Lyd ved regenerering av DPF/Hyppig oljeskift

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Marjoh
Posts: 1
Joined: 02 May 2016, 20:23

Lyd ved regenerering av DPF/Hyppig oljeskift

Post by Marjoh »

Har en 2014 2.2 150hk. Måtte bytte olje etter ca 12000km etter at oljetrykklampe varslet. Dette kommer som jeg skjønner av diesel i olje etter regenerering av DPF. Fikk beskjed om at det var pga kjøremønster (mye kortkjøring), men det gjør jeg ikke.

I tillegg har jeg til tider en dyp durelyd bakfra når jeg henger på gir (automat) fra ca 1500 o/min og ned mot 1000 o/min. Noen på verkstedet mener dette er ved regenereingen av DPF og at dette er helt normalt, mens andre sier de ikke har hørt om det. Når jeg sier denne lyden er veldig hørbar, så får jeg beskjed om at folk er forskjellig merkbare på lyd. Det de sier er altså at jeg er overfølsom. Men ALLE som har sittet på med meg når dette skjer, lurer på hva denne lyden er. Lurer derfor på om noen andre har merket dette?

Ser også i andre poster her inne at det har vært en kampanje på å bytte en trykksensor som brukes til regenerering av DPF, noen som har mer info om dette?

Håper noen har noe mer info rundt dette, da jeg ikke kommet lenger mot forhandler/verksted. Har forståelse for at det er vanskelig å finne ettersom lyden kun er der av og til, men håper å få noe mer info herfra som kan hjelpe meg med å ta saken videre ;)
skibsplast655
Posts: 17
Joined: 13 Oct 2013, 01:15

Re: Lyd ved regenerering av DPF/Hyppig oljeskift

Post by skibsplast655 »

Har aldri opplevd at oljetrykklampa har lyst, men nå bytter jeg olje og filter ved 10 000 km, beholder ofte bilene mine lenge og har ingen tro på produsentenes lange serviseintervaller.

Når det er sagt så hører også jeg denne duringen av og til. Jeg har også fått til svar at denne kan være regenerering av DPF. Fikk tips av forhandler å sjekke drivstofforbruket når lyden høres, da dette øker betraktelig mens regenereringen pågår.
Mazzen
Posts: 4
Joined: 29 Dec 2015, 09:38

Re: Lyd ved regenerering av DPF/Hyppig oljeskift

Post by Mazzen »

Denne lyden har jeg på min også. 2013, 2,2L. Har fått med meg denne lyden, men synes bare den er veldig tøff :) Minner meg om ducatien jeg hadde for noen år siden :lol:
Post Reply