Kjøpe Mazda Mx-3 V6: Hva skal jeg se etter?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
Julian
Posts: 1
Joined: 26 Jun 2015, 03:08

Kjøpe Mazda Mx-3 V6: Hva skal jeg se etter?

Post by Julian »

Hei!

Nå kan det hende jeg blir aktiv bruker også på dette forumet. Jeg vurderer å kjøpe svigerfars Mazda MX-3 1,8 V6.
Bilen skal på EU-kontroll om noen timer, så får jeg se da. Men, er det noe spesielt jeg burde se etter som er spesifikt for Mazda eller denne modellen?

Bilen er svært velholdt og tilsynelatende "strøken" (for en 93-modell), men fjusker under 3000rpm uansett om den er varm/kald. Skal bytte plugger og bytte luftbelg (noen som har luftbelg?).
Lurer også på om vannpumpe er gåen eller bare termostat defekt, da vannet i ekspansjonstanken samt radiator er kald, selvom motor når driftstemp uten å bli varmere (?).

Håper på gode svar :)

Mvh Julian Sommer
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Kjøpe Mazda Mx-3 V6: Hva skal jeg se etter?

Post by Zepticon »

Rust er jo det som tar livet av alle biler. Motormessig er det ikke så mye spesielt å sjekke. K8 motoren er jo særdeles populær å bytte ut med en 2.5 KL motor fra Millenia/Xedos 9. Gjør seg med 170hk i disse. Dersom du tenker i de baner, er mye info på MX3 siden i USA.

Når det gjelder fuskingen så ville jet tatt en tuneup først, med nye NGK plugger, plugglednigner, fordelerlogg og fordelerrtor. Det burde utelukke at det er tenningen i hvertfall. Sjekk priser på Rokcauto.com. Har enda til gode å få ting billigere her til lands etter moms og frakt.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply