CX-5 2014: Oppstart av blåtann/tlf

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Alex123
Posts: 3
Joined: 13 Jun 2015, 10:28

CX-5 2014: Oppstart av blåtann/tlf

Post by Alex123 »

Blåtann tar fryktelig lang til på å starte opp - som regel 4-5 minutter. Mens dette foregår er ikke telefonkontaktene tilgjengelige på skjerm, og man kan ikke spille av musikk via blåtann. Når det er ferdig lastet opp så fungerer det greit, men stopper man bilen må man gjennom samme prosess en gang til.

Har sett på diverse utenlandske fora at dette er et problem flere har, og at det er forskjellig fra land til land hvorvidt mazda anerkjenner at dette er et problem, og i hvilken grad det kan løses. Noen land har visst en programvareoppgradering som løser problemet. Mazdaverkstedet mitt sier de skal se på det på neste service, men det virket ikke som om de kjente til problemet fra før.

Er det noen andre som har erfaring med dette, og vet om Mazda klarer å fikse det?
mortdal
Posts: 8
Joined: 22 Oct 2013, 13:22

Re: CX-5 2014: Oppstart av blåtann/tlf

Post by mortdal »

Hei!

Jeg opplever det samme, og har fått beskjed fra forhandler om at det dessverre er slik.

Det er nok gode muligheter for å fikse det fra Mazdas side med software-oppdatering, men det er tydelig noe de ikke prioriterer..

Blir mye radio i starten av bilturer dessverre..
dkd57
Posts: 6
Joined: 08 May 2014, 03:24
Location: Bø i Vesterålen

Re: CX-5 2014: Oppstart av blåtann/tlf

Post by dkd57 »

Har hatt og har samme probemet.Har fått skiftet usb enheten en gang og da virket alt en stund,men nå må jeg skifte den på ny ,da Mazda påstår at det er programvaren som må oppgraderes.Det er bare å kreve å få
oppdater dette Og at Mazda ikke vet om dette problemet er bare tull,da dette problemet er vel kjent.
mfufu
Posts: 2
Joined: 14 Mar 2015, 00:23

Re: CX-5 2014: Oppstart av blåtann/tlf

Post by mfufu »

Hadde samme problem på min cx5 2014. Stereoen er tvunget til å laste ned telefonbok hver gang man starter, og er ikke istand til å spille av musikk samtidig. Hørte med mazda, og dette er ett kjent problem på en serie av disse spillerne. Jeg fikk installert ny spiller idag på garanti. På denne har jeg nå fått ett menyvalg der jeg kan skru av nedlastning av telefonbok. Har ikke fått testet enda, men regner med at dette bør fungere fint nå.
AS38690
Posts: 3
Joined: 25 Oct 2015, 12:17

Re: CX-5 2014: Oppstart av blåtann/tlf

Post by AS38690 »

Jeg har hatt problemer med dette i min 2013 CX-5. Problemet besto i at anlegget ikke "fant" telefonen. Jeg satte bilen inn hos merkeforhandleren i Fredrikstad, som byttet noen deler (uten at jeg husker hva). Jeg betalte ingenting. Etter dette har det fungert prikkfritt.

Henning
ingark
Posts: 4
Joined: 21 Jun 2014, 13:43

Re: CX-5 2014: Oppstart av blåtann/tlf

Post by ingark »

Antar at du fikk byttet Bluetooth modulen som sitter bak/over hanskerommet. Jeg fikk byttet min for et år siden, og det hjalp en stund, men den er nå like problematisk. Vet at det har kommet en ny modul med software versjon nr 7.00. Lurer på om det er den du har fått installert?

Sjekkes på denne måten:
http://www.mazdas247.com/forum/showthre ... ost6379602

Her er en måte å laste ned telefonboka en gang, men ikke hver gang telefonen kobles til:
http://www.mazdas247.com/forum/showthre ... ost6345645

Gjør at det går raskere hver gang musikk skal spilles, men du får jo ikke med eventuelle nye oppdaterte kontakter!

Ingar
Totto103
Posts: 1
Joined: 28 Nov 2013, 21:13

Re: CX-5 2014: Oppstart av blåtann/tlf

Post by Totto103 »

Hei.
Jeg vet ikke om dette vil være noe nytt for medlemmene på forumet, men antakelig kan det være en løsning når det kommer til utfordringer med blåtann (er eier av Cx-5 oktober 2013 modell). Jeg fikk også skiftet blåtannmodul kort tid etter jeg kjøpte bilen, men uten særlig god effekt med tanke på akkurat dette problemet.
Det er Android telefon jeg benytter. Gå inn på Innstillinger - Bluetooth - deretter trykker man på "verktøyhjulet" på linjen hvor Mazda står oppført. Hak så vekk Kontaktdeling og eventuelt Meldingstilgang. Etter jeg gjorde dette, starter musikkavspilling via blåtann etter omtrent 10-15 sekunder. Man kan ringe ut like kjapt. Har så langt ikke opplevd problemer med avspilling etter stopp/start. Men noen ganger "henger" artistnavn/ låt i infotainment displayet, men det ordner seg med å hoppe/trykke frem neste sang/melodi. Forhåpentligvis kan dette hjelpe flere med samme type (aldrende) problem.

Mvh Torstein
Post Reply