Kampanjer/tilbakekalling CX5

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
98 323F 1.8 GLX
Posts: 93
Joined: 09 Sep 2008, 09:12

Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by 98 323F 1.8 GLX »

Hei, denne burde kanskje settes som "sticky"?

Her kan vi legge inn tilbakekallinger på bilene våre, slik at alle har oversikt til enhver tid over feil som skal utbedres på garanti.
Legg inn under, så oppdaterer jeg etterhvert :-)

-3/2013 Bytte av trykksensor på eksosanlegg (Bare diesel?)
-12/2013 Bytte ryggekamera
-2014 Bytte pakninger på speil (gjelder 2012/2013 modeller)
[x] 1996 Mazda 323 F 1.8 GLX[x]
[x] 1990 Miata 1.6 [x]
[x] 1990 Mazda 323 1.6i [x]
[x]1998 Mazda 323F 1.8 GLX[x]
[x]2006 Mazda 6 2.3 Sport[x]
[x]2012 Mazda CX5 2.2 175 hk[x]
tmforsmo
Posts: 29
Joined: 21 Nov 2012, 13:40

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by tmforsmo »

2 års service i går.

Da byttet de mansjetter på støtdemperne. Dette ble de å klage inn som en garantisak.
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by lassi »

tmforsmo wrote:2 års service i går.

Da byttet de mansjetter på støtdemperne. Dette ble de å klage inn som en garantisak.
Fikk byttet mine i samme ærend. Verkstedet uttalte at de "kun hadde hørt om et tilfelle tidligere..." :roll:
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
knni
Posts: 1
Joined: 27 Jan 2014, 16:55

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by knni »

Hei

Service 60.000km på cx-5 / 2013, mansjetter på støtdempere sprukket, verksted valgte ikke å skifte disse før de hadde vært i kontakt med importør ?

Har nå fått innkalling for skifte av mansjetter.
Last edited by knni on 13 May 2015, 21:15, edited 1 time in total.
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by lassi »

knni wrote:Hei

Service 60.000km på cx-5 / 2013, mansjetter på støtdempere sprukket, verksted valgte ikke å skifte disse før de hadde vært i kontakt med importør ?
De skal bare sjekke at importør tar regningen for byttet. Alternativet er uansett at de risikerer å måtte bytte demperne på bilen hvis tetningen på demperne ryker pga de ødelagte mansjettene.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
torivar
Posts: 4
Joined: 06 Nov 2013, 11:09

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by torivar »

lassi wrote:
tmforsmo wrote:2 års service i går.

Da byttet de mansjetter på støtdemperne. Dette ble de å klage inn som en garantisak.
Fikk byttet mine i samme ærend. Verkstedet uttalte at de "kun hadde hørt om et tilfelle tidligere..." :roll:
Byttet begge foran i fjor høst
arveb57
Posts: 1
Joined: 29 Apr 2015, 15:20

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by arveb57 »

Fikk en ny innkalling i dag:
Bremsepedalen mister trykk ved raske trykk på pedalen.
Jeg har klagd på dette tidligere uten å få gehør,men i dag fikk jeg innkalling
fra importør.
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by skibsplast655 »

arveb57 wrote:Fikk en ny innkalling i dag:
Bremsepedalen mister trykk ved raske trykk på pedalen.
Jeg har klagd på dette tidligere uten å få gehør,men i dag fikk jeg innkalling
fra importør.
Da har du nok problem med legeringen i kamakselen, problemet merkes først på bremepedalen (spon i vakumpumpen), må sannsynligvis bytte bl.a kamaksel og turbo. Se tidliger innlegg under.


Re: Oljetrykk
InnleggAuthor: rims » Tor 12 Mar 2015, 01:11
Fikk samme meldinga på min+at den fusket på tomgang......Leverte den inn hjå Mazda og fikk beskjed om de måtte bytte vippearmer,kamaksler og turbo.Dette er visst nok eit kjent problem i følge Mazda Norge...(Kan ikkje akkurat si eg er så veldig import over dette "super produktet":-)
Grunnen til dette er visst nok en feil-legering i vippetøyet som igjen sliter ut kammene som da avgir fint spon til olja som på en eller annen måte tar knekken på Turboen.
Dette er nå byttet på garanti,får bare håpe det ikkje er andre ting som har fått seg en "knekk" når ein har kjørt rundt med oljen full i spon :?

rims

Innlegg: 1
Registrert: Søn 13 Apr 2014, 14:16
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by Jahan »

Det blir i disse dager lansert en kampanje på flushing av motorene på cx5. Vet ikke om det kun gjelder dieselmotorene. Feil hos en bestemt leverandør av vacuumpumper blir oppgitt som årsak. Forstår ikke helt hvordan dette henger sammen med metallpartikler i motorolja og turbohavari ettersom vacuumpumper normalt blir drevet av en reim. Det skal altså ikke være kamakslingene som er opphavet til metallpartiklene.
Alle blir kalt inn fordi Mazda ikke har kontroll på hvilken av underleverandørene det er som har levert vacuumpumpa som sitter i din bil. Vacuumpumpa blir byttet om gjennomstrømningshastigheten ligger utenfor spesifikasjonene. (Det hadde vært mer logisk om det var oljepumpa).

Det blir i disse dager også lansert en kampanje på oppdatering av softwaren til CX-5 (ikke bilradioen, USB eller TomTom GPS).

