Dårlig lakk på CX-5?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
kovacs
Posts: 12
Joined: 01 Nov 2013, 23:16

Dårlig lakk på CX-5?

Post by kovacs »

Har en CX-5 som har vært kjørt siden november 2013, dvs 6 mnd omtrent. Det er allerede mye slitasje i lakken, spesielt rundt dørene. Noen steder blir det "hvite felter" der lakken virker tynnslitt, mens andre steder er det mye riper og små flekker. Ser ut som om jeg allerede må innom eks Bilkosmetikk e.l. for å få fikset litt på dette.

Synes ikke dette er noe særlig imponerende. Vi har metallic + "spesialfarge" (dvs soul red) og bilen ser stort sett svært pen ut, men dette trekker jo ned.

Er det en klagegrunn kanskje? Evt er dette typisk for Mazda?
2013 CX-5 Sport 2.0 Automat AWD
tommy_sn
Gear Head
Posts: 1105
Joined: 18 Feb 2006, 01:47

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by tommy_sn »

Bilder av skadene?
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Jahan »

Jeg er enig med deg, har hatt min siden aug. 2013. Sort metallic. Et par steder er det 3mm store helt sirkulæte flak som har løsnet inn til grunningen. Ikke steinsprut. Sannsynligvis fra høytrykksspyler som jeg kun har brukt 5 ganger. Jeg Så også en demobil før jeg kjøpte min som hadde mange av disse hvite tynne gjennomgående stripene du beskriver her og der på en sort bil. Tror det må ha vært slangen fra en høytrykksspyler med litt sand etc som har subbet langs lakken. Synes klarlakken virker bløt og tynn, kanskje bare ett tynt lag? Har tenkt til å få målt tykkelsen på lakken og få en uttalelse fra et lakkeringsfirma, er ikke imponert og er sjeleglad for at jeg ikke har benyttet vaskehall med børster. Er heller ikke særlig begeistret for all skitten som samler seg inne i speilhuset om vinteren og som renner ned som en bekk over nyvaskede bilfører 5 min etter at du er ferdig med vaskingen og kjører av gårde med det du tror er fine dører. Har ikke sett andre bilmerker med store speil som samler opp og slipper ut dette griseriet nedover dørene. Har mazda spart vekt ved å redusere tykkelsen på klarlakken? Har sett flere BMW x3 fra 2005 til 2007 med nærmest strøken lakk og lurer på hva BMW gjør annerledes. Skulle gjerne betalt 5000kr ekstra for en skikkelig slitesterk lakk. Ellers er jeg fornøyd med bilen og forbruket har gått ned.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Zepticon »

Japanske biler har ofte tynn myk lakk. Og BMW har det motsatte, tykkere og hardere lakk.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by biXen »

Uten bilder så blir det bare gjetting, kjenner dere disse skadene med fingeren om dere drar den over området? Min første tanke var vel at det "blasse" var noe eksisterende lakkbeskyttelse som forsvant, men er det inntil metallet er det noe helt annet.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
norfoc76
Posts: 85
Joined: 20 Feb 2012, 15:00

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by norfoc76 »

6'eren min har ekstremt tynn og hard lakk.
Samme med en CX-7 jeg tok i fjor.
Skal snart polere opp en grå cx-5 så kan måle tykkelsen og gi en tilbake melding på hvor hard lakken er.
Hvite felt kan være solkrem/svette som har tørket på lakken, meget vanlig feil mange mørke biler er utsatt for, enkelt å fikse ;)
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Jahan »

På denne linken er bilmerker rangert etter hvor hard lakk de har. Som nevnt ovenfor kommer japanske biler ut med myk lakk og de tyske merkene med hard lakk. Det var dessverre mye negativ lesing om Mazda og motstand mot steinsprut chips på div Mazda forum på nettet.

http://www.theultimatefinish.co.uk/car- ... ing/paint/
tommy_sn
Gear Head
Posts: 1105
Joined: 18 Feb 2006, 01:47

