Mazda 323 LX 1.6i 1989
Posted: 29 Nov 2017, 21:04
Tenkte bare å presentere min "nye" Mazda 323 LX fra 1989. Jeg har vært på jakt etter en slik bil i noen år nå, men de har enten vært dyre, eller vært godt rustet. Så når jeg fant denne, og det viste seg at den var i veldig god stand, måtte jeg bare slå til. Er ikke mange igjen av BF-generasjonen nå.
Grunnen til at jeg har lett etter en slik, er at det var en sånn bil jeg vokste opp med da jeg var liten. Riktig nok bar det en 1986 pre-facelift-modell, men det er ikke store forskjellene på dem.
Litt rask info:
Modell: Mazda 323 LX (BF) fra 1989
Motor: 1,6l B6 med injection (88 hk tror jeg)
Karosseri: Sedan
Kilometerstand ved kjøp: 131071
Kilometerstand nå: 132700
Pris: 7400 (+ 1000 for sommerdekk og 1000 for vinterdekk) Totalt 9400.
Tilstand:
Bilen er i svært god stand. Bilen er praktisk talt rustfri. Hjulbuer og kanaler ser omtrent nye ut. Det finnes selvsagt en og annen steinsprut og rustboble, men det er langt mellom dem. En normalt slitt 5 år gammel bil har mer rust enn denne. Understell og hjulhus er også tectylbehandlet, så den ser praktisk talt ny ut under.
Det finnes imidlertid noen bulker her og der, blant annet nede på støtfanger høyre foran, og nede på støtfanger venstre bak, samt ved siden av bagasjeromsluke høyre bak. I tillegg er det selvsagt noen "handlevognmerker" her og der. Det skal også nevnes at plastikklistene på dørene på førersiden er løsnet i limet bak, og "henger" litt. Disse skal limes ordentlig på plass når våren kommer.
Teknisk er den også i god stand. Motor går som en klokke, uten ulyder eller feiltenninger. Har ikke merket noe oljeforbruk. Den ble kjørt fra Oslo til Bergen uten det minste problem. Bilen har også nye bremser foran, ny clutch, nytt batteri, nytt eksosanlegg og nytt topplokk/topplokkpakning. Jeg kjøpte bilen med mangellapp, og feilene som var anmerket var defekt drivakselmansjett, slakk i hjullager bak, og manglende varseltrekant. Altså bare bagateller.
Planer for bilen:
Planen er å bruke bilen som en "daily driver". Jeg har ikke kjøpt den for at den ikke skal bli brukt. Til våren skal jeg understellsbehandle den med Fluid Film, og feste plastlistene på dørene ordentlig. Så skal jeg også fikse opp i de små rustprikkene som er på den.
Her er noen bilder. Noen av dem er fra salgsannonsen, og noen har jeg tatt selv.
Grunnen til at jeg har lett etter en slik, er at det var en sånn bil jeg vokste opp med da jeg var liten. Riktig nok bar det en 1986 pre-facelift-modell, men det er ikke store forskjellene på dem.
Litt rask info:
Modell: Mazda 323 LX (BF) fra 1989
Motor: 1,6l B6 med injection (88 hk tror jeg)
Karosseri: Sedan
Kilometerstand ved kjøp: 131071
Kilometerstand nå: 132700
Pris: 7400 (+ 1000 for sommerdekk og 1000 for vinterdekk) Totalt 9400.
Tilstand:
Bilen er i svært god stand. Bilen er praktisk talt rustfri. Hjulbuer og kanaler ser omtrent nye ut. Det finnes selvsagt en og annen steinsprut og rustboble, men det er langt mellom dem. En normalt slitt 5 år gammel bil har mer rust enn denne. Understell og hjulhus er også tectylbehandlet, så den ser praktisk talt ny ut under.
Det finnes imidlertid noen bulker her og der, blant annet nede på støtfanger høyre foran, og nede på støtfanger venstre bak, samt ved siden av bagasjeromsluke høyre bak. I tillegg er det selvsagt noen "handlevognmerker" her og der. Det skal også nevnes at plastikklistene på dørene på førersiden er løsnet i limet bak, og "henger" litt. Disse skal limes ordentlig på plass når våren kommer.
Teknisk er den også i god stand. Motor går som en klokke, uten ulyder eller feiltenninger. Har ikke merket noe oljeforbruk. Den ble kjørt fra Oslo til Bergen uten det minste problem. Bilen har også nye bremser foran, ny clutch, nytt batteri, nytt eksosanlegg og nytt topplokk/topplokkpakning. Jeg kjøpte bilen med mangellapp, og feilene som var anmerket var defekt drivakselmansjett, slakk i hjullager bak, og manglende varseltrekant. Altså bare bagateller.
Planer for bilen:
Planen er å bruke bilen som en "daily driver". Jeg har ikke kjøpt den for at den ikke skal bli brukt. Til våren skal jeg understellsbehandle den med Fluid Film, og feste plastlistene på dørene ordentlig. Så skal jeg også fikse opp i de små rustprikkene som er på den.
Her er noen bilder. Noen av dem er fra salgsannonsen, og noen har jeg tatt selv.