Fikk byttet begge mine støtdemper belger forran som var delt i 3 biter rundt støtdemperne etter bare 20.000 km. Dette skyldes materialkvaliteten, som er for stiv og plastikkaktig. De nye er mykere.
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by skibsplast655 »

Jahan wrote:Det blir i disse dager lansert en kampanje på flushing av motorene på cx5. Vet ikke om det kun gjelder dieselmotorene. Feil hos en bestemt leverandør av vacuumpumper blir oppgitt som årsak. Forstår ikke helt hvordan dette henger sammen med metallpartikler i motorolja og turbohavari ettersom vacuumpumper normalt blir drevet av en reim. Det skal altså ikke være kamakslingene som er opphavet til metallpartiklene.
Alle blir kalt inn fordi Mazda ikke har kontroll på hvilken av underleverandørene det er som har levert vacuumpumpa som sitter i din bil. Vacuumpumpa blir byttet om gjennomstrømningshastigheten ligger utenfor spesifikasjonene. (Det hadde vært mer logisk om det var oljepumpa).

Det blir i disse dager også lansert en kampanje på oppdatering av softwaren til CX-5 (ikke bilradioen, USB eller TomTom GPS).

Fikk byttet begge mine støtdemper belger forran som var delt i 3 biter rundt støtdemperne etter bare 20.000 km. Dette skyldes materialkvaliteten, som er for stiv og plastikkaktig. De nye er mykere.
Har både vært i kontakt med forhandler og Mazda Norge når jeg leste om kamakselproblemene. De kunne bekrefte at det har vært problemer med legeringen på kamakslene på diesel motorene på 2012 og 2013 modellene. Spon fra kamakslene tetter etterhvert oljefilteret, oljen passerer da utenom filteret og ødelegger etterhvert turboen. Symptonene på dette merkes på bremsepedalen siden dette påvirker vakumpumpen, i tillegg vil dette kunne merkes av at motoren går ujevnt på tomgang. Jeg fikk også beskjed om at jeg ville få en innkalling til bl.a. flushing av motoren og sjekk av vakumpumpe, under denne kontrollen vil det kunne bli avdekket hvorvidt min motor var omfattet av legeringsproblemet.
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by skibsplast655 »

I dag ble bilen innlevert for uskifting av kamaksler, turboer, vakumpumpe med dertil ny flushing av motoren.
(Forøvrig ble motoren flushet og vakumpumpe skiftet for ca. 6 mnd. siden også).
sparrrowhawk
Posts: 2
Joined: 03 Jan 2013, 23:32
Location: Bærum

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by sparrrowhawk »

Etter å hatt bilen i 4 år uten noen store problemer .

*Bremseklosser bak byttet på garanti 2015 .

Så har jeg undersøkt den belgen og jaggu meg var den ene ødelagt mens den andre har lite snitt.

Vannet renner langs speilet og pakningen bør vel byttes.

Har nå kontaktet forhandler for å få byttet delene. Vi får se hva dem gjør.

Har forøvrig 2.0 Bensin AWD sport Manuel som jeg er særdeles fornøyd med.

Glad jeg ikke valgte diesel mtp problemer.
2013 Mazda CX-5 2.0 AWD Sport 6MT Black Mica
Damplokomotiv
Posts: 9
Joined: 13 Jul 2016, 16:28

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by Damplokomotiv »

Fikk nettopp telefon fra Mazda, tilbakekalling for skifte av dempere på bakluka på CX 5. De som sitter der nå kunne visst svikte slik at en kunne få luka i hodet. De nye var kraftigere slik at kul i hodet skulle unngås :D
sollie
Posts: 1
Joined: 17 Jul 2017, 20:05

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by sollie »

Sitter å funderer på en cx5 om dagen . Ser på 2013 modeller bensin . Den jeg ser på akkurat nå er en 2013 som skal inn på service ( 45/50km) innen september. 'Om' det blir den, bør jeg da sjekke opp alle de nevnte aksjoner .

Bytte ryggekamera ( hva er galt på de som byttes)
Bytte pakninger på speil (gjelder 2012/2013 modeller)
dempere på bakluka
mansjetter på støtdemperne

er det flere aksjoner som bør sjekkes opp ( eller generelt andre ting dere har 'trøblet med ) Har aldri hatt Mazda før, så en liten heads up hadde vært fint

takk
arlo
Posts: 10
Joined: 23 Dec 2012, 21:43

Re: Kampanjer/tilbakekalling CX5

Post by arlo »

sparrrowhawk wrote: 12 Jun 2017, 08:31 Etter å hatt bilen i 4 år uten noen store problemer .

*Bremseklosser bak byttet på garanti 2015 .

Så har jeg undersøkt den belgen og jaggu meg var den ene ødelagt mens den andre har lite snitt.

Vannet renner langs speilet og pakningen bør vel byttes.

Har nå kontaktet forhandler for å få byttet delene. Vi får se hva dem gjør.

Har forøvrig 2.0 Bensin AWD sport Manuel som jeg er særdeles fornøyd med.

Glad jeg ikke valgte diesel mtp problemer.


Har hatt min 2013 CX-5 diesel uten at jeg har erfart noen problemer med den. Jeg vet det var en del snakk om dette med det samme modellen kom, men som sagt, ingen problem med dieselutgaven hos meg.
Post Reply