Hjulstilling - skjevslitte dekk

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
tronbak
Posts: 5
Joined: 06 Oct 2014, 17:06

Hjulstilling - skjevslitte dekk

Post by tronbak »

Lurer på om det er flere som opplever skjevslitte fremdekk på Cx-5? Jeg fikk et lite sjokk når jeg la om til vinterdekk for en tid siden. Begge dekkene fremme var slitt på innsiden og etter mine begreper ødelagt. Må som kjent kjøpe 4 nye dekk til 4x4. Og det blir over 10 lakser for å erstatte 19" dekk som det enda er over 50% mønster igjen på.
Forhandleren sier de alltid tar hjulstillingskontroll på bilene før de blir levert ut til kunden. Disse dataene har jeg imidlertid ikke fått se av forhandleren. Det jeg fikk se, og som ble brukt som "bevis" for at hjulstillingen ikke var rett, var vinklene før justering og etter justering. Det var altså behov for justering. Jeg nektet først å betale dette da det er første gang jeg opplever skjevslitte hjul og i alle fall på en helt ny bil? Jeg har ikke vært borti noe som skulle tilsi at hjulstillingen har forandret seg. Forhandleren pratet dette bort med at det er ikke bedre og få det med veinettet vi kjører på. Han skylder altså på veiene. Har Mazda laget en bil som ikke tåler og kjøre på norske veier? Naboen har samme bilen, litt nyere og litt mindre km stand, men også han kan se antydning til skjevslitte dekk og han kjører på 17".

Del gjerne erfaringene dere har og sjekk ekstra nøye om dekkene er slitt jevnt før dere pakker dem bort.
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Hjulstilling - skjevslitte dekk

Post by Jahan »

Beviset ditt er veldg bra og sier det meste. Garantisak mener jeg (ihvertfall service-arbeiet). Hør med NAF om de kan hjelpe deg. Har lest noe tilsvarende på utenlandske nettfora om 2012 modeller.

Jeg har en sen 2013 sport og har ingen slitasje på mine standard sommerdekk. Bilen nærmer seg nå 20.000 km.
Mye dårlige veier i oslo området.
Hvilken årsmodell har du?
tronbak
Posts: 5
Joined: 06 Oct 2014, 17:06

Re: Hjulstilling - skjevslitte dekk

Post by tronbak »

Bilen er registrert januar 2013, men det kan likegodt være en 2012. Mener det ikke er forskjell på dem. Sport diesel 150hk. Min har nå kjørt 28 tusen, mest på sommerføre (derav slitasje på sommer dekkene). Naboen sin har gått ca 20 tusen. Mener hans kjøring er jevnt fordelt på vinter og sommerdekk. Han hadde betydelig mindre slitasje, men det er blitt en svak forskjell mellom ytterside og innerside også på hans sommerdekk.

Er ikke ferdig med forhandleren enda. Mener det er han som har bevisbyrden hvis han mener det er feil bruk av bilen.
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Hjulstilling - skjevslitte dekk

Post by FIS-X »

Tar firhjulsontroll nesten hver gang jeg bytter dekk på min 626 av den enkle grunn av at veiene i Norge er elendig og resulterer i feil hjulstilling når andre dekk monteres, selger har ett poeng hær men jeg er enig i at det ikke skulle blitt så mye slitasje at dekkene må byttes.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Dennis45
Posts: 4
Joined: 07 Apr 2016, 17:44

Re: Hjulstilling - skjevslitte dekk

Post by Dennis45 »

Fordekkene mine var også helt nedslitt på innsidene. Fikk sjekket hjulstilling hos forhandler. Og den var det ingen feil med. Men virker rart. Har jo ingenting med lufttrykket å gjøre når de bare er slitt på innsiden. Dekkene var gått 30.000.
EskildP
Posts: 3
Joined: 02 Dec 2016, 22:41

Re: Hjulstilling - skjevslitte dekk

Post by EskildP »

Har samme erfaring, da jeg skiftet til vinterdekk i høst var sommerdekk foran temmelig blanke på innsiden (kunne skimte corden på ene sida). Hadde da nylig kjøpt bilen brukt på ca 52000km.
Tok bilen inn til forhandler for kontroll/justering, resultatet er vedlagt.
Hjulstillingskontroll.pdf

Før justering var det betydelig toe-out. Ser at camber etter justering er noe forskjellig på høyre og venstre, og at caster er utenfor spec. Forhandler opplyser at ingen CX-5 er på spec, og at camber og caster ikke er justerbar. De mener at min bil nå skal oppføre seg problemfritt mht. dekkslitasje.
Synspunkter?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Hjulstilling - skjevslitte dekk

Post by Jahan »

Kun skjevslitt dekk på innsiden av høyre fram hjul, vinterdekk. Tar forstillingskontroll om et par dager. 70.000 km.
Post Reply