Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Jahan »

Jeg fant dette omkring emnet og håper folk her som har noen av disse problemene eller ande problemer med CX-5 deler det med oss andre som ønsker å kjøpe en.


Teksten nedenfor er hentet fra et innlegg på Broom:

"Her har du litt mer info om kjente feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D, 2012/2013 modell:

De fleste opplysningene er hentet fra australske diskusjonsforum. Det er i Australia det ruller flest CX-5 på veiene.

- Black-out. Bilen lar seg ikke starte. Problemet er kun knyttet til norske biler med navigasjon og ryggekamera. Forhandler skifter den nordiske utgaven ut med den tyske utgaven og problemet skal da være løst.

- Motoroljenivået stiger over max merket pga inntrenging av forurenset diesel brukt til automatisk rens av partikkelfilteret. Anbefalte sjekkintervaler er derfor hver 1000km i følge instruksjonsbok. Mazda Japan har foreløpig ingen fullverdig løsning på problemet, men omprogrammering av ECU styreenhet og ny peilepinne er straks tiltak som Mazda har innført. Generelt for alle biler vil kjøring over lengre tid med oljenivå over maks merket kunne føre til ødelagt topp-pakning og inntrenging av kjølevæske med påfølgende motorhavari og dyre verkstedsreparasjoner.

- Sidespeilene vibrerer og blir ubrukelige ved kjøring over 100 km/t. Noen har løsnet. Det skal være laget nye erstatnings-speil som skiftes av forhandler.

- Panseret begynner å vibrere ved hastigheter over 150 km/t på autobahn. Ingen løsning utenom å sette ned hastigheten.

- Soltaket lukker seg ikke automatisk når tenningen skrus av. Regnvann kan trenge inn. Typisk for flere Mazda-modeller. Mazda vil ikke gjøre noe med dette irriterende problemet. Gjelder kun auto-modus.

- Gjennomsnittlig forbruk på 2.2 Diesel rapporteres av førere å være ca. 0.8L pr. mil. Dette er en del høyere enn hva Mazda oppgir.
Storseien
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2013, 17:47

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Storseien »

Har nå kjørt vel 3000km med min Mazda CX-5 2.2D aut. Bilen skal i følge forbrukstallene til Mazda bruke relativt lite diesel. Er imidlertid noe skuffet over forbruket så langt. Det virker som bilen bruker lang tid på å få god temperatur på motoren, og før den er varm bruker den mye diesel. På kortere turer under 15-20 min er det vanskelig å komme under 1 liter pr mil på landeveiskjøring. Når motoren er skikkelig varm, etter ca 20 min, så går forbruket ned, og når jeg har nullet ut forbruksmåleren etter et par mil, så greier jeg å komme under 0,6l/mi på langkjøringl. Kjører en del småkjøring på ca 3-4 km med mange kaldstarter, og da ligger forbruket på 1,2l/mil. Har opplevd det samme både i 10 minus og i 5 pluss. Kan dette skyldes at motoren er ny, eller er det den elektriske tilleggsvarmeren som trekker så mye krefter at forbruker går opp med kald bil?
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Jahan »

En norsk eier av en Mazda CX-5 har postet dette innlegget på et utenlandsk Mazda forum. Mazda Norge nekter å betale for oljeskift hyppigere enn hver 20.000 km og er samtidig klar over problemet og anbefaler oftere oljeskift:

Hi

I'm a norwegian owner of a CX-5 Skyactiv-D 2.2 150hp automatic and I also have the oil rise problem.
I did not check the oil level until 8000kms and found the level to be a centimeter above the X. The dealer said the oil needed to be changed, and booked a time this week. I had the car in yesterday to change the oil.

The dealer had no knowledge of this being something exceptional, they had heard nothing from Mazda about this. Mazda Motor Norway is not covering extra oil changes between service intervals (20000kms/12 months in Norway) and says this is normal for cars with diesel particulate filter and due to driving short trips, while I suspect this is more than normal oil rise. We will drive around 25000kms a year, and if the oil is near the X approx. every 5000kms this problem will turn out to be quite expensive (135,- euros each time, at 3-4 times extra each year).
I will certainly discuss the bill with my dealer, and ask the dealer for information around software update etc. If someone in this forum can provide links to official Mazda statements in Australia or other countries, I would be happy for that.

Regards.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Zepticon »

Diesel er og blir satans drivstoff:)

Men om dette viser seg å bli ett stort problem her til lands så må det taes opp med mazda sentralt! Er bare å poste erfaringer her i tråden så kan vi se om vi ikke får tatt dette vidre som en klubb... Gjelder det alle skyactiv diesel motorene?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by lassi »

LOL 8) @ typisk dommedagspropaganda...

Jeg har 5 års garanti på min og vil kjøre til det evt. står stille uten den minste bekymring, økende oljenivå eller ei...

