Takboks til CX5

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
mortdal
Posts: 8
Joined: 22 Oct 2013, 13:22

Re: Takboks til CX5

Post by mortdal »

Noen som har prøvd Packline F Elegance? Den ser ut til å ha festene langt bak på boksen, også har den sport til antennen bak på boksen. Får man opp bakluken med denne på så er den en het potet i mine øyne..
Lasse
Posts: 25
Joined: 05 May 2013, 11:10
Location: Sandnes

Re: Takboks til CX5

Post by Lasse »

mortdal wrote:
Takk for svar! Det var jo litt nedtur å høre at man ikke får opp bakluken når man bruker de originale festene da. Det er vel et krav for meg. Har langrennski som er 205 lange. Forhandleren har anbefalt Skiguard 825 som er 200 innvendig, så det spørs om ikke jeg bør satse på at skiene går inn på diagonalen. Eventuelt så får skiene mine benytte seg av den geniale 40/20/40 bakseteryggen.. Sjeldent noen sitter i midten bak. Men jeg pleier å ta av og på boksen for hver gang jeg trenger den, så liker egentlig vekten og festesystemet til Thule veldig godt..
Jeg ville ikke kjøpt en boks der skiene må ligge diagonalt. Det tar utrolig mye av plassen.
Da hadde jeg enten valgt en boks som er lang nok eller sett på muligheten for kortere ski.

Jeg bruker ikke bøylene til annet en skiboksen, så jeg kommer til å ta av bøylene med boksen på.
Da er ikke hurtigfestene på boksen så viktig.

Jeg så også på Packline som er stivere og stødigere siden de er laget i glassfiber, men de ble for tunge...
Mazda CX-5
cab82
Posts: 1
Joined: 08 Nov 2013, 09:26

Re: Takboks til CX5

Post by cab82 »

Har montert på en Packline Fx suv, på Wishbar stativ på min 13 sport 175.
Helt optimal løsning. Luka går helt opp, spor til haifinnen i boksen og boksen ligger lavt på biln.
thomassonor
Posts: 2
Joined: 17 Nov 2013, 18:49
Location: Sotra, Bergen, Norge

Re: Takboks til CX5

Post by thomassonor »

Lasse wrote:Thule Dynamic 900 på Thule Wingbar går bra.
Hei. Er på jakt etter beste løsning for takboks for min CX-5 også, og kommer over forumet her. Det fremkommer ikke av bildene: Har du Thule Wingbar eller Wingbar Edge?
thomassonor
Posts: 2
Joined: 17 Nov 2013, 18:49
Location: Sotra, Bergen, Norge

Re: Takboks til CX5

Post by thomassonor »

cab82 wrote:Har montert på en Packline Fx suv, på Wishbar stativ på min 13 sport 175.
Helt optimal løsning. Luka går helt opp, spor til haifinnen i boksen og boksen ligger lavt på biln.
Høres bra ut. Kjenner ikke Wishbar-stativet, er det høyere eller like lavt som Thule Wingbar Edge?
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Takboks til CX5

Post by Jahan »

image.jpg
Skiguard 825 og 850 er laget for å passe cx5. Bildet viser utstillingsbil hos mazda forhandler på Østerås/Oslo med whispbar og skiguard 825 som tar 2m lange ski. 850 tar 20 cm lengre ski. Bakluka går helt opp. Haifinna stikker 1/2 veis opp i boksen. Laveste punkt mot biltaket er 3 cm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lasse
Posts: 25
Joined: 05 May 2013, 11:10
Location: Sandnes

Re: Takboks til CX5

Post by Lasse »

thomassonor wrote:
Lasse wrote:Thule Dynamic 900 på Thule Wingbar går bra.
Hei. Er på jakt etter beste løsning for takboks for min CX-5 også, og kommer over forumet her. Det fremkommer ikke av bildene: Har du Thule Wingbar eller Wingbar Edge?
Tror de heter WingBar Edge 9595 og 3069 Fixpoint XT...

