Turbo i 323F 96mod
Turbo i 323F 96mod
Hej :- ) har tenkt og ettermontere turbo på min 1,6 bensin 323F 96 mod.
men vet ikke helt hva jeg trenger :-/ og er det lovlig ?
om noen kunne ha kommet med noen billige alternativer har det vert fint
:- )
På forhå¨nd takk for svar
men vet ikke helt hva jeg trenger :-/ og er det lovlig ?
om noen kunne ha kommet med noen billige alternativer har det vert fint
:- )
På forhå¨nd takk for svar
Re: Turbo i 323F 96mod
Ein kan sette turbo på alle motorer Viss det er mykje likt som på MX5 så er det mange trimdeler å finne der.
Skal det bli lovlig så må du nok holde deg innforbi effektområdet til den modellen du har. Dvs er det ein mazdaspeed så skal det vel vera mulig å få dette godkjennt. Men du må gjera meir enn å berre trimma motoren. Understellsdelane må også oppgraderast. Motorstyringen må vera orginal. Kan vel vera frå ein annan modell, men du får ikkje godkjennt noko justerbart som feks datasprut. Det tar tid og penger å bygge om.
Kompressor er kanskje hakket lettare å montere og å få godkjennt enn turbo sia du då berre trenger større dyser eller høgare bensintrykk. Motorstyringen kan vera lik.
Biligaste er å kjøpa ein bil med høg effect. Det gjer du på ein dag med god magefølelse ifht lovar og reglar
Skal det bli lovlig så må du nok holde deg innforbi effektområdet til den modellen du har. Dvs er det ein mazdaspeed så skal det vel vera mulig å få dette godkjennt. Men du må gjera meir enn å berre trimma motoren. Understellsdelane må også oppgraderast. Motorstyringen må vera orginal. Kan vel vera frå ein annan modell, men du får ikkje godkjennt noko justerbart som feks datasprut. Det tar tid og penger å bygge om.
Kompressor er kanskje hakket lettare å montere og å få godkjennt enn turbo sia du då berre trenger større dyser eller høgare bensintrykk. Motorstyringen kan vera lik.
Biligaste er å kjøpa ein bil med høg effect. Det gjer du på ein dag med god magefølelse ifht lovar og reglar
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
82 Porsche 928S
Re: Turbo i 323F 96mod
Mulig å få det lovlig, men det er også mulig å vinne i lotto.
Hvis du vil ha turbo lovlig, så er den beste løsningen å kjøpe en bil med turbo motor. Hvis du ikke har råd til det, så bør du spare opp til du har råd. Det blir å gå med mye penger på å turbokonvertere 323'en.
Hvis du vil ha turbo lovlig, så er den beste løsningen å kjøpe en bil med turbo motor. Hvis du ikke har råd til det, så bør du spare opp til du har råd. Det blir å gå med mye penger på å turbokonvertere 323'en.
Re: Turbo i 323F 96mod
Helt ærlig så er det litt sånn at om du må spørre så er det liten vits å forsøke...
Mener ikke å være frekk, men det er selverfart visdom...
Enkleste ville være å få tak i en komplett gtx eller gtr motor med motorstyring og bytte. Det er det flere her som har gjort tidligere og resultat er en meget rask bil. Godkjent blir det ALDRI.
Turbokonvertere den motoren du allerede har kan virke som en enklere utvei, men det er det absolutt ikke. Du må få tak i eller få laget alt fra eksosmanifold og turbo, rørgang for intercooler, datasprut med ledningsnett, tune den, så ny clutch når effekten blir for stor, så nye stempler\råder\motor når disse raser osv... Man blir sjelden ferdig med slike prosjekt og så kommer en uheldig EU kontroll og bilen må plutselig vises i original stand hos BT.
Det er gøy å skru, men det er gøyere å kjøre.
Mener ikke å være frekk, men det er selverfart visdom...
Enkleste ville være å få tak i en komplett gtx eller gtr motor med motorstyring og bytte. Det er det flere her som har gjort tidligere og resultat er en meget rask bil. Godkjent blir det ALDRI.
Turbokonvertere den motoren du allerede har kan virke som en enklere utvei, men det er det absolutt ikke. Du må få tak i eller få laget alt fra eksosmanifold og turbo, rørgang for intercooler, datasprut med ledningsnett, tune den, så ny clutch når effekten blir for stor, så nye stempler\råder\motor når disse raser osv... Man blir sjelden ferdig med slike prosjekt og så kommer en uheldig EU kontroll og bilen må plutselig vises i original stand hos BT.
Det er gøy å skru, men det er gøyere å kjøre.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
Re: Turbo i 323F 96mod
Kort svar: Nei. Det er ikke lovlig.agnarhegg wrote:Hej :- ) har tenkt og ettermontere turbo på min 1,6 bensin 323F 96 mod.
men vet ikke helt hva jeg trenger :-/ og er det lovlig ?
om noen kunne ha kommet med noen billige alternativer har det vert fint
:- )
På forhå¨nd takk for svar
Langt svar: Alt er "lovlig" så lenge det kan dokumenteres. Du trenger papirer fra mazda som har utslippsdata på en turbokonvertert 1,6 (finnes ikke), dokumentasjon på at 323F karosseriet tåler effektøkningen, og dokumentasjon på hva som kreves for ombyggingen. Alt dette krever papirer fra mazda, noe du ikke får. Jeg sliter med å få tak i dokumentasjon fra dem på at RX7 ble levert med forskjellig dimm fremme og bake, som en sammenligning. Så da er alternativet TÜV papirer på alt. Det koster penger, og krever mye jobb. Det er folk som gjør slikt i norge, men prisen er høy.