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by tommy_sn »

Men hva med noen bilder?
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by biXen »

Jahan wrote:På denne linken er bilmerker rangert etter hvor hard lakk de har. Som nevnt ovenfor kommer japanske biler ut med myk lakk og de tyske merkene med hard lakk. Det var dessverre mye negativ lesing om Mazda og motstand mot steinsprut chips på div Mazda forum på nettet.

http://www.theultimatefinish.co.uk/car- ... ing/paint/
Definitivt en ide å ha mye beskyttelse på lakken om man ønsker å beholde den fin ja. Samme hvor ny bilen er det, men noen farger skjuler jo dette mye bedre enn andre.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
tommy_sn
Gear Head
Posts: 1105
Joined: 18 Feb 2006, 01:47

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by tommy_sn »

Ingen bilder av skadene...?
User avatar
steinar.johansen
Posts: 6
Joined: 20 Nov 2013, 12:29

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by steinar.johansen »

Jeg fikk bilen i november i fjor og allerde er det riper i lakken.
Farge er sky blue og er ganske skuffet over lakkvaliteten.
Jeg er ikke sikker på om disse ripene går dypt, men skal forsøke og polere dem vekk.

Generelt ser det ut til at jeg ikke kan vaske bilen på samme måte som den forrige bilen. CX5 en har helt tydelig mykere lakk samt at klarlakk (toppsjiktet) er svært tynt.

Jeg forsøker å ikke tenke på det og håper at resten av driftskvaliteten er slik jeg forventer.
Steinar

Mazda historie:
Mazda 1500 1968
Mazda 929L 1982
Mazda CX 5 2013
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Jahan »

Steinsprut reparasjon med Langka rep.sett
Jeg har nettopp utbedret steinsprutskadene på panseret på min Jet-Black metallic fargede CX5. Ingen av steinsprutskadene var større enn 1-3 mm i diameter og ingen gikk gjennom grunningen.

Jeg benyttet DupliColor 0550 lakkstift fra Billakkspesialisten, dette er en blank sort lakkstift uten metallic. Ble penslet forsiktig på slik at lakken etter 2t herding lå 0.5 - 1.5 mm over omkringliggende lakk som en liten boble. Deretter brukte jeg det geniale steinsprut reparasjonssettet fra Langka, som selges av Gasoline.no, til å kjemisk/mekanisk rubbe ned lakkboblen til den var flush med orginallakk. Dette tok 2-3 minutter per steinsprut og gir en ripefri overflate klar for voksbehandling eller lakkforseglingen som følger med i settet.

Jeg kan ikke finne igjen disse 7-8 steinsprutskadene, og kan bare rose denne metoden fra Langka.com opp i skyene. Det er nok mye vanskeligere å få like god fargematch om du har den røde metallic lakken til Mazda, men sort fargen var veldig enkel å utbedre.
fredrichb
Posts: 1
Joined: 30 May 2015, 23:34

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by fredrichb »

Ser det ikkje er all verda til aktivitet på forumet, men mange som er inne og leser, så tenkte å dele mine erfaringar.

Min CX-5 frå 2013 er i Sky Blue-fargen. Her har eg hatt problem med lakken frå første stund. Bilen er aldri vaska i maskin, berre for hand, og ingen bulkar eller djupe striper. Derimot har den flust av små, grunne striper og "hakk". Det verkar som dei kjem berre du køyrer ut av garasja.

Mazda-forhandlaren hadde "aldri høyrt om" at nokon var misfornøgde med lakken, men tilrådde Ditec-behandling. Dette blei gjort hausten 2014 med godt resultat, men no eit halvt år etter ser bilen likedan ut - og ny runde med Ditec måtte til. Ålesund Bilpleie, som tok Ditec-behandlinga, seier at kvaliteten på lakken er ekstremt tynn og på grensa til elendig. Dei samanlikna med ein BMW frå 2007 som var inne til ny Ditec-behandling. Denne var heilt strøken i lakken..

