CX-5 og hjulstøy

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
arlo
Posts: 10
Joined: 23 Dec 2012, 21:43

CX-5 og hjulstøy

Post by arlo »

Noen andre der ute som syns at det er litt mye dekkstøy fra bilen?
Eventuelt, noen som har prøvd å dempe støyen...med hell?
olavmh@me.com
Posts: 33
Joined: 10 Nov 2012, 17:06

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by olavmh@me.com »

HVA HETER DEKKENE DU HAR ?
Storseien
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2013, 17:47

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by Storseien »

Jeg syntes også det var litt mye hjulstøy på min cx-5 diesel da jeg kjørte med piggdekk. Dette ble mye bedre etter at jeg fikk på sommerdekk og nå er bilen forholdsvis stillegående. Sommerdekkene er de som var med da jeg kjøpte bilen, 19 toms Toyo i 225 bredde. Vinterdekkene er continental suv-piggdekk. Svært gode vinteregenskaper, men noe støy når man kjører på bar asfalt. Tror kanskje at fordi cx-5 har en svært stillegående motor, så vil man merke mer av hjulstøyen, enn om motoren bråker. Avslutningsvis vil jeg si at jeg sjelden har vært borti biler som har så stor forskjell på støynivået mellom piggdekk og sommerdekk.
arlo
Posts: 10
Joined: 23 Dec 2012, 21:43

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by arlo »

olavmh@me.com wrote:HVA HETER DEKKENE DU HAR ?
Kjører med de orginale dekkene bilen ble levert med. TOYO 19" 225 er det vel. Vinterdekkene er NOKIAN "kan ikke huske typebenevnelsen helt". Kanskje hakket mer hjulstøy fra disse, men Toyo sommerdekkene er ikke veldig mye bedre mht. støyen. Kanskje er det selve dekkene, men jeg har en mistanke om at det også skyldes en ikke helt vellykket støyskjerming fra fabrikkens side.
Tilfredsheten med bilen hadde fort gått et par knepp opp om støyen hadde vært litt mindre tilstedeværende....
olavmh@me.com
Posts: 33
Joined: 10 Nov 2012, 17:06

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by olavmh@me.com »

hei

I sommerdekktester kommer som regel Toyo litt dårligere ut når det gjelder støy. Der kommer dekk som

Støy Karakter (10 best) (NAF sommerdekktest 2012)
Dunlop 9
Goodyear 9
Nokian 9

ofte best ut.
lotus72
Posts: 122
Joined: 07 Aug 2005, 17:44
Location: Oslo

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by lotus72 »

Min nåværende Mazda 6 2007 ble påspandert 6000,- i støydempingsutstyr i fjor. Dette innbar to bulk pakker (8 kvm!) med

http://www.elutstyr.no/bilstereo/stoyde ... -4mm2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

og tre pakker a 2,25 kvm( 7,5 kvm!) med:

http://www.elutstyr.no/bilstereo/stoyde ... -25m2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg vasket bilen med sprit for å fjerne alt fett og la SPT Silver på blekket i hele bagasjerommet, over hjulhus, på blekket i dørene og rundt høyttalere i innerdør for å gjøre materialet tyngre og mer dødt. Så la jeg den andre skummatten oppå butylmattene på de samme stedene og var ekstremt nøye med overlapp. Begge produktene var ekstremt enkle å jobbe med så dette gikk overraskende enkelt. Jeg brukte tre -fire arbeidsdager på dette, men husk at fjerning av alt i bagasjerom og delvis teppe i kupe også tok noe tid. Jeg hadde måleutstyr som jeg målte bilen med før og etter.

Før utførelse med noe slitte sommer dekk som bråket endel målte jeg bilen til rundt 69-70 dB i 100 på speedo( 91 reell fart) på pigggslitte Ring 3 sør for Oslo. For morro skyld målte jeg støy når jeg hadde fjernet all innvendig bekledning i bagasjerom (stasjonsvogn) for å se om Mazdas egne støytiltak utgjorde noe. Støymålingen lå da rundt 71-73 db, altså 2-3 dB høyere. Støybildet var meget skarpt og ubehagelig og det virket mye mer støyende enn disse 3dB grunnet fjerning av all innvendig bekledning.

Tredje måling utførte jeg etter montering av støydemping men uten å ha festet originale bekledning, altså sidevegger, og gulv over reservehjulsbrønn etc. Jeg fikk sjokk over hvor mye lavere og mykere støybildet var. Måling viste det jeg hørte, ca 66-67 db støy i samme hastighet. I tillegg var støybildet mye mykere og ikke så "piggtråd aktig" for øret.
Etter dette monterte jeg all bekledning, sidevegger, gulv etc og tok en ny måling, ca 65-66dB db ble resultatet. Jeg hadde mistanke om at mine Hankook Ventus Prime sommerdekk fra 2007 var harde og noe slitt og påvirket målingen negativt. Dette stemte godt når jeg fikk på Nokian Hakkapelitta R piggfrie vinterdekk. En langtur til Kristiansand på variert vei ga støymålinger mellom 63,5 og under 60(!) i 100 km/t. Snittmålingen var rundt 62,5.

