DAB på CX 5 ?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
NorthWest
Posts: 4
Joined: 12 Oct 2013, 12:39

Re: DAB på CX 5 ?

Post by NorthWest »

Med MediaDab, får man da opp info utover kanal? Tenker da på program, artist, osv
Hvilken antenneløsning anbefaler dere for CX-5, går det å bruke splitter kombinert med orginal antenne?
Hvordan er mottakskvaliteten med løsningen MediaDab?
User avatar
steinars
Posts: 2
Joined: 24 Jan 2016, 22:42

Re: DAB på CX 5 ?

Post by steinars »

Teknisk ukeblad har en god artikkel om MediaDab. I følge denne får du kun opp kanalnavn.

http://www.tu.no/artikler/slik-far-du-d ... len/244964

"Radioen sender kanalnavn på RDS som FM-radioen viser på skjermen, men den klarer ikke tilleggsteksten som en DAB-radio viser."
2003 Suzuki SV 650S
2018 Triumph Street Triple 765 RS
2015 Mazda6 2,5 Optimum
arlo
Posts: 10
Joined: 23 Dec 2012, 21:43

Re: DAB på CX 5 ?

Post by arlo »

Syns det egentlig var ganske sløvt av Mazda å ikke inkludere DAB løsning allerede da de første bilene av typen ble sluppet på markedet, i 2012 var det vel. Det var vel ganske mange andre bilmerker som allerede hadde DAB fullt integrert i sine biler på et enda tidligere tidspunkt.
morten@karlsen.cc
Posts: 2
Joined: 12 May 2016, 18:16

Re: DAB på CX 5 ?

Post by morten@karlsen.cc »

En kollega har kjøpt 2015 versjonen, med DAB. Ser at målene på medieenheten er de samme som på 2012-2014 versjonen. Med tanke på hvor mange CX-5 som er solgt, burde norsk importør bare bestilt samme enhet tilpasset 2012-2014 modellene.
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: DAB på CX 5 ?

Post by losten »

Teknisk ukeblad har en god artikkel om MediaDab. I følge denne får du kun opp kanalnavn.
Den testen er vel fra 2012. Nå annonseres det iallfall med at DLS tekst kommer som RDS strøm.
På RDS-displayet får du DLS-tekst fra radiokanalene (altså informasjonen kanalen sender om sangtitler, nyhetsoverskrifter, kanalnavn etc.) og i høyttaleren får du stemmebeskjeder fra MediaDABs menyer.
En kollega har kjøpt 2015 versjonen, med DAB. Ser at målene på medieenheten er de samme som på 2012-2014 versjonen. Med tanke på hvor mange CX-5 som er solgt, burde norsk importør bare bestilt samme enhet tilpasset 2012-2014 modellene.
Spurte lokal Mazda forhandler i Kristiansand om vi ikke bare kunne bruke den nye radioen siden den var like stor men det var nok ikke så enkelt. Men det hadde vært greit om det bare hadde gått bytte.

Har forøvrig forhørt meg med Sahaga om antenne splitter slik at en kan bruke den originale tak antennen og slipper vindus antenne. Venter på svar.
http://www.mediadab.no/#!product/prd1/3 ... b-splitter

Image
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: DAB på CX 5 ?

Post by losten »

Har fått svar fra Sahaga om antennesplitteren og den var ikke anbefalt til CX 5. Vindusantenne var en bedre løsning.

Var også innom lokal Mazda forhandler i dag og fikk da beskjed om at det var Dension DBU3GEN som de monterer i bilene nå for tiden. Dette hadde de holdt på med i noen måneder sa han. Hva de har levert før det vet jeg ikke. Men dette er den adapteren som koples til USB og som viser stasjonene som mp3 låter. Ser Bilradiospesialisten mfl selger denne. Men det som var litt interessant var at det er mulig å få kjøpt en Dockingstasjon slik at en fremdeles kan spille av mp3 fra USB uten at en trenger å kople vekk DAB adapteret. Var heller ikke så avskrekkende dyr. 350,-

https://bilradiospes.no/produkter/bilti ... or/ext2cp2

Kan se det demonstrert her i slutten av denne videoen.

https://youtu.be/T9S1Pp3t3pg
cx-5owners
Posts: 4
Joined: 25 Aug 2016, 09:26

Re: DAB på CX 5 ?

