Rustbehandling

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Toyser
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2016, 10:52

Rustbehandling

Post by Toyser »

Vi kjøpte en 2014 CX-5 som feriebil her på Gran Canaria da vi er såpass oppe i årene at vi har pensjonert oss. Vi ser at den ikke er tectylbehandlet og at man kan ane begynnende rust på eksos, bærende detaljer og i det hele tatt. Vi er i kontakt med forhandler, men diskusjonen går litt tregt :lol: Er det noen som kan svare på om Mazda har en internasjonal rustgaranti?

Takknemlig for veiledning!
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: Rustbehandling

Post by losten »

Det tror jeg nok de har men det er nok mot gjennomrusting ikke rust på eksospotter og bære armer slik som du har. Alle Mazdaer som kommer inn til Norge får en ekstra antirustbehandlig i Drammen betalt av importøren. Det er en grunnleggende behandling av understell og ikke full behandling.

Vil ikke tro du kommer noen vei med å klage til Mazda der nede da det er bileiers ansvar å evt antirust behandle den. Du kan sjekke om det er noen antirustverksteder som behandler biler med fluid film der nede. Det koster ikke så mye samtidig som du ikke trenger å sandblåse bilen ren for rust. FLuidfilm stopper rusten og legger seg som en oljefilm under bilen og hindrer videre rustdannelse.
Toyser
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2016, 10:52

Re: Rustbehandling

Post by Toyser »

Takk for svar! Jeg regnet heller ikke med at jeg ville komme noen vei og spurte egentlig i utgangspunktet forhandler om de kunne anbefale et verksted. De spurte selv garantiavdelingen og i dag fikk jeg beskjed om at garantien ikke gjelder, noe også du antyder. Takk for tipset om fluid film. Det skal jeg se etter :) .
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: Rustbehandling

Post by losten »

Bare hyggelig.

Har selv brukt Fluid Film på en 11 år gammel MX 5 som ikke var behandlet fra før av. Det kryper rundt overalt også i sprekkene hvor vanlig tectyl ikke kommer til.

Vær bare obs på at det lukter sau litt i begynnelsen, da det er basert på sauefett. :D
Toyser
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2016, 10:52

Re: Rustbehandling

Post by Toyser »

Hvordan er det inne i karosseriet tro? Inne i dører og kanaler? Er dette noe jeg bør be verkstedet om?
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: Rustbehandling

Post by losten »

Så lenge bilen bare skal kjøres på Kanariøyene hadde ikke jeg brydd meg om dørene, kanalene derimot hadde jeg tatt med. De er jo lett tilgjengelig uansett.
Toyser
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2016, 10:52

Re: Rustbehandling

Post by Toyser »

Takk igjen :-)
Post Reply