Automatkasse CX-5

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Automatkasse CX-5

Post by skibsplast655 »

Har nå hatt vår CX-5 m/150hk diesel og automat i 1 uke. Er ikke fornøyd med at girkassen hele tiden skal gire opp slik at turtallet knapt kommer over 1500 rpm.

Opplever stadig vekk at turtallet blir liggende rundt 1300-1400, kassa girer opp selv i relativt bratte bakker, hører at motoren sliter når en da prøver å gi litt gass for å øke farten, kassa girer ikke ned før turtallet synker ytterligere eller en foretar en kjapp kickdown med dertil kraftig skyv, for deretter å gire opp igjen så fort gassen slippes litt. Synes det er slitsom og nesten aldrig ha noe kraftoverskudd tilgjengelig da turtallet konstant blir liggende for lavt, synd fordi motoren har krefter nok. Føler at jeg må gire manuelt, spesielt i bakker, for kjøre på et turtall motoren (og jeg) trives med.

Har hørt med forhandleren som forteller at kassa er programmert for å gire opp så raskt som mulig og holde giret lengst mulig for å spare drivstoff, og det blir nok ingen omprogrammering fra Mazda sin side med mindre det oppstår feil.

Er det flere her som synes dette like irriterende som meg? Er vel også kun Mazda som kan (og bør) foreta en eventuell omprogrammering.
deerhunt
Posts: 36
Joined: 23 Jan 2013, 20:34
Location: Longva, M&R

Re: Automatkasse CX-5

Post by deerhunt »

Vi har bensin med automat, synes kanskje den burde hatt ett eller to program å velge i. Har sport program via knapp på gearspaken på SAABen og det fungerer meget bra.
Rallyhansen
Posts: 74
Joined: 13 Jul 2009, 19:56
Location: Modum

Re: Automatkasse CX-5

Post by Rallyhansen »

synes da automat kassa funker helt utmerket jeg dog,skal du opp bakke og få opp farten annbefaler jeg bare og manuelt legge den i 4 gir så har du draget fra 70-140 bare der.
girkassa tilpasser seg etter sjåføren også,så pen kjøring = snill giring
kjør litt aktivt og den lærer seg og bli mer "hissig" :)
2015 Subaru Outback 2.0D
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: Automatkasse CX-5

Post by skibsplast655 »

Helt enig i at det er bra med krefter hvis en velger å gire manuelt ved riktig turtall, men jeg kjøpte ikke med automat for å måtte gire manuelt så fort det kommer en motbakke. Progammet i kassa passer sikker bra i land som f.eks Danmark hvor det knapt finnes motbakker, men ved bruk her i Norge synes jeg den skulle vært programmert annerledes, event. hatt flere program. Kan ikke skjønne at det er særlig økonomisk å gire opp i en motbakke så fort turtallet passerer ca. 1900 slik at det detter til under 1500, finnes jo ikke noe særlig med krefter der, må jo bare gi mere gass for å opprettholde farten, hører også at motoren ikke trives noe særlig av å bli presset så lavt nede.
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: Automatkasse CX-5

Post by skibsplast655 »

Har også hørt at kassa skal ha et minne og til en viss grad tilpasse seg kjøremønsteret, men kan ikke si jeg har merket noe særlig til det ennå. Prøver å kjøre aktiv men ikke lett når mesteparten av kjøringen ofte foregår i områder med 50 og 60 soner, kan ikke holde på å bryte fartsgrensene hele tiden med kickdown, bruker derfor kassa oftere en ønskelig manuelt. Kassa tilpasser seg vel ikke selv ved giring manuelt?
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Automatkasse CX-5

Post by lassi »

Jeg har ikke problemer med måten kraften leveres på og føler aldri at "jeg må gire manuelt i motbakker". (Og jeg bor i Bergen hvor det er endel bakker mellom de 7 fjell...) Har spesiellt en tunnel på vei til jobb med en lang bakke hvor alle andre ser ut til å "slite" med å holde 80, mens jeg uanstrengt sklir forbi i venstre felt. Med 626`en må jeg ned i 4de selv for å holde 80 opp bakken.