Post by cx-5owners »

Takk for nyttig info losten!
Synd ikke takantenna kan brukes.
Vet du om rattkontrollene fungerer på Dension modellen?
Har selv vurdert Mediadab men Dension er jo både billigere og lettere å koble til. Blir den bare lagt i oppbevaringsrommet under armstøtta eller blir den lagt skjult under eller i senterkonsollen. Jeg vil gjerne ha den skjult hvis det er plass til den.
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: DAB på CX 5 ?

Post by losten »

Etter å ha studert både Dension og Mediadab har jeg konkludert med at jeg også går får Dension.

Har bestilt montasje om 14 dagers tid.

Mine grunner for å gå får Dension var at jeg kunne beholde muligheten til mp3 spilling via USB med dockingstasjon. Det var en gamechanger for meg. Selv om jeg ikke bruker det så ofte liker jeg ikke å miste funksjonalitet. At den er billigere er jo selfølgelig bra men ikke avgjørende. Jeg liker også at jeg får alle kanalene i listeform slik at det blir enkelt å velge/bytte. At det er 6 sekunder forsinkelse mellom kanalskift får jeg vel bare leve med. Bytter jo ikke kanal så ofte. Skal få montert dockingstasjonen inne i oppbevaringsrommet under armstøtta slik at den blir skult(der USB pluggen sitter idag). Ledningen skal også legges skjult frem til adapter. Har fått pris på dette ca kr 1000 ekstra for docking stasjon ferdig montert. Dvs kr 5000 for alt. Selve DAB adapteret regner jeg med blir skjult bak radioen og at de legger ut oppdateringskabelen i hanskerommet slik at adapteret kan oppdateres når ny software slippes.

Når det gjelder Mediadab må jeg si jeg er litt forvirret/skeptisk da det er så lite info å finne på nettet. Alt jeg finner er gammelt, fra 2012 og deromkring. Har kun sett en video hvordan den virker på bilradio med stor skjerm som vi har. https://www.youtube.com/watch?v=g92Xh2BL0C4
Så langt jeg kan se, så får en ikke alle kanalene i liste slik som på Dension og at en bare må velge neste og neste. Det er i så fall lite elegant. Når jeg spurte forhandler om Mediadab hadde de aldri hørt om den engang, litt snålt all den tid importøren nevner de som forhandler. Men Medialab har mulighetrer for DLS tekst, det mangler Dension.

Hvor mye av knapper som vil fungere har jeg ikke full oversikt over da jeg jo enda ikke har prøvd, men det er det sikkert andre her inne som vet. Volum og mute knapper vil iallefall fungere da kanalene oppfattes som mp3 sanger av radioen og det er jo ingen problemer med å mute de i dag.

Skal skrive en oppdatering når jeg får radion montert og testet. :D
Last edited by losten on 26 Aug 2016, 13:25, edited 1 time in total.
cx-5owners
Posts: 4
Joined: 25 Aug 2016, 09:26

Re: DAB på CX 5 ?

Post by cx-5owners »

Masse god info her.
Det blir spennende å høre hvordan resultatet blir på bilen din og hvordan det blir montert.
vet du om Dension er samme produsent som Mazda kom opp med som "deres"?
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: DAB på CX 5 ?

Post by losten »

Nei det vet jeg ikke. Men det hørtes nesten ikke slik ut da de bare hadde montert denne i et par måneder. Men det kan jo være at dette er en helt ny modell av den de brukte før.
cx-5owners
Posts: 4
Joined: 25 Aug 2016, 09:26

Re: DAB på CX 5 ?