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
-
- Posts: 74
- Joined: 13 Jul 2009, 19:56
- Location: Modum
Re: Turbo i 323F 96mod
heller gjøre som jeg har planer om,skal hente en 323F V6 som jeg skal bytte ut motoren på til en Japansk Klze V6...lettere og billigere
om du er hypp på en 2.0l V6 på 144hk så har jeg en for salg så snart jeg får henta inn motor fra Japan
om du er hypp på en 2.0l V6 på 144hk så har jeg en for salg så snart jeg får henta inn motor fra Japan
2015 Subaru Outback 2.0D
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
Re: Turbo i 323F 96mod
Det er KF motor i disse? I såfall er de identisk i utseende og "form" med KLZE. Det er nok den beste måten å trimme en 323F.
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
-
- Posts: 74
- Joined: 13 Jul 2009, 19:56
- Location: Modum
Re: Turbo i 323F 96mod
KF er korrekt skal slite med og se forskjell påen 2.5 ZE og en 2.0 har jeg hørt har en tråd lenger ned som trenger litt tips
2015 Subaru Outback 2.0D
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
Re: Turbo i 323F 96mod
Ja, ZE bruker jo både KF og KL deler. Feks på hele innsuget på KLZE starter delenummerne med KF. Det samme gjelder fordeler og coil. Samme VAF sensor osv osv.Rallyhansen wrote:KF er korrekt skal slite med og se forskjell påen 2.5 ZE og en 2.0 har jeg hørt har en tråd lenger ned som trenger litt tips
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Re: Turbo i 323F 96mod
Hei.
Det enkleste og kansje billigste er å kjøpe seg en 323 GTX eller GTR.
Der står det TURBO i vognkortet
Det enkleste og kansje billigste er å kjøpe seg en 323 GTX eller GTR.
Der står det TURBO i vognkortet
323 Gtx/R
626
626
-
- Posts: 74
- Joined: 13 Jul 2009, 19:56
- Location: Modum
Re: Turbo i 323F 96mod
om du har ferdigheter til og skru girkasse etc,så er det morsomme biler :pzharkey wrote:Hei.
Det enkleste og kansje billigste er å kjøpe seg en 323 GTX eller GTR.
Der står det TURBO i vognkortet
horrible og forsikre,men desidert en av det artigste bilene du kan få på vinterføre ^^
2015 Subaru Outback 2.0D
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
Re: Turbo i 323F 96mod
Eller du kan vere heldig og kjøpe ein gtx. Veldig billig forsikring og ok med hk = ferre girkasseras
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
82 Porsche 928S
Re: Turbo i 323F 96mod
Rallyhansen wrote:om du har ferdigheter til og skru girkasse etc,så er det morsomme biler :pzharkey wrote:Hei.
Det enkleste og kansje billigste er å kjøpe seg en 323 GTX eller GTR.
Der står det TURBO i vognkortet
horrible og forsikre,men desidert en av det artigste bilene du kan få på vinterføre ^^
Sjekka forsikring på 323 GTR på meg selv, og det kom på 3800kr pr år. Syns ikke det virker så ille.
12000km, 60% bonus, alle førere over 23. Delkasko.
-
- Posts: 74
- Joined: 13 Jul 2009, 19:56
- Location: Modum
Re: Turbo i 323F 96mod
jeg hadde helkasko men bare 30% for noen år tilbake,siden jeg eide Gtr som bil nummer 2 og da ble det 24k i åretjanp87 wrote:Rallyhansen wrote:om du har ferdigheter til og skru girkasse etc,så er det morsomme biler :pzharkey wrote:Hei.
Det enkleste og kansje billigste er å kjøpe seg en 323 GTX eller GTR.
Der står det TURBO i vognkortet
horrible og forsikre,men desidert en av det artigste bilene du kan få på vinterføre ^^
Sjekka forsikring på 323 GTR på meg selv, og det kom på 3800kr pr år. Syns ikke det virker så ille.
12000km, 60% bonus, alle førere over 23. Delkasko.
men ja,delkasko om du ikke har den mest strøkne er ikke så ille sånn sett.
2015 Subaru Outback 2.0D
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
Re: Turbo i 323F 96mod
Rallyhansen wrote:om du har ferdigheter til og skru girkasse etc,så er det morsomme biler :pzharkey wrote:Hei.
Det enkleste og kansje billigste er å kjøpe seg en 323 GTX eller GTR.
Der står det TURBO i vognkortet
horrible og forsikre,men desidert en av det artigste bilene du kan få på vinterføre ^^
Behandler du det riktigt så slipper du å skru girkasse
Jeg betaler 1500 kr året i forsikring på min
323 Gtx/R
626
626