Dårlig lakk på CX-5?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
dkd57
Posts: 6
Joined: 08 May 2014, 03:24
Location: Bø i Vesterålen

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by dkd57 »

Har også fått lakkert hele taket da det ved siste service ble oppdaget "steinsprang på taket og lakken hadde begynt å løsne"
Trancton
Posts: 2
Joined: 01 Aug 2013, 09:28

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Trancton »

Karakuri wrote:Kan jo dele min erfaring med en 2013-modell mørk grå metallic. Jeg deler inntrykket om lakkkvaliteten som dere har. Den er vanskelig å få fin ved polering, og lakken er full av "poleringsriper" som ikke går vekk igjen (uten _mye_ arbeid). Bilen er aldri vasket i maskin og har fått samme behandling som tidligere eide biler, uten at de led av samme problem.

Jeg fikk meg likevel overraskelse i fjor sommer når jeg ved polering oppdaget to små (1-2mm) steinsprutlignende skader på taket. Den ene var tydelig gått gjennom lakken og begynt å spre seg. Lakken rundt var løs og i ferd med å boble seg. Den andre skaden var ikke kommet fullt så langt. Hadde jeg hatt andre lignende steinsprutskader på bilen (panser ol.) ville jeg kanskje ikke reagert, men bilen er så godt som uten skader for dette. Ved neste årsservice gav jeg beskjed om dette til forhandler som tok saken alvorlig. De dokumentere lakkskaden og sendte saken til Mazda. Noen uker senere fikk jeg tilbakemelding fra forhandleren som hadde fått beskjed av Mazda at hele taket skulle lakkeres på nytt. Jeg leverte bilen, fikk leiebil og hentet bilen med nylakkert tak fem dager senere. Alt uten kostnad for meg.

Konklusjonen må jo være noe sånt som at Mazda-importøren (og forhandleren Sande Auto) leverer god service. Mazda, tross tidligere rust-historier, ikke har forbedret sine produksjonsmetoder tilstrekkelig.
Det samme skjedde med min far sin CX-5, også det en 2013 modell, og også den kjøpt hos Sande Auto. Hadde en del steinsprutskader, og et par skikkelige på taket. Han fikk også lakket tak og panser på nytt og leiebil i perioden det tok å fikse det. Selv har jeg også en Mazda CX-5 (2013), og det er sykt hvor mye steinsprut og riper det er i lakken. Jeg har aldri hatt den i vaskehall med børster (kun børstefri), men vasker den som oftest for hånd, og da med skikkelig bilpleiemidler. Føler det kommer riper bare jeg starter bilen. Håper på å få fikset mesteparten av lakken hos Østerås Bilsenter på samme måte som Sande Auto virker å ta ansvar.

Med det sagt, bilen har ikke kjørt mye for være tre år gammel (35 000), og likevel har den riper og steinsprut som om den skulle ha kjørt tre ganger så langt. Som det har blitt nevnt tidligere, det må være utrolig myk og tynt lag med lakk på disse bilene.
johnfolkedal
Posts: 1
Joined: 01 Nov 2016, 21:14

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by johnfolkedal »

Har en 2013 CX-5. Har oppdaget rust ifm feste til takboks. Synes det er en dårlig patent da en så ny bil begynner å ruste. Ga beskjed til Mazda men de sa at jeg antagelig ikke hadde festet boksen godt nok. Tror ikke det stemmer. Noen andre som har hatt dette problemet?
Danielh
Posts: 2
Joined: 28 May 2013, 15:52

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Danielh »

johnfolkedal wrote:Har en 2013 CX-5. Har oppdaget rust ifm feste til takboks. Synes det er en dårlig patent da en så ny bil begynner å ruste. Ga beskjed til Mazda men de sa at jeg antagelig ikke hadde festet boksen godt nok. Tror ikke det stemmer. Noen andre som har hatt dette problemet?
Hvor er der du har fått rust? Er det føttene til takstativ som har gnagd gjennom lakken? Gjengene i taket? Skulle ønske den ble levert med rails. Men når den ikke er det gjelder det å beskytte så godt en kan. Jeg bruker 3M tape på lakken, burde kanskje ha noe på gjengene også, ikke lett å unngå bart metall der når de brukes.
Wankel
Posts: 2
Joined: 04 Dec 2013, 21:21

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Wankel »

Har vært nede på Mazda nå og klager på 6-8 rustflekker på taket på min CX-5 2014. (Febr.)

Dem sa at det var steinsprut, og det stemmer sikkert. Men syntes det er dårligt at det ruster.

Kom vel frem at taket nok ikke er Galvanisert. Dem tok bilder, så var det opp til Mazda sentralt om dem vil lakkere.

Jeg har kun tak bøyler på, aldri skibox.
Post Reply