Ekstralys

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Arnie
Posts: 7
Joined: 01 Aug 2016, 14:04

Ekstralys

Post by Arnie »

Er det noen her inne som har montert Xenon ekstralys på en cx5 sport, lurer på om bilen må inn for å få noen form for oppgraderinger etter montering?

Har dere brukt støttestag? bilen virker ganske "skranglete" i skiltfeste.

Lys som skal monteres er Hella comet 200FF xenon
terjeg
Posts: 1
Joined: 17 Dec 2013, 15:56
Location: Åfjord

Re: Ekstralys

Post by terjeg »

Hei.Monterte en leddbar på cx-5 under skiltet fikk Mazda til å legge fram ledning fra xenon lysene til rellet det ble mye bedrelys
Mrvold
Posts: 3
Joined: 22 Dec 2016, 23:12

Re: Ekstralys

Post by Mrvold »

terjeg wrote:Hei.Monterte en leddbar på cx-5 under skiltet fikk Mazda til å legge fram ledning fra xenon lysene til rellet det ble mye bedrelys
Er det mulig å få se et bilde av hvordan det ble?
Skognils
Posts: 5
Joined: 30 Mar 2017, 10:47

Re: Ekstralys

Post by Skognils »

Har handlet led-bar. skal montere den under skiltet hos meg også. kan ta bilde når jeg får gjort det. håper det blir seende ut som dette https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q= ... 0760225072
Damplokomotiv
Posts: 9
Joined: 13 Jul 2016, 16:28

Re: Ekstralys

Post by Damplokomotiv »

Led-bar er ikke lovlig i Norge. Ved kontroll eller EU må de demonteres
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Ekstralys

Post by FIS-X »

Damplokomotiv wrote:Led-bar er ikke lovlig i Norge. Ved kontroll eller EU må de demonteres
Kilde for denne påstanden?
Så lenge total lysstyrke fra lysene ikke overstiger referansetallet 100 som er det maksimale godkjente er det innafor så lenge ledbaren er E-merket såklart.
Normalt ligger referansestallet på biler på ca. 60 (varierer fra bil til bil), du har da 40 til gode, altså kan du da ha 2 stk. på 17,5 (totalt 35 + 60 fra før = 100) eller en stk. på 37,5 som det veldig ofte er, men DOG er det IKKE lov å montere kun 1 led bar da ekstralys skal monteres i par enn så lenge (Staten fjerner nok det kravet etterhvert)

Jeg er ikke den mest stødige når det gjelder disse tallene, men en god og flott forklaring finner du hær:
https://www.ekstralys.no/pages/referans ... nformasjon
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Skognils
Posts: 5
Joined: 30 Mar 2017, 10:47

Re: Ekstralys

Post by Skognils »

god fornøyd med lyset :-) måtte fjene noe plast i hullet under skiltet slik at det ble helt åpent så monterte jeg LED-baren der inne. fant en blå ledning under xenon lykten som jeg hentet styrestrøm fra.

Ja jeg MÅ demontere den for EU-kontroll da det kun er ETT lys og lysmengden trolig overskrider LUX mengden som er max MEEEEN Norge er et fantastisk land å bo i (men man må bryte noen lover å regler av og til for å ha det supert).
Post Reply