Mazda MX-3 Prosjekt

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
Hebbelille
Posts: 4
Joined: 22 Aug 2016, 19:48

Mazda MX-3 Prosjekt

Post by Hebbelille »

Hei alle Mazda Owners.

Jeg har fått en 1992 model Mazda MX-3 1.8 V6, denne er et oppussings objekt/ restaurering prosjekt.
den har vert skrudd lit på av tidligere eier, som igjen gjør at jeg mangler lit vesentlige deler av interiøret samt noen små ting her og der.

Planen får denne bilen er nå først å demontere det som er igjen innvendig og utvendig, ink ruter. Ta ut motoren og renske motor rommet. så skal hele karosseriet sandblåses, så blir det å sveise den rust som må sveises, så syre grunnet. Og så blir det å rette ut det som kan rettes ut av små bulker og sparkel det som må sparkles før den skal lakkeres opp igjen.

men håper det er noe aktive brukere på forumet her som kan hjelpe meg å få tak i det jeg trenger av deler til bilen.
det som er lit vesentlig å få tak i først er et dashbord og midt konsol, det jeg håper å få tak i er et komplett dashbord fra 1994 modellen, det som har runde luft dyser. jeg synes dette ser penere ut en det som er mere flatt.

Motoren som står i bilen er ikke helt bra, så den må jeg nokk skifte, eller så må den total overhales og det koster nokk mere en å skaffe en pent brukt motor. Jeg vet ikke om det er noen som har fått godkjent motor bytte fra 1.8 til 2.5l men om dette er noe man kan få godkjent så er jeg interessert i en 2.5l med så lav km som mulig, og med komplett ledningsnett, hjerne osv. om det ikke går å få godkjent dette må jeg se etter en pent brukt 1.8l.

tenger også linker til sider der jeg kan få tak i styling til denne bilen fanger foran og bak samt side skjørter, lexus baklykter.
tar gjerne i mot linker til andre relaterte sider som det er mulig å bestille deler til bilen.

Det som skal gjøres med bilen etter det som er nevnt over, er som følger:

* Nye glassfiber skjermer foran.
* Overhale forstilling.
* Overhale bak aksel.
* Tectyl behandling
* Lakk forsegling
* Nye bremser foran og bak ink kalipere.
* Nye bremse rør og bremse slanger.
* Nye Drivstof rør fra tank og frem til motor.
* Nytt eksos anlegg
* Trekke opp alle seter og side deksler.
* Nytt gulvteppe
* Nytt taktrekk.
* Nye felger og dekk (225/40R18)
* kle bilen innvendig med Dynamat
* legge opp kabler til nytt stereo anlegg.

Så jeg håper det er noen ill skjeler der ute som mer en gjerne vil bidra til at jeg kan komme i kontakt med forhandlere av div og som kansje kjenner noen eller vet om noen som har mye deler til denne bilen, som kanskje kan være interessert i å selge noe. Jeg regner med det helt sikkert kommer til å dukke opp mere ting som må fikses eller byttes, etter vert som jeg holder på. jeg har ingen planer om å få denne bilen ferdig på en mnd, dette er blir et lengre prosjekt som vil ta mye tid og penger får å få ferdig.

Skal ta noen bilder av bilen og legge ut, skal også legge ut bilder og oppdateringer etter vert som prosjektet går fremover.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Mazda MX-3 Prosjekt

Post by Zepticon »

For deler er nok dlebil fra utlandet best. Lite av dem her i landet.
Evt Rockauto.com
Motor kan du bytte til 2.5 men det er bare å glemme å godkjenne. Men de ser helt like ut så burde gå fint.
Styling tror jeg det er lite av, og det som er ser helt dass ut. Eneste kan være Mazdaspeed evt Japanske orginaldeler.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply