1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt. Motor splittet
Har akkuratt kjøpt meg min første veteranbil. Valget ble en Mazda 323 første generasjon, har tittet på disse før å syntes det er små kule biler, samtidig bakhjulsdrift som gir den morsomme muligheter.
Bilen er for tiden avskiltet da den ikke har vært eu godkjent siden 2009 eller 2010. Så mine planer i første omgang er å få alt teknisk bra så jeg kan godkjenne den å få skilt på den. Men haster ikke med skilt da jeg ikke får igjen lappen før nærmere sommeren neste år.
Men håper jeg kan få bilen godkjent, lakkert, senket litt og fått på noen fine felger til jeg får igjen førerkortet.
Bilen ser ut til å ha fått god behandling i tidligere år, interiøret er nærmest strøkent utenom stoffet på sjåførsete som har revnet, nesten ingen rust på chassi, bilen har fått ny tectylering på verksted tidligere. KM stand er på 46 000km, vet ikke om det stemmer, men slik stand bilen er i kan det stemme.
Jeg har så vidt fått begynt å gjøre noe på bilen, har fått ordna en bremsekaliper som satt fast og slipt å tektylert ene innerskjermen.
Håper å få tatt andre skjermen samt sveiset ett rusthull på ene skjermen og ett bitterlite hull i ene kanalen.
Er det noen her som vet om det finnes noen bedre dempere og evt senkefjører å få til disse bilene?
Da har jeg fått ordnet noen dårlige bilder av bilen slik den ser ut nå. Samt bilder av motoren som er på vei til meg
Motor
Clutch jeg fikk med for en hundrelapp, noen som vet hva slags clutch dette er?
Og en liten video av bilen og motoren føre den ble tatt ut av tidligere eiers bil.
Bilen er for tiden avskiltet da den ikke har vært eu godkjent siden 2009 eller 2010. Så mine planer i første omgang er å få alt teknisk bra så jeg kan godkjenne den å få skilt på den. Men haster ikke med skilt da jeg ikke får igjen lappen før nærmere sommeren neste år.
Men håper jeg kan få bilen godkjent, lakkert, senket litt og fått på noen fine felger til jeg får igjen førerkortet.
Bilen ser ut til å ha fått god behandling i tidligere år, interiøret er nærmest strøkent utenom stoffet på sjåførsete som har revnet, nesten ingen rust på chassi, bilen har fått ny tectylering på verksted tidligere. KM stand er på 46 000km, vet ikke om det stemmer, men slik stand bilen er i kan det stemme.
Jeg har så vidt fått begynt å gjøre noe på bilen, har fått ordna en bremsekaliper som satt fast og slipt å tektylert ene innerskjermen.
Håper å få tatt andre skjermen samt sveiset ett rusthull på ene skjermen og ett bitterlite hull i ene kanalen.
Er det noen her som vet om det finnes noen bedre dempere og evt senkefjører å få til disse bilene?
Da har jeg fått ordnet noen dårlige bilder av bilen slik den ser ut nå. Samt bilder av motoren som er på vei til meg
Motor
Clutch jeg fikk med for en hundrelapp, noen som vet hva slags clutch dette er?
Og en liten video av bilen og motoren føre den ble tatt ut av tidligere eiers bil.
Last edited by Drunken_M on 17 Apr 2013, 09:11, edited 5 times in total.
Re: 1977 Mazda 323 Coupe
Ikke skjedd noe mere med denne bilen i det siste desver re da jeg har hatt veldig mye å gjøre og for tiden er i Østerrike på kurs. Men nå er 12A motor med girkasse i boks. Skal bare demonteres og sendes over dammen fra USA. Så det blir å renovere denne motoren med komplett rebuild kit med sterkere apex seals. Blir å bruke MS3X som sprut så blir endel custome deler å lage her. Men blir nok å starte med orginale 1.3litern som står i med MS3X og en knøtteturbo så jeg har den i orden i sommer. Skal ta meg god tid å råd til å bygge 12A motoren skikkelig istedenfor å måtte gjøre alt igjen senere.
Håper jeg får jobbet litt mere med bilen når jeg kommer hjem, men kommer hjem til husflytting så får se.
Hvis noen har noen tips til wankel motorbytte i en gammel 323 så gjerne kom med tips
Håper jeg får jobbet litt mere med bilen når jeg kommer hjem, men kommer hjem til husflytting så får se.
Hvis noen har noen tips til wankel motorbytte i en gammel 323 så gjerne kom med tips
Re: 1977 Mazda 323 Coupe
alt fra rx3 skal passe (motorrom er iallefall identisk) har en kompiss på face som har bridgerporta gasser rotah i sin 323
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition
Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition
Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
Re: 1977 Mazda 323 Coupe
Hørtes fett ut Nå har jeg fått handla motor, den er på vei over dammen fra USA nå, sammen med 2 ekstra rotor hus og 5 trins girkasse.
