Mazda 323 LX 1.6i 1989

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 3, Mazda 323 og Mazda MX-3
Post Reply
kajac
Posts: 15
Joined: 02 Oct 2011, 16:23

Mazda 323 LX 1.6i 1989

Post by kajac »

Tenkte bare å presentere min "nye" Mazda 323 LX fra 1989. Jeg har vært på jakt etter en slik bil i noen år nå, men de har enten vært dyre, eller vært godt rustet. Så når jeg fant denne, og det viste seg at den var i veldig god stand, måtte jeg bare slå til. Er ikke mange igjen av BF-generasjonen nå.

Grunnen til at jeg har lett etter en slik, er at det var en sånn bil jeg vokste opp med da jeg var liten. Riktig nok bar det en 1986 pre-facelift-modell, men det er ikke store forskjellene på dem.

Litt rask info:
Modell: Mazda 323 LX (BF) fra 1989
Motor: 1,6l B6 med injection (88 hk tror jeg)
Karosseri: Sedan
Kilometerstand ved kjøp: 131071
Kilometerstand nå: 132700

Pris: 7400 (+ 1000 for sommerdekk og 1000 for vinterdekk) Totalt 9400.

Tilstand:
Bilen er i svært god stand. Bilen er praktisk talt rustfri. Hjulbuer og kanaler ser omtrent nye ut. Det finnes selvsagt en og annen steinsprut og rustboble, men det er langt mellom dem. En normalt slitt 5 år gammel bil har mer rust enn denne. Understell og hjulhus er også tectylbehandlet, så den ser praktisk talt ny ut under.

Det finnes imidlertid noen bulker her og der, blant annet nede på støtfanger høyre foran, og nede på støtfanger venstre bak, samt ved siden av bagasjeromsluke høyre bak. I tillegg er det selvsagt noen "handlevognmerker" her og der. Det skal også nevnes at plastikklistene på dørene på førersiden er løsnet i limet bak, og "henger" litt. Disse skal limes ordentlig på plass når våren kommer.

Teknisk er den også i god stand. Motor går som en klokke, uten ulyder eller feiltenninger. Har ikke merket noe oljeforbruk. Den ble kjørt fra Oslo til Bergen uten det minste problem. Bilen har også nye bremser foran, ny clutch, nytt batteri, nytt eksosanlegg og nytt topplokk/topplokkpakning. Jeg kjøpte bilen med mangellapp, og feilene som var anmerket var defekt drivakselmansjett, slakk i hjullager bak, og manglende varseltrekant. Altså bare bagateller.

Planer for bilen:
Planen er å bruke bilen som en "daily driver". Jeg har ikke kjøpt den for at den ikke skal bli brukt. Til våren skal jeg understellsbehandle den med Fluid Film, og feste plastlistene på dørene ordentlig. Så skal jeg også fikse opp i de små rustprikkene som er på den.

Her er noen bilder. Noen av dem er fra salgsannonsen, og noen har jeg tatt selv.
_227633852.jpg
_646495987.jpg
_892258474.jpg
_1026110805.jpg
_1107979277.jpg
_1693235591.jpg
IMG_0443.JPG
IMG_0454.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: Mazda 323 LX 1.6i 1989

Post by Joachim »

Artig bil - som man sjelden/aldri ser på veien lengre :)
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
kajac
Posts: 15
Joined: 02 Oct 2011, 16:23

Re: Mazda 323 LX 1.6i 1989

Post by kajac »

Ja, veldig få igjen. Akkurat nå er det ingen til salgs på Finn. Jeg ser av og til hatchback-utgavene på veiene (tror de var mer vanlig), men det er noen år siden sist jeg så en sedan! Når jeg var liten var jo disse bilene over alt. Det er synd ikke flere er blitt tatt vare på. Det er jo veldig driftsikre biler. Men jeg husker et av de største problemene med den vi hadde når jeg var liten var rust. Når den ble vraket etter 16 års tro tjeneste, hadde den rust i både hjulbuer, kanaler og støtfangeren foran. Men den var verken rustbehandlet eller særlig godt tatt vare på.

Denne bærer derimot preg av å ha blitt tatt veldig godt vare på, og det vil jeg selvfølgelig fortsette med. Men selv uten noen form for karrosseri-vedlikehold vil nok denne lett holde i 10 år til før den evt. hadde fått noe rust av betydning.

Uansett, planen er å ha den på FluidFilm-behandling til våren. Dette myker opp den gamle tektylen, og trekker inn der det evt. skulle finnes rust, og "forsegler" den. Men inntil det vasker jeg den én gang i uken for å forhindre at veisaltet får festet seg, og satt i gang uhumske prosjekter :)

Uansett, er en utrolig artig bil. Jeg kan rett og slett ikke la være å smile når jeg kjører den! :D
Post Reply