Jeg byttet de to mest slitte dekkene i april og satte nye Conti Premium Contact 205/55-16 dekk bak. Voila! Støyen gikk ned med 2 dB i bilen! Nå ligger bilen rundt 62-64 dB på samme strekke på Ring 3 ( E6) mellom Skulleruddumpa og Mortensrud avkjøringen og det er en en ganske stor forbedring av hvordan bilen støyet før.

Jeg vil si at disse mattene senker støyen betraktelig samtidig som de gjør lydbildet vesentlig mykere og den støyen som kommer er ikke på langt nær så slitsom som tidligere. Jeg har kjørt BMW E61 5 serie stasjonsvogn og støynivået ligger nå på omtrent samme nivå, men kanskje en db eller to i favør BMW.

Uansett er jeg strålende fornøyd og anbefaler denne oppgraderingen til alle som irriterer seg over støy i bilen sin. Min bil skal nå selges grunnet ny CX-5 og jeg regner med å gjøre samme jobb i den, vi får se.
2014 Mazda Cx-5 Sport 2,2 175 AWD, Automat, soltak, Navi, Aluminium Silver Metallic
2007 Mazda 6 2,0 D 121 hk, Sumo, BOSE, Skinnseter, Pacific Blue Mica, custom støyisolert solgt
1992 Mazda 626 V6 solgt
Gullebrand
Posts: 3
Joined: 01 Apr 2014, 14:15

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by Gullebrand »

Hei.
Har hentet en CX-5, og var skuffet over hjulstøyen på bar asfalt. Piggfrie vinterdekk 18" Michelin C-Ice. Før bestilling så ble den prøvekjørt en dag det plasket ned, og reflekterte ikke noe over støy da (det suste i vått...). I flg forhandler så vil dette "gå seg til". Er spent på sommerdekkene når de skal monteres, 225*55*19 Toyo. Er det andre med samme erfaring, og er det noe som kan forbedres (uten å skifte til andre dekk) ?
User avatar
Atenza
Posts: 383
Joined: 03 May 2007, 19:12

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by Atenza »

"Går seg til" må i beste fall bety "du venner deg til det". Klassisk bullshit.

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition
2014 Ford S-MAX Premium
2008 Mazda6 2,0 DE Advance Plus
2003 Mazda6/Atenza 2,0 Touring stv m/skinn
2000 Mazda 626 1,8 Exclusive kombi
1993 Mazda 626 1,8 LX kombi
1990 Mazda 626 2,0i LXPlus kombi
Rallyhansen
Posts: 74
Joined: 13 Jul 2009, 19:56
Location: Modum

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by Rallyhansen »

de orginale 19" Toyo dekkene kan jeg ikke påstå støyer noe som man vil plages av,kjører med hakka 7 vinterdekk og de vil jeg heller påstå
har en støyfaktor da i så fall...men ikke noe som plager meg,det er jo stereo i bilen :)
2015 Subaru Outback 2.0D
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
kovacs
Posts: 12
Joined: 01 Nov 2013, 23:16

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by kovacs »

Mine gamle foreldre kjører en Subaru XV 2012. Hver gang jeg har kjørt den og deretter setter meg inn i Mazda CX-5 er det som å komme inn i et deilig, lydisolert rom... 8)
2013 CX-5 Sport 2.0 Automat AWD
Gullebrand
Posts: 3
Joined: 01 Apr 2014, 14:15

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by Gullebrand »

Takker for fine svar.
"et deilig lydisolert rom" er det i hvert fall ikke i min bil... Nå har det riktignok "gått seg til" litt, men mest sannsynlig så blir jeg mer vant til det... Eller blitt tunghørt. :) Enig med Rallyhansen at det er stereo i bilen, super lyd fra de ørten Bose-høyttalerne. Men synd at det først kommer til sin rett i køkjøringen :P
asdfteam
Posts: 2
Joined: 06 Mar 2014, 21:37

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by asdfteam »