Boksen ligger dessverre litt oppå plastdekslene på bøylene bak pga bredden av boksen. Skal du ha samme boks, vil jeg anbefale å vurdere de andre bøylene.
Mazda CX-5
NorthWest
Posts: 4
Joined: 12 Oct 2013, 12:39

Re: Takboks til CX5

Post by NorthWest »

cab82 wrote:Har montert på en Packline Fx suv, på Wishbar stativ på min 13 sport 175.
Helt optimal løsning. Luka går helt opp, spor til haifinnen i boksen og boksen ligger lavt på biln.
Høres ut som en grei løsning, ja. Skal ha inn alpinski og snowboard.
Fant ingen opplysninger på produsentens side, så kan du si noe om hvor mange snowboard man får plass til i boksen?
NorthWest
Posts: 4
Joined: 12 Oct 2013, 12:39

Re: Takboks til CX5

Post by NorthWest »

Svarer på eget innlegg da det kanskje er flere som har interesse av svaret:

Spurte HTS Packline om FX-SUX kombinert med Whispbar Flush var riktig valg for CX-5, hvilke fester skal man velge,
og hvor mange snowboard det er plass til i boksen.

Fikk følgende svar:
"Det er dønn riktig valg både av boks og stativ til den bilen Mazda CX5.
Du kan ikke bruke IZI2CONNECT på Whispbar stativet, det stativet er for bredt, der må du bruke enten IZI2FIT(T-spor feste) eller BOXKIT(U-braketter). Ville kanskje valgt IZI2FIT da det er veldig raskt å montere.
FX-SUV er 27 cm høy utvendig mål, har selv kun hatt 2 snowboard i den sammen med andre ski, men mener det skal fint skal være plass til flere, om du legger 2 stk på hverandre bør i alle fall 4 stk være mulig, uten at jeg har prøvd det."
User avatar
steinar.johansen
Posts: 6
Joined: 20 Nov 2013, 12:29

Re: Takboks til CX5

Post by steinar.johansen »

Jahan wrote:
image.jpg
Skiguard 825 og 850 er laget for å passe cx5. Bildet viser utstillingsbil hos mazda forhandler på Østerås/Oslo med whispbar og skiguard 825 som tar 2m lange ski. 850 tar 20 cm lengre ski. Bakluka går helt opp. Haifinna stikker 1/2 veis opp i boksen. Laveste punkt mot biltaket er 3 cm.
Jeg fikk min 825T til CX-5 i dag og er ikke fornøyd med boksen.
Først var låsene feil montert slik at den ike gikk å låse.
Etter at jeg flyttet låsehakene bak lenger ned fungerte det delvis.
Skal det være foring mellom boksen og låsehakene bak?

Jeg la på en trepinne mellom og da gikk den i lås.
Låsen er jo helt håpløs og det er bare å rugge litt i lokket (i låst stilling) så spretter lokket opp?????
Dette var skikkelig nedtur. Burde ha ringt noen bjeller når jeg så at den var norskprodusert.

Noen der ute som får låst boksen skikkelig slik at dere kan stole på at den ike spretter opp?
Steinar

Mazda historie:
Mazda 1500 1968
Mazda 929L 1982
Mazda CX 5 2013
Oyabi
Posts: 5
Joined: 20 Oct 2014, 16:33

Re: Takboks til CX5

Post by Oyabi »

Jeg hadde liggende en 3år gammel Packline FX SUV. Forsøkte med Whispbar K451, men da kolliderte den med haifinnen på CX5. Har de nyere FX SUV boksene bitt endret for å få plass til haifinnen?
Oyabi
Posts: 5
Joined: 20 Oct 2014, 16:33

Re: Takboks til CX5

Post by Oyabi »

Der er en utsparing bak under Packline på 15x60 mm, men dette er for lite til haifinnen på cx5. Må kanskje utvide den.
mfufu
Posts: 2
Joined: 14 Mar 2015, 00:23

Re: Takboks til CX5

Post by mfufu »

Har netopp kjøpt whispbar og skiguard 830. 830'n er nylig lansert. Passer bra på bilen, og luka går helt opp. Synes det var mye vindsus av boksen, men har ikke prøvd noe annen boks på cx-5 så har ikke noe å sammenligne med.
Trommern
Posts: 1
Joined: 14 Jul 2015, 22:00

Re: Takboks til CX5

Post by Trommern »

Vi har whispbar og Calix 430 F. Ikke den stiligste boksen, men omtrent halv pris av de skreddersydde. Luka går helt opp, noe som var et absolutt krav for oss. http://takboks.no/produkt/skibokser/cal ... v-kort-tak

Bra og hyggelig service også hos takboks.no på Kjeller.

-
Harald
Dennis45
Posts: 4
Joined: 07 Apr 2016, 17:44

Re: Takboks til CX5

Post by Dennis45 »

Wispar bøyler, lave og lydløse. Skiboks skiguard 825. Ligger "limt" ned på taket. Er så lav at det er hull til "haifinnen" i boksen. Anbefales!. Ser veldig bra ut.
Post Reply