Dette er for øvrig det einaste irritasjonsmomentet, bilen har no rulla 33' km utan eit feilslag.
Mazda 626 2.0 GLX -90
Mazda 323 -91
Mazda CX-5 SPORT 2.2 AWD aut. -13
Detailer
Posts: 1
Joined: 08 Feb 2016, 03:42

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Detailer »

fredrichb wrote:Ser det ikkje er all verda til aktivitet på forumet, men mange som er inne og leser, så tenkte å dele mine erfaringar.

Min CX-5 frå 2013 er i Sky Blue-fargen. Her har eg hatt problem med lakken frå første stund. Bilen er aldri vaska i maskin, berre for hand, og ingen bulkar eller djupe striper. Derimot har den flust av små, grunne striper og "hakk". Det verkar som dei kjem berre du køyrer ut av garasja.

Mazda-forhandlaren hadde "aldri høyrt om" at nokon var misfornøgde med lakken, men tilrådde Ditec-behandling. Dette blei gjort hausten 2014 med godt resultat, men no eit halvt år etter ser bilen likedan ut - og ny runde med Ditec måtte til. Ålesund Bilpleie, som tok Ditec-behandlinga, seier at kvaliteten på lakken er ekstremt tynn og på grensa til elendig. Dei samanlikna med ein BMW frå 2007 som var inne til ny Ditec-behandling. Denne var heilt strøken i lakken..

Dette er for øvrig det einaste irritasjonsmomentet, bilen har no rulla 33' km utan eit feilslag.
Står litt om hvordan den lakkeres her, som er verdt å lese, http://www2.mazda.com/en/technology/env ... _tech.html

Ja lakken er til tider skremmendes tynn, derfor er det viktig at man ikke leverer inn bilen til polering på hjørnesjappe der dei polerer bilen på 30 min da kan man fort få seg en overraskelse senere.
Der finst bedre beskyttelse for lakken en Ditec på markedet, ikke det at ditec er dårlig men der er Coatinger som har ganske så lang holdbarhet og tåler mye, men det koster mer og det går en del ekstra tid på å legge coating, men er sikker på at det vil lønne seg i lengden! Så eg mener det er viktig å vite hvem man levere bilen inn til polering, så man vet at den er i gode hender :)
Karakuri
Posts: 1
Joined: 02 May 2013, 09:58

Re: Dårlig lakk på CX-5?

Post by Karakuri »

Kan jo dele min erfaring med en 2013-modell mørk grå metallic. Jeg deler inntrykket om lakkkvaliteten som dere har. Den er vanskelig å få fin ved polering, og lakken er full av "poleringsriper" som ikke går vekk igjen (uten _mye_ arbeid). Bilen er aldri vasket i maskin og har fått samme behandling som tidligere eide biler, uten at de led av samme problem.

Jeg fikk meg likevel overraskelse i fjor sommer når jeg ved polering oppdaget to små (1-2mm) steinsprutlignende skader på taket. Den ene var tydelig gått gjennom lakken og begynt å spre seg. Lakken rundt var løs og i ferd med å boble seg. Den andre skaden var ikke kommet fullt så langt. Hadde jeg hatt andre lignende steinsprutskader på bilen (panser ol.) ville jeg kanskje ikke reagert, men bilen er så godt som uten skader for dette. Ved neste årsservice gav jeg beskjed om dette til forhandler som tok saken alvorlig. De dokumentere lakkskaden og sendte saken til Mazda. Noen uker senere fikk jeg tilbakemelding fra forhandleren som hadde fått beskjed av Mazda at hele taket skulle lakkeres på nytt. Jeg leverte bilen, fikk leiebil og hentet bilen med nylakkert tak fem dager senere. Alt uten kostnad for meg.

Konklusjonen må jo være noe sånt som at Mazda-importøren (og forhandleren Sande Auto) leverer god service. Mazda, tross tidligere rust-historier, ikke har forbedret sine produksjonsmetoder tilstrekkelig.
Post Reply