Skade differensial

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Biomaten
Posts: 9
Joined: 01 Jun 2010, 23:03

Skade differensial

Post by Biomaten »

Noen her på forumet som har opplevd havari på differensial (Mazda CX-5 2,2 AWD 2012 modell)? Min røk på 85000 km, tre mnd over garantiutløp.
CX52013
Posts: 2
Joined: 16 Jul 2014, 11:12

Re: Skade differensial

Post by CX52013 »

CX52013,

Har stygge ulyder og lugging, kjennes ut som bak mot høyre side. Noen ganger smeller det skikkelig. Hvordan merket du havari? Brått eller var det ulyder først?
Biomaten
Posts: 9
Joined: 01 Jun 2010, 23:03

Re: Skade differensial

Post by Biomaten »

Hei, jeg fikk opp rød varsellampe på "4WD kontroll påkrevd" (eller noe tilsvarende, husker ikke eksakt). Ikke noen ulyder eller annet som tilsa at noe var galt. Viste seg at det hadde kommet fukt i differensialen. De mente at det måtte være fuktighet som hadde kommet ned gjennom utluftning som går opp i bagasjerom. Jeg har ikke hatt noe fuktighet der, så ser ikke helt hvordan det kan ha skjedd.
CX52013
Posts: 2
Joined: 16 Jul 2014, 11:12

Re: Skade differensial

Post by CX52013 »

Hei,
Ok takk. Har ikke fått noe varsel, men kan virke som det er noe med drivverk. De skal feilsøke videre på det så får vi se.
arlo
Posts: 10
Joined: 23 Dec 2012, 21:43

Re: Skade differensial

Post by arlo »

Kanskje et alternativ å tegne maskinskadeforsikring (for etter at garantien er utløpt, til bilen er 8 år) om man merker ulyder og/eller lugging fra drivlinjen. Lukter store utgifter om noen av hovedkomponentene på drivlinjen ryker.
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Skade differensial

Post by Jahan »

Det står i brukermanualen at olja i differensialen på bakakselen må skiftes om du har vadet i høyt vann. Det er en avlufting som jeg tror ender opp under reservehjulsbrønnen hvor vannet trenger inn og renner ned i differensialen. Lett å skifte olje selv. Google litt så finner du videoklipp.
CX-5-2013
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2023, 15:57

Re: Skade differensial

Post by CX-5-2013 »

CX52013 wrote: 08 Aug 2018, 12:52 CX52013,

Har stygge ulyder og lugging, kjennes ut som bak mot høyre side. Noen ganger smeller det skikkelig. Hvordan merket du havari? Brått eller var det ulyder først?
Hei!
Fant du ut hva det var? Det høres veldig lik det jeg opplever med min Mazda. Det viser seg å være veldig vanskelig å diagnostisere. Det hadde vært til stor hjelp om du kunne dele din erfaring her. Det kan være flere som lurer.
WRCetappen
Posts: 1
Joined: 23 Jan 2020, 15:24

Re: Skade differensial

Post by WRCetappen »

Det er dessverre ganske "vanlig" med havari på bakdiff på CX-5... Har du sjekket oljen i diffen? Ville tappet av og sjekket etter spon/metallbiter i oljen. Om det er stygge lyder og lugging, så er det mest sannsynlig noe som har gitt opp inni der...

Dei jeg har vært borti, var det som regel høy rumle/hylelyd. Men har også opplevd 1 gang ved skarpe svinger på parkeringsplass, gjerne med litt fart, så vil det lugge skikkelig i bakdiffen.. fant da biter i oljen.
2004 RX-8 Highpower
2009 Saab 9-3 TTiD Aero
x 2009 MX-5 1.8 PRHT (BBR 175)
CX-5-2013
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2023, 15:57

Re: Skade differensial

Post by CX-5-2013 »

WRCetappen wrote: 16 Jul 2023, 00:49 Det er dessverre ganske "vanlig" med havari på bakdiff på CX-5... Har du sjekket oljen i diffen? Ville tappet av og sjekket etter spon/metallbiter i oljen. Om det er stygge lyder og lugging, så er det mest sannsynlig noe som har gitt opp inni der...

Dei jeg har vært borti, var det som regel høy rumle/hylelyd. Men har også opplevd 1 gang ved skarpe svinger på parkeringsplass, gjerne med litt fart, så vil det lugge skikkelig i bakdiffen.. fant da biter i oljen.
Diffen er byttet uten at det hjalp noe. Er oppe i 40 000 pluss, og ulyden er ikke borte. Kanskje litt verre :(
Er nå på vei å bytte bakakslinger og hjullagre kanskje. Hvis det ikke hjelper er jeg tom for ideer :(

Det han CX52013 beskriver virker være ganske likt det jeg opplever. Det hadde vært nyttig å få tilbakemelding fra ham, men han ser ikke ut til å være veldig aktiv her. Ikke nå lenger i hvert fall :(
CX-5-2013
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2023, 15:57

Re: Skade differensial

Post by CX-5-2013 »

Det viste seg allikevel å være diffen
Post Reply