Heisann alle sammen, og tusen takk for et flott forum
Jeg er som dere ser helt ny her, og har kjøpt meg en gammel mazda som har litt startproblemer. Dette er en 1990 modell 323 sedan lx 1.6l 8V, har gått 171500 med lite rust
Problemet mitt er at den har vanskelig for å starte når den er varm, eller har akkurat vært startet.
Jeg kan komme ut om morgenen, starte bilen helt fint, daue den, og så starte igjen, gå inn og komme ut 5 min etterpå. Da skjer det ingenting, ikke en lyd engang når jeg vrir om tenningen, så kan jeg skru av og på tenningen fort 10-15 ganger og så starter den som regel.
Hva kan være feilen her? har tatt ut starteren og testet den på et bilbatteri og den virker helt fin, muligens innslaget som er gåent? Uff er litt rådvill, skulle handle meg en billig driftsikker bil og første som skjer er at den ikke vil starte
Jeg takker veldig mye for all hjelp jeg kan få, og bare spør så skal dere få svar!
Startproblemer, ingen rotasjon på starter?! 323
Re: Startproblemer, ingen rotasjon på starter?! 323
Høres ut som innslaget eller noe med styrekretsen til den, har du spenning på styrekretsen dersom du holder i start posisjon?
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Re: Startproblemer, ingen rotasjon på starter?! 323
Det har jeg faktisk ikke testet, hvordan skal jeg sjekke det? Det er jo PITA å komme til starteren på denne bilen, må jo under bilen for å få det til. Skal jeg bare ta multimeteret på innslaget, og den andre til jord, mens jeg prøver å starte? Og noen måte jeg kan klare dette på alene?
-
- Posts: 6
- Joined: 12 Jul 2013, 20:21
Re: Startproblemer, ingen rotasjon på starter?! 323
Den enkleste måten å teste dette på er å ta en kabel og fest på + på batteriet via en bryter og til styrestrømmen på starteren. Om starteren slår inn når du trykker på knappen så er det feil på styrestrømmen til starteren fra tenninga. Om det fortsatt ikke virker er det nok innslaget som trengs å skiftes. Skift hele startmotoren du med det samme. Koster ikke så mye mer hvis du finner en brukt eller innbytte starter..
Re: Startproblemer, ingen rotasjon på starter?! 323
^ Skal fungere bra ja.
Ellers kan du ta en gødepære på styrestrømmen til starteren og til jord, den skal lyse dersom du holder nøkkelen i start, men prøv med strøm direkte til innslag, trenger egentlig ikke bryter heller, bare å ha ledninga løs og ta borti polen.
Ellers kan du ta en gødepære på styrestrømmen til starteren og til jord, den skal lyse dersom du holder nøkkelen i start, men prøv med strøm direkte til innslag, trenger egentlig ikke bryter heller, bare å ha ledninga løs og ta borti polen.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Re: Startproblemer, ingen rotasjon på starter?! 323
Problemet fikset, Tusen takk for all hjelp!!
Det viste seg at feilen lå i plastpluggen bak på tenningslåsen. Jeg feilsøkte ved å ta en ledning rett fra styrestrømmen på innslaget og rett på plusspolen, da startet bilen med en gang!
Nå har jeg bare en feil igjen å fikse. Og det er at når bilen har blitt varm ligger den veldig lavt på turtallet i idle, gjerne på rundt 2-300 rpm. Dette er med lysene på, med lysene av ligger den på rundt 500-600. Den detter ofte så lavt ned at den dauer. Det var jo mer et problem når jeg ikke kunne starte igjen, men skulle gjerne funnet ut av dette!
Tusen takk for all hjelp igjen, skal jeg kanskje opprette en ny tråd eller fortsette i denne?
Det viste seg at feilen lå i plastpluggen bak på tenningslåsen. Jeg feilsøkte ved å ta en ledning rett fra styrestrømmen på innslaget og rett på plusspolen, da startet bilen med en gang!
Nå har jeg bare en feil igjen å fikse. Og det er at når bilen har blitt varm ligger den veldig lavt på turtallet i idle, gjerne på rundt 2-300 rpm. Dette er med lysene på, med lysene av ligger den på rundt 500-600. Den detter ofte så lavt ned at den dauer. Det var jo mer et problem når jeg ikke kunne starte igjen, men skulle gjerne funnet ut av dette!
Tusen takk for all hjelp igjen, skal jeg kanskje opprette en ny tråd eller fortsette i denne?
Re: Startproblemer, ingen rotasjon på starter?! 323
Da vet vi at 323'en har samme svakhet som 626 når det gjelder plastikkpluggen bak tenningslåsen, er som regel den som ryker.
Det du sier med lav tomgang kan sikkert være flere grunner, men jeg ville prøvd å stille opp tomgangen med tomgangsskruen å se om det hjalp.
Det kan å hende du har en dårlig innsugspakning.
Det du sier med lav tomgang kan sikkert være flere grunner, men jeg ville prøvd å stille opp tomgangen med tomgangsskruen å se om det hjalp.
Det kan å hende du har en dårlig innsugspakning.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT