Problemer med bremser etter bytte

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Ludvig86
Posts: 4
Joined: 24 Apr 2018, 21:21

Problemer med bremser etter bytte

Post by Ludvig86 »

God kveld

Fruen har slitt med at rattet på bilen (Mazda 5, 2006 mod.) har ristet kraftig ved nedbremsing. Jeg bestemte meg da for å skifte skiver og klosser fremme. Jeg bestilte det jeg trenge av klosser, skiver, monteringsett, pasta mm. Varene kom, men jeg oppdaget at vi hadde fått feil skiver. Jeg bestemte meg alikavel for å bytte klossene for å se om vibrasjonene bedret seg, men nei.

Sjekket bremsevæskenivået og fylte litt på for sikkerhetsskyld, selv om det ikke var på MIN

De nye skivene kom, og byttet de uten problemer. Vibrasjonen forsvant, men da oppdaget da at bremsepedalen måtte trykkes mye lenger inn enn før for å reagere. Jeg synes dette var merkelig og litt skummelt. Bilen bremser, men man må trykke ekstra langt inn pedalen, og det føles ikke riktig.

Jeg forhørte meg litt rundt, og noen sa at det muligens var luft i systemet, noe jeg ikke kan forstå, siden jeg ikke løste på noen slanger. Prøvde å kjøre litt med bilen for å se om problemet bedret seg, men det gjorde det ikke.

Konkluderte med at jeg bare måtte prøve å få luftet systemet. Jeg var på Jula og fikk meg tak i ett "kit" for å lufte bremsene. Leste meg litt opp og såg videoer før jeg begynte. Gjorde som følger:

-Tok av lokket på bremsevæsken og fylte på
-Begynte på høyre bakhjul.
-Venstre bak
-Høyre foran
-Venstre foran

Fruen satt i bilen og pumpet mens jeg luftet.

-Hun pumpet fire ganger til pedalen ble hard
-Jeg åpnet ventilen og luftet
-Hun ga beskjed når pedalen var i bunn
-Jeg stengte ventilen
-Hun slapp pedalen forsiktig opp

Og slik holdt vi på noen runder pr. hjul til vi var ferdige. Var også veldig påpasselig med å etterfylle bremsevæske slik beholderen ikke skulle gå tom. Etter vi var ferdige å lufte fylte jeg beholderen til MAX
og satte på igjen lokket.

Jeg tok så bilen på en ny runde men ennå tok pedalen langt inne og følte ikke noen forbedring.

Hva kan vere galt? Er det noen jeg har gjort feil? Har vi luftet for lite?

Alle tips og råd taes imot med stor takknemlighet!

Ludvig
Darkorbz
Posts: 21
Joined: 22 Jun 2014, 14:56

Re: Problemer med bremser etter bytte

Post by Darkorbz »

Med mindre du har fått luft i systemet under luftingen (som feks slipp av pedalen før luftenippel blir lukket) så skal du ikke trenge og lufte ut mange ganger.
Normalt så trenger man ikke og lufte etter kun ett kloss/skivebytte, hvordan rengjorde du bremseskiven(e) før du satte de på?
På gamle skiver med nye klosser kan det oppføre seg sånn du beskriver pga slitekant på skiven.

Jeg kan nok desverre ikke komme med så mange andre tips enn at du tar og sjekker at klosser og kalipere kan bevege seg lett, evt prøver en runde til med lufting...
pump gjerne 4-5 ganger relativt rolig, og følg så slik du skrev.
Men når du åpner luftenippel så åpne den veldig lite slik at pedalen ikke bare smeller rett i bunn.
Ludvig86
Posts: 4
Joined: 24 Apr 2018, 21:21

Re: Problemer med bremser etter bytte

Post by Ludvig86 »

Takker så mye for svaret!
Post Reply