CX-5 2013: Lugger på lavt turtall og kald motor

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
HT69
Posts: 4
Joined: 11 Nov 2016, 04:45

CX-5 2013: Lugger på lavt turtall og kald motor

Post by HT69 »

CX-5 2.2D Manuelt gir
De siste dager har motor lugget, med noe redusert motorkraft, på turtall i området 1500-2000 rpm. Dette merkes kun ved kald motor. Når bilen er kjørt 0,5-1 mil, er det borte. Merket det etter kuldegradene kom, men det kan jo være tilfeldig.
Jeg er usikker på hvorvidt bilen går helt normalt på kald motor og høyere turtall. Har en følelse av at maks trekkraft er noe redusert.

Jeg funderer på om det kan være vann i drivstoffsystemet som gjør dette.
Er dette kjent problem med løsning for noen her?
Har ikke hørt med merkeverksted enda.
Bilen har gått litt over 100.000km, og er snart 4 år.
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: CX-5 2013: Lugger på lavt turtall og kald motor

Post by FIS-X »

Vanlig diesel fryser jo når det blir kaldt, om de fremdeles selger "sommerdieselen" er jo kanskje det synderen? På vinteren er det en type med litt mer parafin i tror jeg slik at frysepunktet synker enda mer. Har ikke veldig mye peiling på dette så kan ikke si for sikkert.
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
HT69
Posts: 4
Joined: 11 Nov 2016, 04:45

Re: CX-5 2013: Lugger på lavt turtall og kald motor

Post by HT69 »

Takker for respons.
Bilen ble verre nå i tøffere kulde, og særlig uten bruk av motorvarmer. Mister da drivkraft ved økt gasspådrag, og motor kveles.
Må da stå og gå litt på tomgang, før kjøring på vei kan gjøres. Når motor har gått seg varm, fungerer bilen i store og hele vanlig.
Hatt den inne på verksted idag.
Det var for lite strøm frem til glødepluggene. Det viste seg å være et relé som hadde hengt seg opp. Det er skiftet ut, og verkstedet sender inn ift dekning på garanti heldigvis.
Post Reply