Poppe-/dunkelyd fra hjulområde

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Sasquatch
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2018, 23:11

Poppe-/dunkelyd fra hjulområde

Post by Sasquatch »

Hei.

Jeg har en Mazda CX5, 2016 modell som har kjørt ca 46000km.

Jeg er for tiden i sør europa med bilen og opplevde på autobahn at det har oppdukket et par ting med bilen jeg ønsker å høre med dere om dere har noen tips.

1: En konstant subbelyd fra venstre hjul foran. Den har tidligere vært der kun ved bruk av bremsene, og da mer som en subbe-/knirkelyd i lavere fart. Nå er det mer konstant i høy og lav fart.

2: I hastigheter over 80 km/t, dukker det opp en dunke-/poppelyd fra venstre hjulområde. Jeg mener jeg kan "kjenne" lyden på gasspedalen og rattet men bare såvidt. Det er en ganske høy lyd som dukker sporadisk opp, enten kun enkeltvis eller flere ganger etter hverandre, både raske og sakte repetisjoner. Jeg merker ingen endringer i kjøreegenskaper.

3: Det øvrige ønsker jeg selvfølgelig å sjekke ut med mindre dere har en quickfix, og da lurer jeg på om dere har tips til bruk av verksteder i utlandet, herunder området Tyskland, Sveits, Italia og Østerrike. Tenker spesielt på pris, garanti og lignende.

Setter pris på svar, takk!
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Poppe-/dunkelyd fra hjulområde

Post by Jahan »

Sjekk venstre linkarm. Tynn 30 cm lang vertikal stang festet til stabilisatorstaget. Den gikk på ca. 70.000 på min CX-5. Lager dunkelyder ved kjøring over de minste ujevnheter på lav hastighet. Koster fra 350-800 kr avhengig av hvor du kjøper den. Monteres enkelt selv på 5-10 minutter.
Sasquatch
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2018, 23:11

Re: Poppe-/dunkelyd fra hjulområde

Post by Sasquatch »

Takk for svar. Problemet er løst.

For diagnostikk i senere tid legger jeg også til at dersom jeg akselererte mens jeg svingte så kom det en kraftig pulserende dunkelyd veldig likt den beskrevet i pkt. 2 i den opprinnelige posten. Her kommer lyden dog hver gang jeg akselererer og svinger.
I tillegg ristet bilen en del over 80 km/t. Det viste seg å være en løs mutter i midten av bremseskiven (hvis hjulet er på så ligger mutteren bak mazdalogoen - beklager manglende bruk av fagterminologi....)

Jeg fikk sjekket bilen på flere mazdaverksteder i utlandet som konkluderte med mye av det samme, at årsaken til ulydene var slitt/ødelagt kulelager, at det ikke var farlig, men lydene kunne bli mer intense og plagsomme.

Jeg fikk sjekket det i Norge som forklarte at kulelageret var helt ødelagt og falt sammen da de løsnet på det (!?). Hadde visst aldri opplevd maken... De fikk byttet den og etter det har alt av ulyder vært fraværende.
Post Reply