Styrestrøm fjernlys, CX-5

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
tab1980
Posts: 4
Joined: 24 Sep 2013, 21:26

Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by tab1980 »

Er det noen der ute som vet hvordan leder jeg skal koble til ekstralysene jeg har montert for å få fjernlyssignalet. Har rele og hele pakka men finner ikke ut hvilken leder som styrer 'lokket' som dekker til litt av pæra på bi-xenon lyktene. Har tatt av dekslet under bilen for å kommr til men klarer ikke se hvor jeg kan hente signalet fra.
tab1980
Posts: 4
Joined: 24 Sep 2013, 21:26

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by tab1980 »

Fant ut av det etter endel søking med måleinstrument..hvis noen flere treng å vite så vet eg no :)
Monterte xenon lys bak grillen på bilen for å få dem litt unna, unngå plager med parkeringssensorer og unngå tyverier. De orginale lysene blir for dårlig når det er mørkt, ser nesten ikke forskjell, glemmer du å dimme ned når du møter biler er det ett fåtall som reagerer på det.
Man må åpne opp dekslene under bilen for å kunne komme til å finne kontakten for xenon lysene, midt under selve lykten er det en plugg med 5 ledninger inn på, den som styrer 'lokket' på xenonlysene er den blåe ledningen. Det er denne du må koble til for å få signalet til relet som styrer ekstralysene.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
torivar
Posts: 4
Joined: 06 Nov 2013, 11:09

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by torivar »

Hvilke lykter monterte du ??
tab1980
Posts: 4
Joined: 24 Sep 2013, 21:26

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by tab1980 »

http://www.ekstralys.no/products/comet-200ff-xenon-sett" onclick="window.open(this.href);return false;
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by FIS-X »

Vurderer å få til noe lignende på min 626 bare med 3", men hvor mye lys mister du ved å montere bak grillen? Har ikke ètt bilde hvor du viser hvor mye bedre langlysene ble før og etter?
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
NorthWest
Posts: 4
Joined: 12 Oct 2013, 12:39

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by NorthWest »

Om du har et bilde av innfestinga av lyktene, så hadde det vært topp! :D
Martinvl
Posts: 19
Joined: 01 Sep 2009, 12:06

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by Martinvl »

FIS-X wrote:Vurderer å få til noe lignende på min 626 bare med 3", men hvor mye lys mister du ved å montere bak grillen? Har ikke ètt bilde hvor du viser hvor mye bedre langlysene ble før og etter?
Hei.

Jeg monterte en LED bar bak rist/grill under skiltet på min 2010 Mazda 6, og jeg syns det lyser tilstrekkelig selv bakom grillen.

Legger ved ett bilde for å vise forskjellen,

Litt dårlig kvalitet da jeg tok det med mobil, men viser en betydelig forskjell uansett.
Collage 2015-02-11 23_48_21.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
tomglx
Posts: 1
Joined: 22 Mar 2015, 03:28

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by tomglx »

Hva med disse http://www.xenonkungen.com/se/extraljus ... -5w15.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det komplisert å montere selv om man ikke har mekket selv før?? :mrgreen:
s_sport
Posts: 1
Joined: 20 Oct 2015, 23:21

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by s_sport »

tab1980 wrote:Fant ut av det etter endel søking med måleinstrument..hvis noen flere treng å vite så vet eg no :)
Monterte xenon lys bak grillen på bilen for å få dem litt unna, unngå plager med parkeringssensorer og unngå tyverier. De orginale lysene blir for dårlig når det er mørkt, ser nesten ikke forskjell, glemmer du å dimme ned når du møter biler er det ett fåtall som reagerer på det.
Man må åpne opp dekslene under bilen for å kunne komme til å finne kontakten for xenon lysene, midt under selve lykten er det en plugg med 5 ledninger inn på, den som styrer 'lokket' på xenonlysene er den blåe ledningen. Det er denne du må koble til for å få signalet til relet som styrer ekstralysene.
Dvs at det ikke er can bus på denne? Så man kan bare koble seg inn på den blå ledningen uten å få feilkoder etc.
På forhån tusen takk for svar!
Tommy.

FYI: Det virket uten problemer trengte ikke canbus adapter.
Findusen
Posts: 2
Joined: 16 Sep 2015, 20:11

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by Findusen »

Har montert led bjelke under skiltet, og tenkte kople den som beskrevet her, men kan tenke meg å ha en av / på bryter i kupeen. Er det opplagt ledningsnett for slikt frå fabrikk?? Ser ikkje ut som det er enkelt å trekke nye ledninger gjennom torpedoveggen....... Hadde vore kjekt med et koplingsskjema om nokon har noko slikt / eventuelt ein link.
Er elles fornøgd med cx-5`n, men elendige lys. :-)
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by FIS-X »

Findusen wrote:Har montert led bjelke under skiltet, og tenkte kople den som beskrevet her, men kan tenke meg å ha en av / på bryter i kupeen. Er det opplagt ledningsnett for slikt frå fabrikk?? Ser ikkje ut som det er enkelt å trekke nye ledninger gjennom torpedoveggen....... Hadde vore kjekt med et koplingsskjema om nokon har noko slikt / eventuelt ein link.
Er elles fornøgd med cx-5`n, men elendige lys. :-)
Er neppe noe slikt fra fabrikk. Alternativet er at du finner ledningen fra lyshornet som styrer langlysene og kjører den via en bryter før rele'et til ekstralysene, men det vil fremdeles innebære å dra en ledning igjennom torpedoveggen.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Paul Henrik
Posts: 2
Joined: 11 Nov 2015, 23:10

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by Paul Henrik »

Planlegger å montere ekstralys på min Mazda cx5. Fikk koblingsskjema fra min lokale Mazdaforhandler. Styrestrømmen til releet kobles på den gul/blå ledningen.
Et lite PS; De nyeste modellene har kjempegode ledlys.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mrvold
Posts: 3
Joined: 22 Dec 2016, 23:12

Re: Styrestrøm fjernlys, CX-5

Post by Mrvold »

tab1980 wrote:Fant ut av det etter endel søking med måleinstrument..hvis noen flere treng å vite så vet eg no :)
Monterte xenon lys bak grillen på bilen for å få dem litt unna, unngå plager med parkeringssensorer og unngå tyverier. De orginale lysene blir for dårlig når det er mørkt, ser nesten ikke forskjell, glemmer du å dimme ned når du møter biler er det ett fåtall som reagerer på det.
Man må åpne opp dekslene under bilen for å kunne komme til å finne kontakten for xenon lysene, midt under selve lykten er det en plugg med 5 ledninger inn på, den som styrer 'lokket' på xenonlysene er den blåe ledningen. Det er denne du må koble til for å få signalet til relet som styrer ekstralysene.

Lurer veldig på hvordan disse er festet.
Post Reply