Problem med håndbrekk 323 GTR

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Problem med håndbrekk 323 GTR

Post by Wise »

Hei.

Jeg har problem med håndbrekken på min 323 GTR. Den virker bare på høyre siden. Det ser ut som leddet på kaliperen (der håndbrekkwiren er hektet innpå, se bilde) på venstre siden sitter dønn fast. Jeg har prøvd å smøre med rustløser og hamre forsiktig på leddet, men det er ikke snakk om at det beveger på seg. Stempelet på kaliperen beveger seg normalt ved bruk av fotbremsen. Har dere noe tips til hva jeg kan gjøre?

Image

På forhånd takk.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Problem med håndbrekk 323 GTR

Post by GTX-Lars »

Skru av mutteren som holder armen til håndbrekket på kaliparen og puss og gjer reint. Viss ikkje det fungerer så vile eg tatt av heile kalipparen. Pusst den rein, funksjonstesta den, lakkert den, funksjonstesta igjen og montert på bilen :)
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: Problem med håndbrekk 323 GTR

Post by Wise »

GTX-Lars wrote:Skru av mutteren som holder armen til håndbrekket på kaliparen og puss og gjer reint. Viss ikkje det fungerer så vile eg tatt av heile kalipparen. Pusst den rein, funksjonstesta den, lakkert den, funksjonstesta igjen og montert på bilen :)
Takk for tips. Skal sjekke dette ut! :)
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Problem med håndbrekk 323 GTR

Post by FIS-X »

Du har 2 muligheter spør du meg. Ny kaliper som er det enkleste, eller gjøre som Lars sa å demontere og gjøre rent. På min 626 delebil satt di på begge sidene, jeg hammret så mye at håndbrekket fortsatt var på, men at vaieren kunne taes av uten problemer. De sitter som faen!
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Wise
Posts: 105
Joined: 11 Apr 2011, 22:16

Re: Problem med håndbrekk 323 GTR

Post by Wise »

FIS-X wrote:Du har 2 muligheter spør du meg. Ny kaliper som er det enkleste, eller gjøre som Lars sa å demontere og gjøre rent. På min 626 delebil satt di på begge sidene, jeg hammret så mye at håndbrekket fortsatt var på, men at vaieren kunne taes av uten problemer. De sitter som faen!
Takk for tips.

Da har jeg tatt den av og herjet, herjet og herjet med den. Den løsnet bittelitt, men er fortsatt altfor tung. Når jeg monterte den igjen og testet den så henger nå brekken på hele tiden hehe.. virker som stempelet ikke går tilbake. Tror ikke jeg orker å jobbe mer med denne kalipperen, så får prøve å få tak i en annen.
1993 Mazda 323 GT-R (Solgt)
Post Reply