Hyppig regenering av partikkelfilter

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Storseien
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2013, 17:47

Hyppig regenering av partikkelfilter

Post by Storseien »

Opplever at min cx-5 diesel regenererer partikkelfilteret svært ofte og regelmessig. Oppdager at den nesten for hver 200-250 km setter igang en regenerering. Denne oppdager jeg fordi bilen da bruker mye mer diesel i ca 10-20 min. Ser at forbruket da ligger på ca en liter pr mil i 80km/t mens dette pågår. Hvis jeg må stoppe under regeneringen kjenner jeg også en svidd lukt. Har fått fortalt av verkstedet at dette gjøres for å brenne rent partikkelfilteret og at det kan oppstå pga småkjøring. Jeg kjører imidlertid noe kort, men også mye langt, og synes derfor ikke det er normalt at dette skal skje 3 ganger på en dieseltank. Dette medfører også en del ekstra dieselforbruk. Noen som har samme erfaringene? Min bil har nå passert 20.000 km.
User avatar
Atenza
Posts: 383
Joined: 03 May 2007, 19:12

Re: Hyppig regenering av partikkelfilter

Post by Atenza »

Har opplevd det samme på sekseren min. Riktignok er den av forrige generasjon, men likevel. I følge teknisk sjef hos Mazda Norge vil dette skje hver 200-300 km. Jeg har innimellom så mye småkjøring at jeg opplever regenerering på hver eneste tur, slik at totalforbruket havner på opptil 1,2 l/mil. Kjipt. Hadde det ikke vært for dreiemomentet til en dieselmotor hadde jeg valgt bensin til evig tid. (For gamle forumtravere: Jeg har for første gang kjøpt noe annet enn Mazda; min neste bil blir automat, diesel og ... Ford.)

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition
2014 Ford S-MAX Premium
2008 Mazda6 2,0 DE Advance Plus
2003 Mazda6/Atenza 2,0 Touring stv m/skinn
2000 Mazda 626 1,8 Exclusive kombi
1993 Mazda 626 1,8 LX kombi
1990 Mazda 626 2,0i LXPlus kombi
User avatar
littledevile
Posts: 397
Joined: 12 Apr 2008, 18:37
Location: Bergsagel / Sandnes

Re: Hyppig regenering av partikkelfilter

Post by littledevile »

Nå kjenner jeg ikke til disse bilene, men har spurt en ang. partikkelfilter på andre biler.
Fikk da til svar at ved bykjøring og mye lunke fart, så kunne mann ta å kjøre bilen i høyt turtall over en strekning, dette var for å brenne ut av
filteret.
Men som sagdt så var dette med andre biler, slike som du måtte levere inn for å få renset filtere.
Har selv en Santa Fe, som jeg gjør dette med i visse mellomrom.
Biler i garasjen:
Huyndai Santafe 2,2 cdri 2006
Mazda Rx7 Fc3s 86 mod

Biler som eg hadde:

Volvo V70 99 mod.
Saab 900i 86 mod. solgt
Ford erscort 1,3 stv 86 mod. vraket
WW boble 1303S 74 mod med 2L transporter maskin. Fikk ikke skilt på.
Biomaten
Posts: 9
Joined: 01 Jun 2010, 23:03

Re: Hyppig regenering av partikkelfilter

Post by Biomaten »

Hei, tar denne opp igjen siden jeg opplever det samme nå med min Mazda CX-5 2.2 AWD 2013 mod. Dette har oppstått det siste året/halvannet, og viser seg som meget høyt forbruk i ca 15 km, før det går tilbake til normalen. Skjer som beskrevet her hver 2-300 km, så blir noen ganger i løpet av en tank, med den konsekvens at snittet blir på ca 0,8-0,9 l/milen. Er det noen som har funnet noen gode måter å få bukt med dette på? Jeg har nå kjøpt DPF rens som jeg har fylt på tanken, men opplevde like lang regenerering som tidligere, selv om jeg nå i sommer har hatt stort sett langkjøring. Er inneforstått med at den daglige kjøringen i kø til og fra arbeid tilsier at jeg burde valgt bensin, men nå har jeg denne, og forsøker å gjøre det beste ut av situasjonen.
Gnomie
Posts: 2
Joined: 12 Apr 2020, 22:22

Re: Hyppig regenering av partikkelfilter

Post by Gnomie »

Hei! Jeg har akkurat samme problem som beskrevet her. Veldig høyt forbruk i perioder, flere ganger per tank, men ingen varsellampe. (CX5 2014 2,2 l diesel) Er det noen som har opplevd det samme som har fått bukt med problemet?

For øvrig kjenner jeg at jeg blir ganske irritert. Jeg har beskrevet problemet i detalj til både Kverneland og Mobile, og bedt dem undersøke, men ingen av dem dro kjensel på symptomene og påsto at de ikke fant noe feil...
User avatar
Atenza
Posts: 383
Joined: 03 May 2007, 19:12

Re: Hyppig regenering av partikkelfilter

Post by Atenza »

Tror dere bare må leve med det. Dieselmotor + partikkelfilter = sånn.
2011 Mazda MX-5 Special Edition
2014 Ford S-MAX Premium
2008 Mazda6 2,0 DE Advance Plus
2003 Mazda6/Atenza 2,0 Touring stv m/skinn
2000 Mazda 626 1,8 Exclusive kombi
1993 Mazda 626 1,8 LX kombi
1990 Mazda 626 2,0i LXPlus kombi
Post Reply