323 startsperre immobiliser

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
MrBrumm
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2013, 12:02
Location: Aurskog

323 startsperre immobiliser

Post by MrBrumm »

Jeg har en 1999 mod 323 1,5 BJ. Problemet er at startsperre faenskapet er gått på. Jeg har forsøkt å finne noen måte å løse det på annet enn å kjøpe en haug med nye deler fr tusenvis av kroner. Men finner ikke ut av det. Ettersom jeg har fått med meg, når startsperren har trådt inn på denne bilen, må både startsperre modulen, hjernen og nøkler kjøpes. Utrolig klønete system. Nå har bilen stått i ett og et halvt år. Da jeg endelig fant ut av fjusking, gikk start sperren plutselig på.

Noen som vet en måte å slette feil/nullstille startsperre systemet på?

Send meg gjerne en melding på:

bjmyhre2@broadpark.no

Det er synd å måtte sende bilen på dynga for dette. Den har gått bare 135 000 km. Men likevel....verste bilen jeg har vært borti i hele mitt liv. Vært mye elektrisk kludder med denne. Takknemlig for svar på problemet. :-) Hvis noen vil kjøpe hele faenskapet....gi bud.
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: 323 startsperre immobiliser

Post by FIS-X »

Jeg har en følelse at Mazda startet med startsperre på alle sine biler ca samtidig, på min 626 kom dette rundt 95 og jeg vil tippe da kanskje 323 fikk samme drit. Det jeg vet om denne startsperra er at den (iallefall på 626) er integrert inn i ECU'en, og skulle i følge en Mazda forhandler være umulig å koble bort, med mindre jeg byttet hele ledningsnettet i bilen min. Jeg kan bekrefte at det fungerte for min del, men siden du har en BJ, kom vel denne i 98, og ikke solgt uten startsperre? Jeg ville tatt turen til en Mazda forhandler å høre, men jeg ser for meg at det enten er chippen i nøkkelen, signalmottakeren (jeg hadde en svart liten boks) og ECU'en. Og jeg er ganske sikker på at de kan omprogramere en ny ECU dersom det er den, og da kan det hende du finner en hos ett huggeri til en OK pris?

Lykke til, jeg forstår din frustrasjon for dette godt!
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
MrBrumm
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2013, 12:02
Location: Aurskog

Re: 323 startsperre immobiliser

Post by MrBrumm »

På denne er det en egen boks i tillegg til PCM som styrer startsperren. Og det går i teorien an å slette sperrekoder fra denne boksen. Men det er ikke offisiell MAZDA politikk. Spør jeg merke forhandler, må alt byttes. Og det er uaktuellt. Da går bilen på dynga, og jeg kjøper tysk bil i stedet. Det har jeg sagt til dem. Mye lettere med feilsøking på Bosch/Siemens.

Men det finnes uofisielle metoder, enten tjuvkoble....skal forsøke det etterpå. Men det går også an å kjøpe en dings som kobler ut nøkkelsjekken. :-)

Jeg har også sett på youtube at et firma har laget egen elektronikk som kommuniserer med startsperre modulen og nullstiller den. Men har ikke klart å få tak i kontakt opplysninger.

En siste mulighet jeg har sett på er om MAZDA sitt IDS program kan brukes til å nullstille dette...noen som vet?
Post Reply