Kjøpte nettopp en CX-5 Optimum som jeg fikk levert med Toyo sommerdekk (19"), og må si jeg ble positivt overrasket over dekkstøynivået i forhold til fjorårets modell som jeg prøvekjørte (med vinterdekk). Det er jo ikke på Lexus-nivå, men i forhold til en 2012 Passat Highline jeg kjører på jobben ligger Mazdaen ca. 4db under Passaten, på samme vei og fart (målt med mobilen). Passaten har piggfri vinterdekk (17"), likevel er det behagelig stille i CX-5'en i forhold. Prøvekjørte også en ny Octavia 4x4 180hp, målte ikke her men den støyet også mer, i tillegg til at den var ubehagelig stiv på dårlig asfalt.
Gullebrand
Posts: 3
Joined: 01 Apr 2014, 14:15

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by Gullebrand »

Har skiftet til sommerhjul Toyo 19", og puster lettet ut. Nå er støynivået som jeg forventet, og det er nok ikke tvil om at de Michelin vinterhjula som var på er nokså dårlig på støy. Har kjørt både Passat og Golf de siste åra, og der har ikke støy vært noe problem, noe mer på Golf enn Passat. Derfor var skuffelsen sær stor da jeg skiftet til CX-5. Jeg har også målt db med mobil, og selv om en ikke kan stole helt på denne uhøytidelige målingen, så var faktisk støyen på CX-5 med piggfrie Michelin 1 db mer enn Golf med piggdekk, målt på samme strekning og samme fart. Ser nå fram til gode og fine sommerdager bak rattet i min CX-5 :P
lotus72
Posts: 122
Joined: 07 Aug 2005, 17:44
Location: Oslo

Re: CX-5 og hjulstø

Post by lotus72 »

Siden forrige kommentar har jeg støydempet min Cx-5 2,2D 175 AWD. Jeg gjorde dette i tre etapper. Først tok jeg bagasjerommet. Resultatet ble langt mindre romlestøy fra bilen under kjøring. Det var tydelig at støyen nå kom fra dører og gulv i kupeen og ikke fra bagasjerommet. Etter dette tok jeg dørene. Da ble det enda tydligere at den primære støyen nå kom fra gulvet under setene. I vinter har jeg kjørt uten ekstra støydemping under seter og jeg er eninge i at vinterdekkene fra Conti bråker mye. Jeg isolerte så denne uken hele gulvet med ekstra tykke butylmatter og en kombinasjon av Stp VBT og Splen 8 i hele kupegulvet. Til info har Mazda lagt noen isopor plater foran i bilen der hvor pedalene står. Dette gjelder også på passasjersiden. Denne bygger ca 2-3 cm i høyden. Ved å fjerne denne og erstatte med flere lag splen 8 oppnådde jeg langt lavere støynivå fra torpedoveggen. Nå hører jeg bilens motor mye mindre enn før. Istedenfor skarp dieselknatring er det dempet motorlyd og dette sammen med betydelig lavere dekkstøy bidrar til å heve komforten betraktelig. Jeg har lagt butylmatter og Splen8 på alle flater jeg har ansett for å være kritiske til støy. Det gikk mest i bagasjerom og på gulvet i kupeen. Jeg klarte ikke å finne ut av hvordan man fjernet midtkonsoll med girspakboks etc så denne ble stående mens jeg utførte dette. Jeg prøvde også å fjerne setene for å lette installasjonen av matter men de skruene var dratt til så hardt at de fikk jeg ikke løs uansett hvor sinna jeg ble. Jeg anbefaler alle som er misfornøyd støyen med om å gjøre det jeg har gjort. Siste punkt på lista nå er isolering av taket og bytte av takantenne til en som takler FM/Gps og DAB. Da må jeg uansett ned med taket og kan isolere det i samme slengen. Jeg irriterer meg blant annet over regndråpene som klinger mot taket i kraftig regn. Det er ingen isolasjon med butylmatter i taket originalt. Nye Cx-5 som kommmer i sommer er forøvrig vekten økt med 25 kilo grunnet mer bruk av- dere gjetter riktig; butylmatter!
2014 Mazda Cx-5 Sport 2,2 175 AWD, Automat, soltak, Navi, Aluminium Silver Metallic
2007 Mazda 6 2,0 D 121 hk, Sumo, BOSE, Skinnseter, Pacific Blue Mica, custom støyisolert solgt
1992 Mazda 626 V6 solgt
Quad
Posts: 1
Joined: 23 Sep 2013, 23:53

Re: CX-5 og hjulstøy

Post by Quad »

Beklager "off topic" I forhold til hjulstøy, men kort spørsmål til @lotus72 om skifte av DAB/FM/GPS antennen:

- Hvilken antenne gikk du for?
- Har sharkfin antennen som er original GPS. Trodde GPS mottakeren var montert i dashbordet?
- Mye arbeid? Er sharkfin antennen limt fast i taket?
- Fornøyd med resultatet både mottakermessig og når det gjelder utseende på bilen? Har du et bilde?

Takk ellers for mange interessante innspill her på forumet!
Post Reply