stakkars 1.8
Jeg syns ikke den bruker så mye. kjører du normalt så har du drivstoff på tanken lenge.
Motor er faktisk overaskende bra syns jeg, så lenge du ikke stiller opp trykket for mye osv....
Samme gjelder girkassen, hvis den behandles riktigt så holder det
Løp og kjøp ! Kanon bil !!
Skal si du har det travelt hvis du greier å bruke like mye som en V8 med en stakkars 1.8
Jeg syns ikke den bruker så mye. kjører du normalt så har du drivstoff på tanken lenge.
Motor er faktisk overaskende bra syns jeg, så lenge du ikke stiller opp trykket for mye osv....
Samme gjelder girkassen, hvis den behandles riktigt så holder det
Løp og kjøp ! Kanon bil !!
323 Gtx/R
626
626
Re: Kjøp av 323 turbo
Hadde impreza wrx. Den brukte dobbelt så mye som mazdaen jeg hadde.
Den er veldig billig i drift. Selv med hard kjøring.
Han tenker sikkert på denne v8n. http://youtu.be/S0KtL2hotCY" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er veldig billig i drift. Selv med hard kjøring.
Han tenker sikkert på denne v8n. http://youtu.be/S0KtL2hotCY" onclick="window.open(this.href);return false;
zharkey wrote:Du skal se etter rust i hjulbuene bak. Dempertårnene forran og bak. Kanaler, gulv, takluka, under baklyktene......
Skal si du har det travelt hvis du greier å bruke like mye som en V8 med en stakkars 1.8
Jeg syns ikke den bruker så mye. kjører du normalt så har du drivstoff på tanken lenge.
Motor er faktisk overaskende bra syns jeg, så lenge du ikke stiller opp trykket for mye osv....
Samme gjelder girkassen, hvis den behandles riktigt så holder det
Løp og kjøp ! Kanon bil !!
Nissan Navara D40(5seter)
Nissan Leaf
Mazda 323 GT-R
(X) Ford Mondeo 2,0TDCI STV
(X) Nissan Navara D22
(X) Subaru Impreza GT
(X) Mazda 626 V6 auto
(X) Subaru Impreza GT555 Rally edition
(X) Mazda 323 GT-X
(X) Opel vektra
(X) Audi A4 Quattro
(X) Nissan Primera
(X) Mazda 323 LX
Nissan Leaf
Mazda 323 GT-R
(X) Ford Mondeo 2,0TDCI STV
(X) Nissan Navara D22
(X) Subaru Impreza GT
(X) Mazda 626 V6 auto
(X) Subaru Impreza GT555 Rally edition
(X) Mazda 323 GT-X
(X) Opel vektra
(X) Audi A4 Quattro
(X) Nissan Primera
(X) Mazda 323 LX
Re: Kjøp av 323 turbo
Har gtr selv å bruker den daglig.
Starter alltid og er nesten like driftsikker som en corolla.
Min er rulla 235tusen å bruker mindre olje enn et nytt VAG produkt.
Starter alltid og er nesten like driftsikker som en corolla.
Min er rulla 235tusen å bruker mindre olje enn et nytt VAG produkt.
93 Mazda rx7 fd jdm
92 Mazda 323 gtr
07 Yamaha phazer mtx
83 Suzuki lj 80
86 Nissan patrol 3,3td kort
04 BMW 530d
92 Mazda 323 gtr
07 Yamaha phazer mtx
83 Suzuki lj 80
86 Nissan patrol 3,3td kort
04 BMW 530d
Re: Kjøp av 323 turbo
Bruker min også daglig i vinterhalvåret, ikke noe å utsette på min. Bruker ikke så ille mye drivstoff heller til å være 4x4. Er jo en liten og lett bil. Utrolig vinterbil også, står aldri fast! Med mindre den henger. Greit å se etter en bil som er høvelig uskrudd
- 1991 GTX Sedan
- 1987 MR2 AW11
- 1975 Corolla KE30
- 1987 MR2 AW11
- 1975 Corolla KE30