Da er det bare å få renovert motorn å få jekka den på plass i bilen
Da er det bare å få renovert motorn å få jekka den på plass i bilen
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Da har jeg lagt ut noen bilder. Motor er på vei med skute fra statene, bestilt spacer adapter til hjula og lagt inn bestilling på apex seal, rx3 travers, eksos og innsug flens ifra australia. Håper motor kommer snart så jeg kan demontere den å få bestilt rebuild kit. Håper det er mulig å få brukt denne bilen litt i sommer
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
husk å porte motoren skikkelig når du først har den ute, stockport gasser 12a er dølle greier
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition
Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition
Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Blir størst mulig bridge port, og så stor eksos port som mulig. Har jo 2 ekstra rotor hus om de på motoren er hele, så da kan 2 av de lages til p port om jeg føler for det
Akkuratt bestilt MS3X, og har 4x630cc dyser frem til turbo blir montert. Så tenkte kanskje å bestille RA super seals og RX3 tubular travers nå.
Da mangler bare rebuild kit, cas, starter, dynamo, coiler, og resten av bensin opplegget. Blir 3x255 pumper med surge tank og en fuel linje til hver av dyserailene
Akkuratt bestilt MS3X, og har 4x630cc dyser frem til turbo blir montert. Så tenkte kanskje å bestille RA super seals og RX3 tubular travers nå.
Da mangler bare rebuild kit, cas, starter, dynamo, coiler, og resten av bensin opplegget. Blir 3x255 pumper med surge tank og en fuel linje til hver av dyserailene
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Ville tenkt meg om både 3 og 4 ganger før jeg porta motoren! Hvis den går nå og har grei komp hadde jeg ikke giddi å plukka den opp engang. Satt inn en 12A som jeg kjøpte for 5000 kr inn i en 818 og monterte turbo fra RX-7 FC S4, og den gikk som faen! Går fortsatt! Lada 1.5 bar igjennom en Weber DCOE 45 med trykkboks. Det ga bensin i bøtter og spann. Utrolig mye morro for lite penger. 323'en er jo nesten lik som en 818 bare med annet skall utenpå
Bridgeport hadde jeg ihvertfall styrt langt unna. Visst låter det tøft med "brap brap brap", men har du noengang kjørt en bil med tomgang på nærmere 2000 omdreininger? Det er fryktelig slitsomt, og vil nok føre til at bilen bare er kul innimellom når du orker å bruke den. Kjør med orginal porting og ha tilnærmet orginal motorkarateristikk, helt til turboen begynner å lade
Sett i motoren som den er, tilpass alt av deler rundt, og plukk den opp seinere om du må
Been there, done that, and still regret the bridgeport........
Bridgeport hadde jeg ihvertfall styrt langt unna. Visst låter det tøft med "brap brap brap", men har du noengang kjørt en bil med tomgang på nærmere 2000 omdreininger? Det er fryktelig slitsomt, og vil nok føre til at bilen bare er kul innimellom når du orker å bruke den. Kjør med orginal porting og ha tilnærmet orginal motorkarateristikk, helt til turboen begynner å lade
Sett i motoren som den er, tilpass alt av deler rundt, og plukk den opp seinere om du må
Been there, done that, and still regret the bridgeport........
brap-brap-brap
818 vogn - 12at
818 vogn - 12at
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Takk for god informasjon
Denne motoren har litt dårlig kompresjon, så derfor må jeg åpne den uansett.
Jeg er ganske bestemt på bridge port da dette er en prosjekt bil jeg kun kjører når jeg vil ha det gøy, men trenger ikke den groveste bridgeporten, og med sprut har jeg lest at man skulle få grei tomgang om man justerer alt bra. Men kan alltids bare kjøpe ei plate med orginalport igjen å montere om det skulle bli noe problem. Hadde motoren vært brukanes slik den er nå hadde jeg bare montert den rett i med sprut å kjørt, evt satt på en turbo. Men har du mye erfaring med wankel? Bor i Hokksund selv så hadde vært greit å blitt kjent med andre med litt kunnskap, og ikke minst beskuet 818'n
Denne motoren har litt dårlig kompresjon, så derfor må jeg åpne den uansett.
