mazda 323 tenningsproblemer, trenger sårt hjelp!

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
dotten
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2014, 17:36

mazda 323 tenningsproblemer, trenger sårt hjelp!

Post by dotten »

Hei.

Min mazda 323 93 mod vil ikke starte. Den får ikke strøm til coilen. har byttet coil, plugger, pluggledninger osv.

Før den døde helt startet den jevnlig, men avogtil ville dne ikke fyre pga at den ikke fikk strøm. Nå har jeg funnet ut at det ikke kommer strøm til coilen.
Leser over alt at det er et kjent problem, men ingen har en løsning.

Kan noen være så snill og hjelpe meg?`:-)
User avatar
ChrisMario88
Posts: 5
Joined: 24 Feb 2014, 10:23

Re: mazda 323 tenningsproblemer, trenger sårt hjelp!

Post by ChrisMario88 »

Hei dotten! :)

323 har en kjent feil med fordeleren. For å teste om det er denne som forårsaker problemene tar du en test-lampe på den negative
siden av tenning/coil'en. Forsøk å starte motoren mens noen holder et øye med lampa. Dersom alt er som det skal være, vil lampa
begynne å blinke. Jo mer du trør på gassen når den er i gang, jo hurtigere skal lampa lyse. Dette gjør den altså for hvert "avbrudd" i gnisten
som fordeleren skal gi ut.

Dersom lampa kun forblir på og ikke blinker, så har du et problem med fordeleren.

Det er ihvertfall forsøket værdt dersom du ikke alt har sjekket opp i dette.

PS: 323'er er også kjent for å miss-trives med dårlige plugger. Disse bilene har generelt dårlig tenning, så den minste svakhet på
plugger vil gjøre at bilen kan finne på å gå unormalt og/eller ikke starte i det hele tatt. Det finnes maaaange tilfeller av 323'er som
ikke vil starte som kun trengte nye plugger. I ditt tilfelle har du jo byttet disse, så det er nok ikke der problemet ligger. Dermed ville
jeg gått for fordeleren ;)

Lykke til! (:
'91 Mazda 323F 1.8i
dotten
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2014, 17:36

Re: mazda 323 tenningsproblemer, trenger sårt hjelp!

Post by dotten »

Tusen takk, fikk tak i fordeler på ei viking sjappe. mazda skulle ha 10 lakser... :S vanskelig del å få tak på
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: mazda 323 tenningsproblemer, trenger sårt hjelp!

Post by Wise »

dotten wrote:Tusen takk, fikk tak i fordeler på ei viking sjappe. mazda skulle ha 10 lakser... :S vanskelig del å få tak på
Du får tak i fordeler på ebay til en slikk og ingenting. Jeg kjøpte en der til 323 GTR'en jeg hadde.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
Post Reply