Post by cx-5owners »

Losten, har du fått installert dab mottakeren i bilen?
Spent på å høre hvor bra det ble.
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: DAB på CX 5 ?

Post by losten »

Hei

Ja det har jeg. Glemte helt vekk å oppdatere denne tråden.

Selve enheten ble plassert under dekslet til girspak og connector porten ble plassert i overbearing rommet mellom setene der hvor USB pluggen er plassert. Antennen er en vanlig vindusantenne plassert på høyre side.

Det første jeg merker er at lyden på DAB radioen er mye lavere enn FM radioen. Men det er også lyden fra USB samt blåtann så det er nok original radioen sin feil, ikke adapteret. Har spurt verksted men det er ikke mulig å justere dette.

Selv om du hørte på DAB sist du kjørte i bilen hender det ofte at det er FM radioen som kommer på når du starter motoren igjen. Da blir det ofte et lydsjokk. Kanskje dette endrer seg etterhvert og starter opp der den slapp sist, for det kommer stadig ny software til adapteret.

Lyden fra DAB radioen er helt OK og jeg mener den er noe bedre enn FM når du bare får skrudd opp volumet. Testet radioen mellom Kristiansand og Sandefjord og signalet falt ut i alle tunneler samt ganske mange ganger rundt Kragerø området på E18. Så selv om de hevder at DAB er ferdig utbygd så er det en sannhet med modifikasjoner. Kanskje hadde det blitt bedre med utvendig antenne men det er helt utelukket for min del. Tunnelene holder jo statens veivesen på med og skal være ferdig før FM slukkes.

Når du bytter til DAB så starter den alltid på samme kanal (den første i listen som ikke er min favoritt akkurat). Så må jeg bruke hjulet eller touch panelet og scrolle meg ned til den kanalen jeg vil høre på. Så jeg savner muligheten til å endre kanal liste evt at den husker den kanalen jeg hørte på sist. Nå kommer kanalene hulter til bulter i den rekkefølgen radioen finner de.

Så spørsmålet blir da, er jeg fornøyd.
Tja ikke helt, Det er definitivt mangler med både DAB adapteret, Mazda original radioen og DAB signalene som er dårligere enn FM.

DAB adapteret oppgraderes hele tiden så her kan jo ting bli bedre etterhvert. Radioen er det vel ikke så mye å gjøre noe med og jeg får håpe for de kommersielle radio aktørenes del at sendenettet forsterkes ellers vil de slite med lite lyttere tror jeg.

Husk å ta med micro USB til oppgradering om denne skal installeres. Den kabelen følger nemlig ikke med.
cx-5owners
Posts: 4
Joined: 25 Aug 2016, 09:26

Re: DAB på CX 5 ?

Post by cx-5owners »

Takk for utfyllende info!
Synd at ikke sist brukte kanal huskes og at fm kommer opp som default etter at strømmen har vært avslått.
Men som du sier kan det hende det løser seg ved software oppdateringer i fremtiden.
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: DAB på CX 5 ?

Post by Jahan »

PIONEER DAB+ for Mazda CX-5 2012-
Disse løsningene med ny hovedenhet og monteringsramme for Mazda CX5 fra Pioneer er interessant. Man har valget mellom 4 forskjellige modeller som alle har DAB+, men de 2 billigste har ikke navigasjon. Skal man ha både navigasjon og DAB+ og montering kommer dette trolig på 10.000 - 12.000 NOK, men det blir nok den mest proffe løsningen og billigere enn ny bil!

http://www.pioneershop.dk/produkter/537-mazda-cx-5/
olavmh@me.com
Posts: 33
Joined: 10 Nov 2012, 17:06

Re: DAB på CX 5 ?

Post by olavmh@me.com »

HEI
Noen som har satt inn en Android spiller. Ser mange på ebay til 5 - 6 tusen.
Post Reply