Synes kassen girer ned akkurat når det trengs, dog på landevei om jeg skal ta en virkelig kjapp forbikjøring så legger jeg den manuelt 2 hakk ned så jeg har ladetrykk med en gang jeg legger meg ut. Den er overraskende kjapp til å være diesel akkurat der.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
trond67
Posts: 55
Joined: 01 Feb 2013, 15:30

Re: Automatkasse CX-5

Post by trond67 »

Har heller aldri hatt problemer med automatkassa. Selv kom jeg fra Bmw 520dat f11 og synes faktisk cx5 ikke henger mye etter. Styres veldig greit med bruk av gassen så du får bare utforske litt :D
torivar
Posts: 4
Joined: 06 Nov 2013, 11:09

Re: Automatkasse CX-5

Post by torivar »

Helt enig i første innlegg.
Må gire manuelt får å få opp farta i motbakker
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: Automatkasse CX-5

Post by skibsplast655 »

Trodde nå etterhvert at det kunne være noe galt med min girkasse siden alle her inne bare hadde positive erfaringer med girskifte, ser nå at det er andre som også opplever dette på samme måte.

Tydelig at vi har forskjellige krav til hvordan en bil skal respondere ved gasspådrag.
trond67
Posts: 55
Joined: 01 Feb 2013, 15:30

Re: Automatkasse CX-5

Post by trond67 »

Selv gir jeg bare gassen et lite napp og så girer den fint ned et gir når jeg føler at jeg trenger det :D
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Automatkasse CX-5

Post by lassi »

skibsplast655 wrote:Trodde nå etterhvert at det kunne være noe galt med min girkasse siden alle her inne bare hadde positive erfaringer med girskifte, ser nå at det er andre som også opplever dette på samme måte.

Tydelig at vi har forskjellige krav til hvordan en bil skal respondere ved gasspådrag.
Synd du ikke merket dette da du prøvekjørte bilen... :roll:
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
lotus72
Posts: 122
Joined: 07 Aug 2005, 17:44
Location: Oslo

Re: Automatkasse CX-5

Post by lotus72 »

Mulig du burde gått for 175/420 som er noe sterkere på lavt turtall, jeg har en rimelig bratt bakke opp fra jobben( Abildsø-Lambertseter for de som er lokalkjent). Der er det ihvertfall aldri noe problem med at den må ned, motoren er sterk som en bjørn og drar opp uten problemer, selv på lavt turtall.
2014 Mazda Cx-5 Sport 2,2 175 AWD, Automat, soltak, Navi, Aluminium Silver Metallic
2007 Mazda 6 2,0 D 121 hk, Sumo, BOSE, Skinnseter, Pacific Blue Mica, custom støyisolert solgt
1992 Mazda 626 V6 solgt
Rallyhansen
Posts: 74
Joined: 13 Jul 2009, 19:56
Location: Modum

Re: Automatkasse CX-5

Post by Rallyhansen »

kan melde om at jeg dro henger fra Fauske til Drammen og hengeren veide vel snaut 1400kg...kan ikke si det var noen som helst problem eller irritasjon noen steder på turen. (jeg lå bak på hjem turen i en Auris 120hk bensin,og hadde ikke litt sjangs til og holde følge med CX`n da den tok ett pådrag opp bakker) så skjønner bare ikke at 175 hk utgave skal gjøre noe utslag som helst :) kjøp en Cayenne turbo,da er problemet løst sikkert :?:
2015 Subaru Outback 2.0D
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: Automatkasse CX-5

Post by skibsplast655 »

Som nevnt her tidligere så er det ikke motoren som er "problemet". Den er mer enn sterk nok. Hadde bare ønsket at girkassen kunne holdt giret litt lenger før den girer opp, og giret ned før 1200-1300 rpm. Men ser at jeg er relativ alene om å mene dette, liker å litt ha krefter tilgjengelig (noe det er lite av så langt nede), uten å måtte foreta kickdown hver gang. Er ellers veldig fornøyd med bilen :)
olavmh@me.com
Posts: 33
Joined: 10 Nov 2012, 17:06

Re: Automatkasse CX-5

Post by olavmh@me.com »

enig med trond67

Bruk gasspedalen aktivt. Du kan faktisk "gire" med den i oppoverbakker! Husk girkassa har 6 gir (om jeg ikke husker feil)
Post Reply