Ettermontere ryggekamera på Vision

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
c-w203
Posts: 1
Joined: 08 Apr 2017, 13:55

Ettermontere ryggekamera på Vision

Post by c-w203 »

Er det mulig og ettermontere ryggekamera på en 2015 CX5 Vision?

Om det er mulig, er det mye arbeid og kostbart?
Arnulf
Posts: 3
Joined: 04 May 2017, 10:22

Re: Ettermontere ryggekamera på Vision

Post by Arnulf »

Rimelig forslag til ryggekamera:
Jeg monterte BILTEMA sitt trådløse ryggekamera på min Mazda CX5 2012 modell. En billig og enkel løsning.
Krever litt fingerferdighet.

Jeg fjernet beskyttelsestrekket på innsiden av bakluka. Kom deretter til skiltlyset som var eneste anbefalte strømkilde fra verksmester ved et Mazda verksted.

NB: Tar du strøm fra annet enn skiltlyset, vil du få feilmelding i bilen!

Boret et lite hull i plastdekselet til venstre for åpningsknappen til bakluka - stort nok til å få gjennom den tynne kabelen på BILTEMA-kameraet. Du tar av spenningsvernet (sort rund klump) på kabelen med en liten skrutrekker.
Monterte braketten på kameraet på baksiden av skiltet (mellom skilt og skiltramme) med medfølgende dobbeltsidig tape. Kameraet må stå så høyt som mulig, og litt på siden av midten for ikke å komme i konflikt med åpningsknappen.
Strammet opp strømkabelen slik at den gikk rett fra kameraet og inn i hullet i plastdekselet.
HUSK: Spenningsvernet du tok av monterer du tilbake på kabelen - nå på innsiden av bakluka!
Koblet deretter kabelen til skiltlyset. Her er det lurt å opprette og teste forbindelsen mellom kameraet og skjermen før du monterer beskyttelsestrekket på bakluka.

HUSK: For at kameraet skal virke, må parklysene være tent når bilen er i modus for automatisk kjørelys!

Når alt virker som det skal, justerer du kameravinkelen. Skal du se kula på kroken, helt eller delvis, må du antagelig bøye litt på kamerabraketten.
Fester deretter kamerakabelen sammen med strips eller tape slik at den ikke ligger og skrangler under kjøring.
VIKTIG! Tett kabelgjennomføringen for kamerakabelen på utsiden og innsiden med eks. acryl, karosserilim eller annet tettemiddel. Bruk helst IKKE silikon!

Monter beskyttelsestrekket på bakluka.
Skjermen til ryggekameraet kan du eks. sette i rommet foran girspaken, eller på frontruta med medfølgende sugekoppfeste.
Jeg syntes dette var en grei og praktisk løsning som ikke kostet skjorta.

MVH Arnulf Løken - Levanger.

Biltema ryggekamera: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000034320/
Post Reply