Min 2.2D 4x4 auto ligger nå på 0.77 i snitt på blandet kjøring type til og fra jobb, max 25 minutter hver vei.
Bruker ca 0.8 når fruen kjører... :roll:

Motor blir fort varm etter min erfaring, like fort som en vanlig bensinmotor, har ikke kjørt logger på den enda, men i og med at den resirkulerer eksos ved kald motor nettopp for å fort bli varm så høres det veldig feil ut at den skal bruke 20 min på å bli varm.

Ved cruising i 100km\t på motorvei, med vinterdekk, sier computer at jeg bruker 0,54 for å holde farten.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by lassi »

Sjekket instruksjonsboken min bare for å være sikker, men det bekrefter det jeg egentlig visste at det IKKE er definert en frekvens på peiling av oljenivå etter KM. Rett nok er det en tjukk bok, men finner ingen henvisninger til dette i den norske instruksjonsboken.

Det som står om dieselpartikkelfilter;
"Undersøk oljenivået regelmessig. Ved undersøkelse av motoroljen, må du skifte olje hvis oljenivået er nær eller over "X"-merket på peilepinnen."

Det som står under Forholdsregler tatt av eier; (Generelt for både bensin og diesel)
"Vi anbefaler på det sterkeste at det følgende blir kontrollertdaglig, eller minst hver uke."
-Motoroljenivå
-Kjølevæskenivå
-Bremse- og clutchvæskenivå
-Spylervæskenivå
-Batterivedlikehold
-Dekktrykk

Vi som har kjøpt bil ny i Norge har 5 års garanti hvor en evt bevisbyrde ligger på utsteder av garanti, Dvs. Mazda Norge. Dette betyr i praksis at så lenge de ikke kan bevise at du ikke har fulgt instruksjonene MÅ de erstatte eventuelle skader uten kostnad for eier. Ovenstående rutinemessige vedlikehold tror jeg er likt over flere merker og økende oljenivå på biler med DPF er ikke et nytt problem. Bare søk på VW og DPF... :roll:

Skal peile oljen på min senere og se hva den sier etter 2500km kjørt. Jeg vil i tillegg si at jeg neppe vil akseptere å betale for oljeskift mellom service enn så lenge jeg har et relativt jevnt kjøremønster uten mye småkjøring. Tidligere erfaring med Mazda og garanti har ihvertfall ikke vært noe problem selv om forhandler av og til prøver seg med "Vi kan jo kanskje muligens prøve å søke til Mazda Norge om dekning" selv om det hele tiden er klart at garanti\reklamasjon er gyldig og kunde ikke skal lastes.

-Ingen CX-5 i Norge er levert med soltak så det er vel ikke en problemstilling.

-Speilene mine vibrerer ikke.

-Har ikke prøvd å tangere 150 km\t med CX-5 men er samme problem ved ca. 200km\t på mx-5`en min. Panser løfter seg pga trykk forskjeller i motorrom vs utvendig. Kjipt hvis man bor de få stedene i Tyskland der autobahn enda har 130+ grense, ikke noe case for oss her på berget... :lol:
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
lunsjkake
Posts: 5
Joined: 19 Dec 2012, 23:07

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by lunsjkake »

Oljen har ikke vist seg å være noe problem etter 5000 kjørte km.

Speil på fører side har begynt å vibrere over 100 km/t. Litt irriterende men ikke veldig plagsomt. Jeg har heller ikke vært over 150...ennå;) Så den får jeg avvente litt.

Merker en slags knakelyd helt fremme på dashbordet på passasjersiden når det er kaldt ute og bilen er kald. Varer riktignok kun noen minutter.
Det som irriterer meg grenseløst er en knirkelyd i midtkonsollen til høyre for automatskifteren, ned mot passasjerside. Den lyden er ikke som jeg kan se avhengig av temperaturforskjeller eller ujevn veibane. Men er så og si tilstede konstant. Har lest på mazdas247.com at det er flere med denne lyden. Legger man hånden lett på området forsvinner det, slipper man kommer den raskt tilbake.
I bakluken, hender det at det i høyere fart forplanter deg en vibrasjon som rister i bakluka/vinduet.

Jo også har jeg fått mine to første merker etter en eller annen idiot har åpnet døra inn i siden på bilen... :evil:

Bortsett fra dette er jeg veldig godt fornøyd med bilen :D Går som ei kule 8)
Mazda CX_5
Posts: 1
Joined: 05 Mar 2013, 13:54

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Mazda CX_5 »

Interessant lesing her inne og jeg vil fortelle om min opplevelse ift. olje og oljeskift på min cx-5 diesel. Jeg tok ut bilen tidlig i januar 2013, og i den forbindelse fortalte forhandler meg at det var gratis service etter 2000 kjørte kilometer. Det ble anbefalt å skifte olje da den oljen vi hadde "her oppe" var mye bedre enn den oljen bilen var levert med. Slik det ble fremlagt oppfattet jeg det som om dette var gratis, men da jeg skulle hente bilen etter servicen skulle forhandleren ha kr. 1 160 kr. for oljen. Ble litt perpleks og betalte, men følte meg lurt.

