Takboks til CX5

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
deerhunt
Posts: 36
Joined: 23 Jan 2013, 20:34
Location: Longva, M&R

Takboks til CX5

Post by deerhunt »

Hvilken takboks har Dere valgt til bilen?
Jeg får min bil i april og må nok tenke på takboks og stativ først som sist.
Det finnes jo mange mindre pene bokser. Synes Thule Dynamic 800 ser bra ut.
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Takboks til CX5

Post by lassi »

Ikke sikkert den passer. Foreløpig er det kun faste bøyler til bilen og da må du ha en boks der festene kan justeres i lengderetning.
(Jeg er ingen takboksekspert vel å merke)
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
Larsern
Posts: 9
Joined: 28 Jan 2013, 19:11

Re: Takboks til CX5

Post by Larsern »

Når jeg kjøpte bilen tenkte jeg at jeg ikke skulle skaffe takboks før jeg får et reelt behov. Siden det går an å ha lange gjenstander i bilen har behovet ikke meldt seg ennå og jeg har derfor ikke takboks på bilen.

Jeg kjøpte det originale Mazda-takstativet med bilen (er vel laget av Thule) men ser jo i ettertid at biler med takboks ser mye penere ut med Packlines lave stativ som på denne: http://www.flickr.com/photos/packline/8 ... otostream/
deerhunt
Posts: 36
Joined: 23 Jan 2013, 20:34
Location: Longva, M&R

Re: Takboks til CX5

Post by deerhunt »

Ja Larsern, dette så jo absolutt pent ut! Forøvrig i samme farge som jeg har bestillt min i (Crystal White) :D
Thule sin boks som jeg linket til først kan festene justeres mellom 555mm og 935mm.
Mazdacx5sport
Posts: 12
Joined: 15 Jul 2012, 21:57

Re: Takboks til CX5

Post by Mazdacx5sport »

Jeg valgte Wispbar takstativ på min CX5.
Er mye lavere enn det fra Thule, og faktisk helt stille :)
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Takboks til CX5

Post by lassi »

Bilder?

Total høyde med takboks? (Har 2m høyde på porten til garasjen...)
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
Lasse
Posts: 25
Joined: 05 May 2013, 11:10
Location: Sandnes

Re: Takboks til CX5

Post by Lasse »

Venter på min CX-5 med "haifinne" og har en Thule Dynamic 900.
Noen som vet ikke hvilke takbøyler jeg kan bruke for at den skal gå klar av antennen?
Mazda CX-5
deerhunt
Posts: 36
Joined: 23 Jan 2013, 20:34
Location: Longva, M&R

Re: Takboks til CX5

Post by deerhunt »

På bildet som Larsern har linket til så går du nok klar haifinnen. Jeg har foreløpig kun kjøpt Whispbar, men tror ok det blir en Packline FX-SUV modell når behovet melder seg.
Lasse
Posts: 25
Joined: 05 May 2013, 11:10
Location: Sandnes

Re: Takboks til CX5

Post by Lasse »

Jeg har sett en CX-5 med en packline på thule wingbar Edge...
Klagingen var nesten 3mm. (Ja, millimeter, ikke centimeter) :shock:
Mazda CX-5
deerhunt
Posts: 36
Joined: 23 Jan 2013, 20:34
Location: Longva, M&R

Re: Takboks til CX5

Post by deerhunt »

Ikke mye klaringen det! Selgeren der jeg handlet bilen anbefalte Whispbar og den nevnte Packline, men han sa jo ingneting om hvor mye klareing det ble!

Mener jeg så en Packline idag med utsparring bak for haifinne.
Larsern
Posts: 9
Joined: 28 Jan 2013, 19:11

Re: Takboks til CX5

Post by Larsern »

Det kan kanskje være mulig å legge noe gummi eller lignende mellom whispbaren og takboksen for å oppnå noen millimeter til om nødvendig. Jeg ville sagt at 3mm klaring til antenna er for lite...
Lasse
Posts: 25
Joined: 05 May 2013, 11:10
Location: Sandnes

Re: Takboks til CX5

Post by Lasse »

Thule Dynamic 900 på Thule Wingbar går bra.

Haifinna kommer mellom defuserfinnene på boksen og klagingen er ca 2cm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mazda CX-5
mortdal
Posts: 8
Joined: 22 Oct 2013, 13:22

Re: Takboks til CX5

Post by mortdal »

Lasse wrote:Thule Dynamic 900 på Thule Wingbar går bra.

Haifinna kommer mellom defuserfinnene på boksen og klagingen er ca 2cm.
Takk for bildene Lasse! Venter selv på 2014-versjon som skal leveres i februar og leter etter en god takstativ/skiboks løsning. Synes Thule Dynamic 900 virker som en boks som gir veldig god plass og lengde til langrennski, uten at den blir altfor klumpete.

Sånn som boksen er montert nå, går den helt klar av bakluken? Og ser du den i toppen av frontruten?
Lasse
Posts: 25
Joined: 05 May 2013, 11:10
Location: Sandnes

Re: Takboks til CX5

Post by Lasse »

Det er ikke mulig å åpne bakluken mer halvveis med "klofeste". Skal montere T-spor og regner med å få den ca 3-4cm lenger frem.
Dette vil hjelpe på åpningen, men regner ikke med å kunne åpne helt.

Jeg er drøye 1,80 og må bøye meg litt frem for å se den, men kona på ca 1,65 ser den...

Ulempen med å sette boksen lenger frem er at det også trolig blir mer vindstøy.
Med min boks er dette ikke noe nevneverdig problem, slik det er i dag, før ca 110 km/h+.

Skal se om jeg får lagt ut nye bilder når T-sporfestene er montert

Jeg anbefaler å gå for Dynamic 800, hvis den er lang nok for skiene. (Mindre konflikt med bakluken og mindre vindstøy)
Mazda CX-5
mortdal
Posts: 8
Joined: 22 Oct 2013, 13:22

Re: Takboks til CX5

Post by mortdal »

Lasse wrote:Det er ikke mulig å åpne bakluken mer halvveis med "klofeste". Skal montere T-spor og regner med å få den ca 3-4cm lenger frem.
Dette vil hjelpe på åpningen, men regner ikke med å kunne åpne helt.

Jeg er drøye 1,80 og må bøye meg litt frem for å se den, men kona på ca 1,65 ser den...

Ulempen med å sette boksen lenger frem er at det også trolig blir mer vindstøy.
Med min boks er dette ikke noe nevneverdig problem, slik det er i dag, før ca 110 km/h+.

Skal se om jeg får lagt ut nye bilder når T-sporfestene er montert

Jeg anbefaler å gå for Dynamic 800, hvis den er lang nok for skiene. (Mindre konflikt med bakluken og mindre vindstøy)
Takk for svar! Det var jo litt nedtur å høre at man ikke får opp bakluken når man bruker de originale festene da. Det er vel et krav for meg. Har langrennski som er 205 lange. Forhandleren har anbefalt Skiguard 825 som er 200 innvendig, så det spørs om ikke jeg bør satse på at skiene går inn på diagonalen. Eventuelt så får skiene mine benytte seg av den geniale 40/20/40 bakseteryggen.. Sjeldent noen sitter i midten bak. Men jeg pleier å ta av og på boksen for hver gang jeg trenger den, så liker egentlig vekten og festesystemet til Thule veldig godt..
Post Reply