SCBS-R og avtagbart hengerfeste

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
JoBo
Posts: 11
Joined: 20 May 2015, 14:09

SCBS-R og avtagbart hengerfeste

Post by JoBo »

Har nettopp mottatt min nye 2015 CX5 optimum (oppgradert versjon). Ved rygging kommer feilmelding : "Feil på CSBS-R ved rygging".
Stor var skuffelsen da jeg ved henvendelse til leverandør får jeg opplyst at CSBS-R ikke virker (må kuttest ut) ved montering av avtagbart hengerfeste. Kan det være mulig at en ny moderne SUV ikke kan kombinere en viktig sikkerhetsfunksjon (CSBS-R) med et (avtagbart) hengerfeste??????
Kan noen (Mazda Norge) gi en forklaring på dette.
Last edited by JoBo on 26 Dec 2016, 15:41, edited 1 time in total.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: SCBS-R og avtagbart hengerfeste går ikke

Post by Zepticon »

Om du skal ha årntlig svar på det må du nok kontakte Mazda direkte. Her er vi ikke noe annet enn glade amatører og enthusiaster. Er kanskje noen som jobber hos forhandler her da men.

Hva er CSBS-R?
Audi leverer jo Q7 med hengerryggesystem som gjør alt selv, uten at du trenger å gjøre noe annet enn å sitte på.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Leoncx5
Posts: 8
Joined: 11 May 2013, 17:33

Re: SCBS-R og avtagbart hengerfeste går ikke

Post by Leoncx5 »

Det står på hjemmesiden:
http://www.mazda.no/kjoepe-og-eie/tilbe ... 850V3921A/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men dette bør de opplyse om når de setter på hengerfeste at denne funksjonen blir avslått :wink:
hermodj
Posts: 5
Joined: 23 Aug 2013, 10:09

Re: SCBS-R og avtagbart hengerfeste går ikke

Post by hermodj »

Trodde SCBS sto for Smart City Brake Support, dette fungere fint på min -13 modell, har avtagbart hengerfeste (trår i kraft hvis garasjeporten ikke er helt opp når jeg skal kjøre inn), men kanskje det er en annen funksjon for denne bokstavkombinasjonen når det står -R bak?
JoBo
Posts: 11
Joined: 20 May 2015, 14:09

Re: SCBS-R og avtagbart hengerfeste går ikke

Post by JoBo »

På de nye oppgraderte CX5 Optimum modellene er det 2 stk SCBS systemer (SCBS-F og SCBS-R). Bokstavene står for henholsvis F=front og R=rear. Problemet er at leverandør kutter ut SCBS-R ved montering av hengerfeste. SCBS-R markedføres av Mazda som et viktig sikkerhetssystem som skal hindre skade ved rygging. Jeg har vanskelig for å tro at Mazda lager en moderne SUV med mange sikkerhetssystemer uten å ha tenkt på et hengerfeste.
JoBo
Posts: 11
Joined: 20 May 2015, 14:09

Re: SCBS-R og avtagbart hengerfeste går ikke

Post by JoBo »

Kontaktet Mazda Norge for å få deres syn på saken. Her er deres svar:

Hei,

Vi har en løsning som utbedrer dette problemet, kontakt forhandler så kan de hjelpe deg. Hvis forhandler trenger assistanse så får de kontakte oss.

Teksten som kommer opp vil imidlertid fremdeles være noe missvisende, det skulle stått at CSBS-R er utkoblet når henger er montert. Etter utbedring vil systemet kobles ut og meldingen komme opp kun når henger er montert og bilen settes i reverse.

Med vennlig hilsen,

Mazda Motor Norge
JoBo
Posts: 11
Joined: 20 May 2015, 14:09

Re: SCBS-R og avtagbart hengerfeste går ikke

Post by JoBo »

Fikk time hos forhandler for å utbedre feilkobling mht SCBS-R. De fikk rettet på opplegget slik at feilmelding kom når henger var tilkoblet, men selve bremsefunksjonen var fortsatt ikke tilstede ved rygging uten henger. Nytt besøk hos forhandler som også denne gangen insisterte på at SCBS-R ikke virket når hengerfestet var tilkoplet. Etter en del argumentering fra min side ble det tatt kontakt med Mazda Norge og feilkoblingen reparert. Sammen med verkstedansvarlig ble det rygget mot en pappkasse.
Endelig stoppet bilen av seg selv slik den skal når SCBS-R er aktivert. Dersom du har en oppgradert modell (2015 eller nyere) og fått bilen levert med hengerfeste bør denne funksjonstesten utføres for å være sikker på at den er aktivisert.
Post Reply