Jeg er ganske bestemt på bridge port da dette er en prosjekt bil jeg kun kjører når jeg vil ha det gøy, men trenger ikke den groveste bridgeporten, og med sprut har jeg lest at man skulle få grei tomgang om man justerer alt bra. Men kan alltids bare kjøpe ei plate med orginalport igjen å montere om det skulle bli noe problem. Hadde motoren vært brukanes slik den er nå hadde jeg bare montert den rett i med sprut å kjørt, evt satt på en turbo. Men har du mye erfaring med wankel? Bor i Hokksund selv så hadde vært greit å blitt kjent med andre med litt kunnskap, og ikke minst beskuet 818'n
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Frode er inne på noe, uansett sprut eller ikke så klarer du ikke å gjøre så mye med tomgangen, eller cruising nesten totalt uten vakuum. husk, veldig greit å sette opp for TPS basert map på MS'en og ikke map basert, da du ikke kommer til å få noe vakuum på tomgang med bridge.
cruising blir og temmelig slitsomt, da det er enden nykking og herjing. MEN, bridge er morro, uten tvil, har selv kjørt i mange år med det men aldri igjen i en gatebil..
om motoren skal opp uansett så ville jeg lagt en finfin streetport, å så kunne nyte bilen/motoren i bøtter og spann. den bilen blir mer enn morro nok uansett
cruising blir og temmelig slitsomt, da det er enden nykking og herjing. MEN, bridge er morro, uten tvil, har selv kjørt i mange år med det men aldri igjen i en gatebil..
om motoren skal opp uansett så ville jeg lagt en finfin streetport, å så kunne nyte bilen/motoren i bøtter og spann. den bilen blir mer enn morro nok uansett
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Jeg må si jeg blir mer å mer i tvil om dette med bridge port nå. Alltid drømt om den tomgangen på min egen bil, men jeg vil jo gjærne kunne kjøre ett stykke med bilen, så er litt kjedelig med rykk å napping i rolig fart og slikt. Men bli tomgangen vanskelig med litt heftig streetport da? Eller går det fint? Må nesten ha tps/map oppsett på sprutet for at gassrespons skal bli best mulig.
Men vet noen av dere om 4 stk 44mm throttlebodies er greit på en 12A både med og uten turbo?
Men vet noen av dere om 4 stk 44mm throttlebodies er greit på en 12A både med og uten turbo?
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Jeg har sett litt på Half bridge port, der er tomgangen lavere og med rette lyden. Men er det mulig å bare bridgeporte primary portene istedenfor secondary portene som er normalt på half bridge? Da er det kun den ene plata som blir portet, så er bare ei plate å erstatte den med om det skulle bli for ille?
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Kjørbarheten blir like dårlig.
Du klarer deg fint med 2x45 mm spell. Dette er gjort mange ganger før med IDA/DCOE spjellhus (jeg har begge deler liggende)
Du klarer deg fint med 2x45 mm spell. Dette er gjort mange ganger før med IDA/DCOE spjellhus (jeg har begge deler liggende)
brap-brap-brap
818 vogn - 12at
818 vogn - 12at
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
det blir like mye overlap med halfbrigde, så mange av bakdelene er der enda. bittelitt bedre tomgang, og litt bedre på cruising, men enda ganske lite fornøyelig, kjørte selv med halfbridge ett år, kjempe for å spoole store turboer,produsere masse effekt og holde effektkurven oppe på høyt turtall... men thats it egentlig... hehe
2x45 med trompeter, en finfin street så tenker jeg det blir fin effekt og ikke minst lyd!
med en ok street port ( ikke åpnet så ekstremt tidlig) så vil tomgang og cruising bli kjempe bra! selv min siste motor i 7ern har en fin tomgang på 900rpm, med en og annen brap innimellom, og den har blitt åpnet opp meget mye, så tidlig som det lar seg mulig gjøre uten å droppe cornerseals og leading edge av sideseals ned i porten.
2x45 med trompeter, en finfin street så tenker jeg det blir fin effekt og ikke minst lyd!
med en ok street port ( ikke åpnet så ekstremt tidlig) så vil tomgang og cruising bli kjempe bra! selv min siste motor i 7ern har en fin tomgang på 900rpm, med en og annen brap innimellom, og den har blitt åpnet opp meget mye, så tidlig som det lar seg mulig gjøre uten å droppe cornerseals og leading edge av sideseals ned i porten.
Re: 1977 Mazda 323 Coupe, 12A Turbo prosjekt.
Jeg liker uttrykket "meget mye" svært godt.Stig wrote:det blir like mye overlap med halfbrigde, så mange av bakdelene er der enda. bittelitt bedre tomgang, og litt bedre på cruising, men enda ganske lite fornøyelig, kjørte selv med halfbridge ett år, kjempe for å spoole store turboer,produsere masse effekt og holde effektkurven oppe på høyt turtall... men thats it egentlig... hehe
2x45 med trompeter, en finfin street så tenker jeg det blir fin effekt og ikke minst lyd!
med en ok street port ( ikke åpnet så ekstremt tidlig) så vil tomgang og cruising bli kjempe bra! selv min siste motor i 7ern har en fin tomgang på 900rpm, med en og annen brap innimellom, og den har blitt åpnet opp meget mye, så tidlig som det lar seg mulig gjøre uten å droppe cornerseals og leading edge av sideseals ned i porten.
brap-brap-brap
818 vogn - 12at
818 vogn - 12at