Mazda Norge sier at anbefaling om oljeskift etter 2000 kjørte km. ikke er en føring fra dem.

Blir jo uansett til at man lurer på om Mazda vet noe om eventuell mangelfull kvalitet på oljen bilen er levert med, og at forhandleren løser dette ved å legge kostnadene over på kunden ved å "lokke med" gratis service.

Når dette er sagt - bilen er meget bra, jeg er veldig fornøyd med den!
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Råtassen »

Er vel ett varmeelement på disse diesel Cx-5 ene som gjør at kupeen blir fort varm. Så tar motoren over når den er varm.

En dieselbil er ikke laget for å kjøre til butikken med eller korte distanser. Bilen bør gå 1 times gange mellom start og stopp for ikke å få problemer på sikt. Kjører man mindre enn 50 000km i året generelt på jobb osv bør man vel styre unna diesel, da er det bensin som gjelder. Feil valg av motor.
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
Wean
Posts: 2
Joined: 06 Mar 2013, 15:43

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Wean »

Det som irriterer meg grenseløst er en knirkelyd i midtkonsollen til høyre for automatskifteren, ned mot passasjerside. Den lyden er ikke som jeg kan se avhengig av temperaturforskjeller eller ujevn veibane. Men er så og si tilstede konstant. Har lest på mazdas247.com at det er flere med denne lyden. Legger man hånden lett på området forsvinner det, slipper man kommer den raskt tilbake.
Sliter med det samme problemet. Er det flere med dette problemet som har fått det fikset? Hørte med forhandler her og de hadde aldri hørt om problemet. Må levere inn bilen en hel dag om skal få dette fikset så får se om det irriterer meg nok til at jeg velger å gjøre det i nærmeste framtid.
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Jahan »

Da har jeg bestilt en diselutgave sportline i den nye sortfargen Jet Black som kommer i høst. Forhandler fortalte at en del barnesykdommer knyttet til ryggekamera og vibrasjoner/ulyd fra speil og panser og noe annet som ligger ute på nettet var fikset på denne utgaven. De hadde ingen erfaringer med økt oljenivå som var det jeg har vært mest skeptisk til. Dette er trolig fikset for de skandinaviske bilene men jeg skal følge nøye med.
98 323F 1.8 GLX
Posts: 93
Joined: 09 Sep 2008, 09:12

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by 98 323F 1.8 GLX »

Til alle som har importerte utgaver, så er det en kampanje på bytte av trykksensor på eksossystemet som pågår nå.
Kjenner verksmesteren på lokalt Mazda verksted, så han holder meg oppdatert på slike ting :wink:
[x] 1996 Mazda 323 F 1.8 GLX[x]
[x] 1990 Miata 1.6 [x]
[x] 1990 Mazda 323 1.6i [x]
[x]1998 Mazda 323F 1.8 GLX[x]
[x]2006 Mazda 6 2.3 Sport[x]
[x]2012 Mazda CX5 2.2 175 hk[x]
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by Jahan »

Da har jeg fått bilen og alt virker flott hittil. Hører gjerne fra dere om kampanjer på utbedring av feil og mangler etc. Skal nå ha fått en bil hvor de mest kjente problemene rundt vibrasjoner og ulyd samt feil med ryggekamera skal være utbedret i Japan. Motordekselet er også sort istedenfor blått som skal være et kjennetegn på oppgradering av bilens barnesykdommer i følge selger. Selger frarådet meg å montere de originale sølvfargede plast platene foran og bak da disse er av dårlig (tynn) kvalitet og lett sprekker ved kontakt med issvuller etc samt at limingen løsner helt eller delvis på mange biler de har ettermontert disse på. Sannsynligvis kommer det noen bedre plater med skruinnfesting etterhvert. Kjøpte bilen hos Norges største Cx5 selger og fikk veldig godt inntrykk av både selger og firma. De holder til på Østerås i Bærum og selger kun Mazda.
olavmh@me.com
Posts: 33
Joined: 10 Nov 2012, 17:06

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by olavmh@me.com »

hei

Angående bytte av trykksensor på eksosanlegget - gjelder dette for bensinutgaven også?
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D

Post by lassi »

olavmh@me.com wrote:hei

Angående bytte av trykksensor på eksosanlegget - gjelder dette for bensinutgaven også?
Tviler på at bensinutgaven har dette.

Jeg tipper trykksensoren det gjelder er der for å si ifra når det er på tide å kjøre en regenerering av partikkelfilter.

Er bilen kjøpt i Norge får du uansett et fint brev fra forhandler...
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
Post Reply