DAB på CX 5 ?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Norskipper
Posts: 1
Joined: 26 Nov 2014, 18:57

Re: DAB på CX 5 ?

Post by Norskipper »

Kverneland Alnabru hevder at rundt årskiftet kommer "originalt" DAB sett ferdig montert til 3-4000. Vet ikke hva som legges i "originalt", men det kan jo være en løsning basert på Media Dab.
gunny9999
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2013, 17:32

Re: DAB på CX 5 ?

Post by gunny9999 »

Fikk sms fra Biltrend Sortland om at endelig har Mazda fått DAB :D
Det blir innmontert nå som jeg skal ha service på bilen rett over nyåret. Jippi!

Nå får man håpe at dekningen her oppe i nord blir bedre, for der jeg bor er det kun NRK, men det blir nok bedre etterhvert :oops:
tommy_sn
Gear Head
Posts: 1105
Joined: 18 Feb 2006, 01:47

Re: DAB på CX 5 ?

Post by tommy_sn »

Prs på DAB oppgraderingen?
gunny9999
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2013, 17:32

Re: DAB på CX 5 ?

Post by gunny9999 »

Ca 3000-3500 kroner. Håper den har god mottaker, slik at det ikke blir irriterende å bruke dab'en :shock:
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: DAB på CX 5 ?

Post by Jahan »

I 2015 lanserer Mazda en facelift av dagens CX-5. På Mazda.no kan man lese at faceliftutgaven kommer standard med DAB radio. Ffaceliftutgaven har en del annet snadder på elektronikksiden som jeg også kunne tenke meg, slik som adaptiv cruisekontroll med oppbremsning for å unngå kollisjon i hastigheter opptil 145 km/t.
gunny9999
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2013, 17:32

Re: DAB på CX 5 ?

Post by gunny9999 »

Blir litt dyrt å oppgradere bilen for å få dab :wink:

Kan ikke si annet enn at faceliften var god lesing :D
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: DAB på CX 5 ?

Post by losten »

Kom gjerne med erfaringer på den nye DAb modulen dere som har fått den montert.
Så et innlegg på Facebooksiden til Mazda og han var ikke veldig imponert for å si det pent. :(

Synd om en så digg bil skal feile på noe så enkelt som en radio.
EdgeMan
Posts: 3
Joined: 07 Jan 2015, 09:38

Re: DAB på CX 5 ?

Post by EdgeMan »

gunny9999 wrote:Ca 3000-3500 kroner. Håper den har god mottaker, slik at det ikke blir irriterende å bruke dab'en :shock:
Jeg fikk beskjed om at den ville ligge på rundt kr 5000 da jeg hentet bil i slutten av desember. De bytter vel ut hele den gamle radioen.
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: DAB på CX 5 ?

Post by skibsplast655 »

Sendte e-post til Mazda Norge, fikk følgende svar:

Hei,

Vi har fått et DAB adapter som vi har testet i noen biler. Det viser seg at det ikke fungerer fullgodt så det er pr i dag trukket tilbake for videre kontroller, vi håper at det blir klart før våren.

Det dreier seg om en tilleggsmodul som monteres skjult, tilkobling skjer via USB kontakten. Problemet vi opplevde nå var at USB tilkoblingen ikke alltid kom opp automatisk og da må USB kontakt trekkes ou og settes inn manuelt.



Med vennlig hilsen,

Mazda Motor Norge


Jeg bruker usb-kontakten mye til avspilling av mp3 filer, ser ut som denne funksjonen går fløyten hvis en vil ha DAB radio. Ble ikke forespeilet en løsning hvor man må dra ut og inn kabler hvis man ønsker begge deler :(
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: DAB på CX 5 ?

Post by losten »

Da er det bedre å velge mediadab sin løsning selv om det heller ikke er godt nok i mine øyne.
Bilen fortjener en ordentlig integrert løsning hvor DAB får sin egen menyfane.

Mediadab okkuperer ikke USB porten.
Se video av montasje samt funksjon på din side

http://www.dinside.no/897570/er-mediada ... e-bilister" onclick="window.open(this.href);return false;
gunny9999
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2013, 17:32

Re: DAB på CX 5 ?

Post by gunny9999 »

Fikk melding fra Biltrend Sortland (er virkelig fornøyd med Rolf & co) om at dab modul som var avlagt til meg, ikke kunne monteres inn pga software feil. Nå får vi håpe at dette blir forbedret slik at modulen kan speile kvaliteten CX-5'en har :wink:
gunny9999
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2013, 17:32

Re: DAB på CX 5 ?

Post by gunny9999 »

Fikk innmontert DAB modul/adapter idag. Må si at den har fungert smertefritt, kjørte fra Sortland til Andenes og mistet ikke signalet en gang.

Har fått montert antennen i bake høyre vindu, og det er for meg en bedre plassering enn i frontruten. Koster nok litt ekstra, siden det er noe mer arbeid å få antennen der, men for meg var det verdt det.

Jeg var en av de som bestilte adapter tidligere, og fikk da den nye til redusert pris. Kostet meg 4500 ferdig montert.

Det eneste jeg ikke har fått til enda er å få info om hvilke sanger, artist som er akkurat nå på radioen. Dette er noe som er vanlig på vanlige DAB radioer og noe som jeg mener bør være på denne modulen også. Noen som har tips ?

Ellers så virker radiodelen bra, når jeg kjører Andenes sortland mister jeg FM radioen noen plasser, men det skjedde ikke med DAB. Bra !
Wean
Posts: 2
Joined: 06 Mar 2013, 15:43

Re: DAB på CX 5 ?

Post by Wean »

Hei,

Hvordan er denne nye DAB modulen koblet til stereoanlegget? Igjennom USB slik at du mister muligheten til å ha en USB stick med musikk på ?
gunny9999
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2013, 17:32

Re: DAB på CX 5 ?

Post by gunny9999 »

Denne er koblet til USB i hanskerommet. Skal man bruke USB stikk der er det jo bare å ta ut ledningen og sette inn stikken. Ikke problem for meg ihvertfall.

Eneste jeg vil klage på er info på displayet. Man får frem kanal, ikke låt som spilles nå.
Tror jeg må spørre Mazda norge om de får en firmware til dab adapteret slik at man kan velge.
mediadab
Posts: 2
Joined: 11 Oct 2015, 12:45

Re: DAB på CX 5 ?

Post by mediadab »

Løsningen finnes og heter mediadab. Gå inn på http://www.mediadab.no" onclick="window.open(this.href);return false; for oversikt over forhandlere eller ta kontakt med nærmeste Mazda-forhandler. Løsningen fungerer også Mazda 3 og 6:-)
Post Reply